objavio:
30. Listopada 2017.

Jedan sat manje

Jedan sat manje

Ovog vikenda kazaljke na satu morali smo pomaknuti sat unatrag. Neki na tu proceduru u početku gledaju kao na mogućnost duljeg spavanja, a oni drugi to promatraju kroz popodnevni povratak s posla koji će odjednom postati puno "mračniji" nego prije pomicanja kazaljki na satu.

Biciklistima, bilo da je riječ o korištenju bicikla kao prijevoznog sredstva na posao i s posla ili pak njegova upotreba kao alata za trening nakon završene radne smjene, pomicanje kazaljki na satu predstavlja dio godine kada posebnu pozornost moraju obratiti na vlastitu vidljivost spram drugih sudionika u prometu – naročito prema vozačima motornih vozila.

Tri jednostavna pravila koja predlažemo imati na umu su A+B+C! Ništa vam nije jasno? Ne brinite! Krećemo sa prvim slovom abedece, slovom A!

A - Always ON

Najosnovnije pravilo, ujedno i pravilo kojeg se možete najlakše pridržavati. Pod ovime se misli na vaša svjetla na biciklu. Bez obzira vozite li danju ili noću preporučamo korištenje tzv. dnevno-noćnog svjetla. Danas vozačima u prometu mnoge stvari skreću pažnju (op.a. mobitel, auto-radio, hrana u autu...), a 80% nesreća u kojima su uključeni biciklisti dogode se upravo u tijeku dana. Od toga 40% njih dešava se kada biciklist bude udaren s leđa! Zbog toga za sigurniju vožnju svakako preporučamo upotrebu dnevnih svjetala. Da bi svjetla bila učinkovita i vidljiva na dnevnom svjetlu moraju biti iznimno žarka i jasna. Svjetla koja smo imali nekoliko puta testirati u dnevnim i noćnim uvjetima su ona Bontrager. Njihovo prednje svjetlo nosi naziv "Ion", dok stražnje nosi naziv "Flare". I prednje i stražnje svjetlo moguće je kupiti u nekoliko modela odnosno jačina. Mi smo testirali najjači model "Ion 700" (op.a. za 2018. model će se zvati "Ion 800") te gradski model "Ion 100 R" kod prednjih svjetala. Kod stražnjih modela testu smo podvrgnuli "Flare R" te "Flare R City" modele.

Razlika između ovih modela je najprije u jačini, a zatim i u udaljenosti pri kojoj postajete vidljivi ostalima. "Ion 700" te "Flare R" najviše bismo preporučili biciklistima koji traže rasvjetu koju će moći koristiti za gradske vožnje pa sve do treninga na otvorenim cestama ili noćnim šumskim vožnjama. Na otvorenoj cesti drugi sudionik u prometu će vaš "Ion 700" - prednje svjetlo uočiti već na 1,5 km udaljenosti, a vaš "Flare R" će upozoriti vozača koji vam se približava s leđa već 2 km prije nego vam bude na kotaču. To će vašoj vožnji dati dodatnu sigurnost na način da će drugi vozači oko vas imati dovoljno vremena za pripremu na vaše sudjelovanje u prometu. "Ion 100 R" i "Flare R City" su pak modeli koje bi više preporučili za vožnju u gradu te vožnju asfaltiranim prometnicama. Zbog nešto slabijeg intenziteta od 35 lumena (op.a. Ion 700 ima 700 lumena, a Flare R ima 65 lumena) i sama vidljivost ovih svjetala je manja ali opet dovoljno jaka da vas drugi uoče na vrijeme za sigurno zaobilaženje ili pak ne oduzimanje vaše prednosti.

