objavio:
17. Veljače 2013.

Ležaji vilice

Ležaji vilice

U par koraka ćemo vas uputiti u kontrolu i pritezanje ležaja vilice. Komplet sačinjavaju gornji i donji ležajevi. Gornji se nalazi ispod lule volana, dok donji dijeli vilicu od cijevi okvira. 

Konusni su, stoga je važno da su optimalno podešeni i pritegnuti kako bi njihova dugovječnost bila zajamčena.
Osim što se može dogoditi da na novom biciklu uslijed gužve kod slaganja nije dobro stegnut ležaj pa odmah ima lufta odnosno zračnog prostora, može se dogoditi da dobije lufta nakon nekoliko vožnji. To ne znači odmah da su ležajevi loši ili uništeni, već da ih je dovoljno pritegnuti. Nije niti loša navika svako nekoliko vožnji provjeriti je li se luft pojavio.
Prvi korak kod kontrole je prikazan na slici, a sistem je da lijevom rukom stisnete prednju kočnicu, a desnom primite cijev vilice iznad gornjeg ležaja. Kada ste se tako namjestili, desnom rukom držite za cijev vilice i gurate bicikl naprijed – nazad. Ukoliko luft postoji, odmah ćete ga uočiti pod prstima kao male pomake.

Ukoliko ste luft uočili, slijedi procedura pritezanja. Prvi korak ka tome je otpuštanje vijaka koji drže lulu volana učvršćenu na cijev vilice (onih bočnih!!!).
Kada ste bočne vijke na luli otpustili te je ona slobodna (volan se može slobodno okretati neovisno o kotaču), slijedi pritezanje gornjeg vijka s tanjurićem prema slici. Gornji vijak priteže cijeli sustav konusnih ležajeva, stoga je važno nikako ga ne pretezati. Dodajete po četvrtinu kruga s imbusom i nakon svake četvrtine vršite provjeru lufta prema prvom koraku. Čim ste ustanovili da je nestao, a kotač se i dalje slobodno i glatko okreće lijevo-desno, postigli ste optimum.

Slijedi ispravljanje volana i stezanje bočnih vijaka. Bočne vijke treba pritegnuti dovoljno da se volan ne okreće u odnosu na kotač. Većina proizvođača deklarira cca. 6 Nm za što je potreban moment – ključ, ali ako ste vični ovom poslu i imate iskustva u mehanici, možete to učiniti i rukom. Važno je da imbus ključ ne primite cijelom rukom, već s najviše tri prsta i palcem s kontra strane kako ne biste uništili navoj i pretegnuli sve skupa. Budući da je lula volana od aluminija, vrlo je lako uništiti navoj, pa je zato potrebna vješta ruka.
Također možete povesti računa o sili koja vam je bila potrebna da vijke otpustite pa pokušate istom tom silom vijke i stegnuti.

Na vrh