objavio:
18. Prosinca 2016.

Tubeless konverzija

Tubeless konverzija

Zima je idealno vrijeme da svom biciklu poklonite vrijeme koje vam je tijekom aktivne sezone dragocjeno primjerice za vožnju ili trening. Iskoristite kratke zimske dane i svom biciklu "poklonite" tubeless!

Kao metodu konverzije odlučili smo upotrijebiti Gorilla tape metodu ‘’obogaćenu’’ s trakom za izoliranje prozora. Zašto Gorilla tape? U usporedbi s ghetto zračnicama, Stan’s ili Joe’s  trakama, Gorilla se može upotrijebiti i pri promjeni guma i ne morate baciti traku nakon što potrošite (ili odlučite promijeniti) gumu. Iskreno, bio sam vrlo skeptičan kada je ova metoda izronila prije par godina, jer sam se bojao “burpanja” guma, no tijekom vremena i probe od dvije godine, nikakvih problema nije bilo. No valja naglasiti da se svaka ghetto konverzija čini na vlastitu odgovornost, te je jako bitno pažljivo I kontrolirano testirati vlastiti uradak nakon slaganja. Možete li koristiti neku drugu traku osim Gorille? Možda, no rizici su puno veći, a Gorilla provjereno radi. Gumirana je, pa je spoj gume i Gorille dobar, tvrda je, pa podnosi pritisak gume na rupe od nipli, debela je, što poveća promjer dosjeda gume, pa je spoj s ‘‘beadom’’ jači.

Krenimo onda prvo vidjeti što nam treba i koji smo kotač odabrali za konverziju.

Za gorilla ghetto konverziju nam treba:
1) Gorilla tape (nabavljiva preko eBay-a, u širini 1” (1 inč -2,5cm ili šira, no ako je šira, onda je morate rezati)
2) Izolir traka
3) Tubeless ventili (bilo kakve vrste koji pašu na rupu obruča, CaffeLatex, Stans ili DTSwiss su dobri, cijena je 80-ak kuna)
4) Izolacijska traka za prozore (6 metara je 20-ak kuna)
5) Sealant (brtvilo ili mlijeko), ide otprilike deci u svaki kotač
Za konverziju kotača u tubeless uzeli smo DTSwiss 540 kotače i stare Maxxis foldable gume koje su bile na kotačima.


Uklonite sve stare trake s obruča, očistite alkoholom ili tekućinom za pranje prozora i dobro osušite.  Kada je sve osušeno, stavite izolir traku na obruč kako bi pokrili rupe od nipli žbica. Počnite od rupe za ventil i završite prije nje. Rastegnite traku da ne bude nabora ni zraka, no pazite da ne pukne. Svrha ovog koraka je spriječiti da traka za prozore propadne u rupe od nipli.

Stavljanje trake  za prozore na obruč.

Zašto ovaj korak? Ako se stavlja samo Gorilla tape, ponekad je teško napumpati gumu običnom ili nožnom pumpom, već morate imati kompresor ili ići na benzinsku pumpu. Ako stavite traku (koja dodaje samo 15-ak grama), centar obruča se popuni, te se u većini slučajeva tubeless može ‘’namjestiti’’ pumpanjem nožnom pumpom. Isto tako, šanse jakog burpanja s ovako “nabildanim” centralnim dijelom obruča se smanjuju. Traku počnite aplicirati nekakvih 4 cm od rupe ventila i završite nekakvih 4 cm prije rupe. Nemojte ići skroz do rupe ventila jer tu Gorilla tape mora biti prilijepljen uz obruč, i ventil mora dodirivati obruč, a prozorska traka može tomu smetati. Ideja je prozorsku traku potpuno zatvoriti Gorilla tapeom i koristiti ju kao kalup za oblikovanje potrebnog profila.

Stavljanje gorilla tape-a koji smo kupili u širini od 2.54mm (1 inč). Ovo je idealna širina za šire obruče jer ju ne morate rezati. Za uže obruče, možda ćete traku morati rezati na potrebnu širinu. Kako to učiniti? Možete prije apliciranja, no ja bih preporučio nakon. Važno je istaknuti da se Gorilla tape NE SMIJE penjati po rubu obruča. Ona završava gdje je obruč horizontalan  te se ne penje po rubovima.

Ako režete Gorilla tape prije lijepljenja, morate prvo izmjeriti širinu, ako to pak činite nakon, morate to napraviti na obruču pažljivo skalpelom ili jednostavno trgajući uzdužno (kako je filamentirana, traka se može lako uzdužno parati s obruča na željenu širinu). Opet ističem, zapamtite da se traka ne smije penjati po stjenci obruča. S aplikacijom trake počnite NASUPROT rupe od ventila, napravite krug i prijeđite nekakvih 5-10cm preko početka.

Budite pažljivi i strpljivi pri ovom koraku jer se Gorilla teško skida, kako se kaže: mjeri dvaput, reži jednom. Jako zategnite Gorilla traku pri apliciranju da ne bude labava na obruču. Na kraju procesa, Gorilla će stisnuti prozorsku izolacijsku traku i profil će biti idealan za lagano napumpavanje i smanjenje mogućnosti burpanja jer će centralni dio biti uzvišen. Nakon lijepljenja, s krpom i palcem jako pritišćite traku po cijeloj duljini, kako bi skroz sjela na obruč.