Da vas ne zbuni jačina, odnosno broj lumena kod ovih svjetala dat ćemo malo pojašnjenje. Zamislite npr. žarulju od 600W, ona može svijetliti jačinom od 800 lumena. Stavite tu istu žarulju na dnevno svjetlo i ona neće baš doći do izražaja ukoliko se malo udaljite od nje. Uzmete li pak laser, koji ima veoma usredotočeno zračenje, on može svijetliti jačinom od samo 1 lumena ali vidjet ćete ga kilometrima daleko. LED rasvjeta ima veoma širok snop svjetlosti stoga su Bontrager inženjeri iskoristili optiku kako bi fokusirali taj snop i povećali samu svjetlost. Na ovaj način ovih 35 lumena biti će vidljivo već na 400m udaljenosti bilo da se vozite danju ili noću. Jedna i druga svjetla se veoma lako montiraju na bicikl pomoću čvrste gumene vezice. Zbog toga se svjetla veoma lako stavljaju i skidaju s bicikla bez da morate sa sobom imati neki dodatan alat. Uz to ovi modeli imaju i integrirane punjive baterije koje se pune pomoću USB kabla koji dobijete u paketu. Svu Bontrager rasvjetu možete potražiti u Rog Joma dućanima, a sad vam je ujedno i prilika da iskoristite odlične popuste od 30% koji su još uvijek aktualni na svu rasvjetu.

B - Biomotion

Ovo pravilo vam želi skrenuti pozornost da iskoriste vlastite pokrete tijela kako bi povećali svoju vidljivost tijekom vožnje. Ljudski pokreti razlikuju biciklistu od ostatka okoline. Upravo to je ideja "biomotiona" - istaknuti vaša stopala, koljena, dijelove tijela koji su gotovo stalno u pokretu sa fluorescentnim i reflektirajućim bojama. Bontrager-ovi inženjeri testiranjima su potvrdili da su biciklisti koji se ovako oblače vidljiviji i do 83% u odnosu na one koji ovo zanemaruju. Stoga je naša preporuka da već danas potražite makar fluorescentne čarape, navlake za koljena ili noge koje će vas istaknuti više od ostatka okoline. Za potrebe članka testirali smo Bontrager "Visibility" termo grijače za koljena i Bontrager "Race 5" čarape u crveno-rozoj boji (op.a. MPC 99,99kn).


C - Contrast

Maloprije smo u tekstu spomenuli dva pojma - fluorescentno i reflektirajuće. Ovdje ćemo vam objasniti kada i na koji način ti pojmovi funkcioniraju u biciklizmu. Neki će pomisliti da ukoliko nose fluorescentnu odjeću automatski postaju vidljiviji. Međutim, ovo je potpuno krivo. Fluorescentne boje rade samo u prisutnosti UV zraka, odnosno dnevnog svjetla. U odnosnu na obične boje, fluorescentne boje su vidljivije 200-300%. Ovo se događa na molekularnoj razini. Fluorescentna boja upija u sebe UV svjetlost i jednostavno iskače iz vaše odjeće kao vidljiva energija čineći vas pritom više vidljivim. S druge pak strane svjetla od automobila ne proizvode UV zrake pa samim time neće aktivirati svojstva koja ima fluorescentna odjeća.

U uvjetima bez danjeg svjetla, dakle po noći, fluorescentna odjeća, boja biti će vidljiva jednako kao da nosite crnu ili neku drugu boju. Fluorescentne boje moraju imati prisutnost UV zraka kako bi mogle odraditi svoj posao. Ukoliko ste u situaciji da više vozite noću onda vaš fokus kod biranja odjeće treba biti na reflektirajućoj odjeći ili reflektirajućim detaljima na toj odjeći. Kod Bontrager odjeće naći ćete odjeću koja kombinira upravo ovo dvoje – fluorescentno sa reflektirajućim. Tako će reflektirajući detalji na vašoj odjeći isijavati kada vas osvijetle tuđa svjetla i na taj način biti ćete vidljiviji (op.a. fluorescentna svojstva se neće aktivirati jer nema prisutnosti UV zraka). Stoga je naš posljednji savjet da koristite kontrastnu odjeću kako bi tijekom dana povećali svoju vidljivost sa fluorescentnim bojama, dok za vožnju po noći koristite reflektirajuće boje. Dio odjeće koju smo imali priliku testirati je Bontrager RXL termo majica sa dugim rukavima koju sada možete naći po akcijskoj cijeni od 419,99kn (op.a. puna cijena inače je 699,99kn) u svim Rog Joma dućanima.

Photo: Biker

Na vrh