objavio:
11. Travnja 2013.

Odzračivanje kočnica na biciklu

Odzračivanje kočnica na biciklu

Budući da veliki dio vas voli samostalno održavati svoje bicikle jednim dijelom iz hobija, a drugim radi financijske koristi, odlučili smo korak po korak proći odzračivanje jednog od učestalijih modela kočnica. Odabrali smo Avid kočnice iz dva razloga, jedan je da su često prva ugradnja na skupljim biciklima, a drugi je što se često javlja potreba za odzračivanjem baš kod tih kočnica. To ne znači da su loše ili da loše koče, već da ih u tvornici kod sklapanja – valjda zbog još jedne male uštede – ne odzrače kako treba. Cijeli postupak odzračivanja proveli smo u servisu Giant bike shopa u suradnji s njihovim serviserima. Također smo se trudili koristiti alate koje manje-više svi imamo kod kuće. Ono što nemamo, a trebat će nam u ovom slučaju jest set za odzračivanje koji se sastoji od dvije šprice, nastavaka za ‘’portove’’ na ručici i kočionim kliještima i cjevčica sa štipaljkama. Dakle, preostaje vam ili posuditi taj kit od nekog prijatelja ili ga kupiti sada već u većini biciklističkih dućana kod nas.
Kada smo manje-više sve rekli, spomenimo i što u konkretnom slučaju znači odzračivanje i zašto ga se provodi. Kod hidraulike se sila prenosi tekućinom odakle i dolazi sam naziv, a princip rada je zapravo vrlo jednostavan. Zamislite si da imate dvije šprice, baš onakve kakve vam trebaju za odzračivanje. Povežemo ih međusobno s cjevčicom. Napunimo ih uljem i zatvorimo, kako pritišćemo klip na jednoj šprici, klip na drugoj izlazi van. Ukoliko se u takvom sistemu nalazi zrak, prvo će biti potrebno stlačiti zrak kako bi tekućina počela prelaziti iz jedne šprice u drugu. Ako sve prenesemo na kočnice, ona šprica koju pritišćemo je zapravo ručica kočnice koja ako u sistemu ima zraka ne daje dobru povratnu informaciju i kočnice rade slabije. Također, zrak uslijed promjene temperature mijenja svoj volumen pa se širi na visokim temperaturama što rezultira tiskanjem pločica na rotor i kada nije stisnuta ručica. Kada u sistemu nema zraka, čim stisnete ručicu, pomiču se pločice baš jednako toliko koliko ste pritisnuli ručicu. Da ne duljimo, ukoliko vam ručica kočnice dolazi skroz do volana, a bicikl ne koči, ili ako na velikim usponima ručica počne loviti sve bliže volanu, potrebno je odzračivanje s ispravnom količinom kočione tekućine. Da bi ono bilo moguće postoje ‘’portovi’’ na ručici i kočionim kliještima kroz koje se ‘’vadi’’ zrak i puni tekućina. Eto, ukratko smo naveli osnove, a sada idemo na posao.

Za posao su nam potrebna kliješta, torx ključ za portove, kit za odzračivanje, imbus za podešavanje ručice kočnice, kočiona tekućina, gumene rukavice, zaštitne naočale, distanca za blokiranje klipova na kočionim kliještima, gumica i krpe. 

Prvi korak je skidanje kočionih pločica za što će nam trebati kliješta kako bismo skinuli osigurač te rukom izvadili pločice zajedno s oprugom za razdvajanje. Nakon što smo izvadili pločice, staviti ćemo distancu za blokiranje klipova u otvorenoj poziciji. Prvi korak je gotov.  

Drugi korak je priprema kita za odzračivanje, točnije punjenje šprica s uljem. Jednu špricu valja napuniti do pola, dok u drugoj treba biti četvrtina tekućine. Prije nego stisnemo štipaljke, okrenemo vrh šprice prema gore i lagano lupkamo po njoj (kao kod doktora prije nego osjetite jako žarenje u debelom mesu) kako bi se zrak odvojio i mjehurići otišli na vrh, nakon toga lagano stišćemo klip šprice dok ne istisnemo zrak i ne počne iz vrha izlaziti tekućina. U tom trenu stisnemo štipaljku. Tako pripremimo i drugu špricu i sada smo spremni za sljedeći korak.