Stavljanje ventila

Probušite rupu za ventil nečim tankim, poput vrlo malog 2mm imbusa ili vrhom olovke, i to mjesto proširite ventilom, ventil će onda sam oblikovati rupu dovoljne širine za sebe.

Maknite “removable core” s ventila s malim alatom koji ste dobili s ventilima– to će omogućiti da protok zraka kod inicijalnog pumpanja bude veći, što je potrebno da se inicijalno postavi tubeless.  Stegnite ventil za obruč s maticom, no ne prejako da ga ne bi oštetili.

Stavljanje gume

Vrijeme je da stavite gumu na obruč, tu ćete morati biti strpljivi i što manje koristiti poluge za skidanje gume da ne bi oštetili “bead” gume. Guma ne mora biti savršeno čista, no maknite smeće u unutrašnjosti gume, i operite “bead” gume – mjesto gdje guma dosjeda na obruč jer će tamo biti brtvljenje.

Kad ste stavili gumu, posprejajte sapunicu prethodno pripremljenu po ‘‘beadu’’ (po cijelom kotaču), i krpom prođite po spoju obruča i gume kako bi sapunica prodrla unutra. Ne pretjerujte sa sapunicom i ne stavljajte mlijeko u ovoj fazi unutra dok ne vidite hoće li se guma napumpati, da ne bi bacili mlijeko u slučaju da se guma ne uspije napumpati.

Testno pumpanje gume – sada probajte napumpati gumu. Ako ne ide nožnom pumpom, možda ćete morati kompresorom. Ako ne ide ni kompresorom, uzrok tražite u gumi koja može biti labava na obruču, probajte promijeniti gumu (tipovi guma objašnjeni u prijašnjem članku). Na nekim obručima je potrebno staviti još jedan sloj Gorilla tapea kako bi se obruč dodatno podignuo, pa i to možete probati kao rješenje.  U svakom slučaju, sapunica je bitna pri ovom koraku, kao i to da je “removable core” ventila maknut kako bi inicijalnu “šus” zraka napumpao gumu. Ako se guma napumpala, vrijeme je da stavite mlijeko.

Stavljanje brtvila (mlijeka) i brtvljenje poroznih guma.

Mlijeko možete staviti tako da ga aplicirate direktno kroz ventil s cijevčicom ili možete ponovo otvoriti gumu s obruča i direktno uliti mlijeko. Stavite cca 1dl mlijeka za veće gume ili 29er gume, nešto manje za 26” XC 2.0 širine, vratite gumu natrag i napumpajte ponovo, sa ili bez  “removable core” ventila, ovisno o tome hoće li se guma htjeti napumpati s “coreom”.

Napumpajte gumu na nekakvih 35PSI, ili 2.5 ATM. Primijetit ćete da mlijeko izlazi van kroz bočnu stijenku gume i brtvi sitne rupice. Primite kotač ispred sebe s obje ruke (kao da plešete sentiš s Anom u osnovnoj školi) i tresite kotač prema i od sebe, te ga okrećite tako punik krug. Cilj je trešnjom rasporediti mlijeko po bočnim stjenkama gume koje su porozne, kao i da zabrtvite spoj između gume i obruča (gorilla trake). Nakon trešnje, stavite kotač vodoravno  na nekakvu kantu, pričekajte par minuta i ponovite postupak, s time da sad okrenete kotač na kanti na drugu stranu, da i druga stranica zabrtvi. Prvih par dana možete očekivati gubljenje tlaka, onda bi se trebalo stabilizirati. Neke gume su bolje za tubeless, neke su, pak, poroznije pa gube zrak dulje, no upornost, u pravilu, pobjeđuje. Ponekad gumama pomaže i vožnja po kvartu, no dok niste sigurni da je sve u redu, ne idite daleko.

A je to – tubeless je gotov.

Kako smo  već rekli, u početku pažljivo i polagano testirajte snižavanje tlaka zraka da ne bude neugodnih iznenađenja u zavojima. Kod tubelessa je bitno napomenuti da na vožnje nosite pumpu i zračnicu, jer u slučaju jake poderotine bočne stijenke, nema druge nego staviti zračnicu. Manje rupe mlijeko, u pravilu, krpa. Vijek trajanja mlijeka ovisi o temperaturama na kojima skladištite i vozite bicikl i o tipu mlijeka, budući da Stans traje kraće od CaffeLatexa.  Pričamo od 1-6 mjeseci, a onda ga morate nadoliti. Ima li mlijeka, lagano se provjeri trešnjom kotača, a ako se čuje tekućina - u redu je. Ako vam se probuši guma na vožnji i čujete šuštanje, zavrtite kotač tako da mlijeko dođe do rupe, jer ako je rupa gore, a mlijeko na dnu gume, mlijeko ga ne može zakrpati.

 

Photo: Biker

Na vrh