Treći korak je ukloniti vijak na kočionim kliještima s t10 torx ključem te ušarafiti špricu ( onu do pola punu).  

Sada valja izmjeriti udaljenost ručice kočnice od središnje osi volana. Sam vrh ručice mora biti udaljen 7.5 do 8 centimetara od središnje osi volana, a ukoliko je udaljen više, neće biti moguće odzračiti kočnice. 

Kada smo uspješno podesili udaljenost ručice, skinut ćemo Torx vijak sa porta na kućištu ručice kočnice i ušarafiti špricu (1/4 punu).

Slijedi tiskanje tekućine iz donje šprice (one na kočionim kliještima) u gornju kroz sistem, a za to obje šprice moraju biti uspravno postavljene kako bi zrak odlazio gore ( na suprotnu stranu od sistema) i oslobođene obje štipaljke. Dok tiskate donju špricu primijetit ćete kako se klip na gornjoj diže, a ona se puni. Tada obično izlazi i veći dio zraka zarobljen u sistemu. Kada u donjoj šprici ostane ¼ tekućine, potrebno je zatvoriti gornju špricu na ručici sa štipaljkom. 

Sada treba stisnuti ručicu kočnice polako i jednolično do volana, a onda ju tako fiksirati s gumicom. Obično je to gumica koju koristitite za vrećice za zamrzavanje i njom obuhvatite ručku tako da se stisne uz volan kao kad ju stisnete prilikom kočenja.

Kada smo to napravili možemo početi s odzračivanjem kočionih kliješta. Sistem je vrlo jednostavan, klip šprice povlačite prema van i stvarate vakuum koji iz sistema izvlači zrak u obliku mjehurića. Ti mjehurići odlaze na vrh šprice i ne mogu se vratiti u sistem, a vi laganim potiskom na klip šprice nadomjestite taj zrak s tekućinom. Tako ponavljate postupak dok iz kočionih kliješta ne prestanu izlaziti mjehurići u špricu. 

Sljedeći korak je skinuti gumicu s ručice, ali dok ručicu držite stisnutu rukom. Drugom rukom tiskate tekućinu iz šprice na kočionim kliještima dok ne osjetite kako se ručica kočnice vratila u svoj prvobitni položaj. 

Kada je to gotovo, potrebno je pritisnuti štipaljku na donjoj šprici (na kočionim kliještima) i skinuti špricu s kočionih kliješta te zatvoriti port vijkom. 

Sada ćemo osloboditi špricu na ručici kočnice tako da otpustimo štipaljku i provesti postupak odzračivanja kao i kod kočionih kliješta. Povlačit ćemo klip šprice i vakuumom izvlačiti zrak iz sistema, te laganim potiskom vraćati tekućinu. Ponavljati postupak dok ne prestanu izlaziti mjehurići zraka. Između ponavljanja postupka potrebno je ručicu stisnuti desetak puta kako bi bolje potjerali mjehuriće zraka prema izlazu.

Kada smo gotovi s navedenim, ostalo je stisnuti štipaljku na šprici, ukloniti špricu te vratiti Torx vijak na port ručice kočnice. 

Vratite na mjesto kočione pločice i nemojte zaboraviti osigurač. Vratite kotač i spremni ste za probu bicikla. Ukoliko je sve u redu vaš posao odzračivanja je uspješno završen.

Svu kočionu tekućinu valja oprati s blagom mješavinom vode i sredstva za pranje suđa kako bi izbjegli štetu koju kočiona tekućina može prouzrokovati.

Ako niste sigurni da ste dobro i sigurno odradili posao,obratite se lokalnom servisu da se educirano osoblje uvjeri kako ste ispravno proveli postupak te je bicikl siguran za vožnju. 

 

 

 

 

 

 

 

Na vrh