objavio:
02. Studenog 2017.

Muči vas biciklističko koljeno?

Muči vas biciklističko koljeno?

Iako biciklizam ima niz pozitivnih utjecaja na zdravlje, prije svega na kardiovaskularni  i respiratorni sustav, nisu isključena i neka bolna stanja tijekom bavljenja ovom aktivnošću. Prema dostupnoj literaturi najčešća bol kod biciklista javlja se u koljenu. Koljeno je vrlo kompleksan zglob. Uključuje artikulaciju između tibije (potkoljenične kosti) , femura (natkoljenične kosti) te patele (ivera). 

Kod pokreta u ovom zglobu hrskavica patele izložena je učestalom trenju, pogotovo ukoliko postoje nepravilne kretnje , te je s vremenom moguće njeno oštećenje i trošenje (hondromalacija patele)  što dovodi do bolova različitih intenziteta. Bol  se obično javlja u pateli ili neposredno uz nju, pogotovo uz njezin unutarnji rub ili pak ispod nje. Bol se može javiti već na samom početku ali i tijekom  vožnje. Pored boli , ostali mogući simptomi  koji ukazuju da postoji određeno oštećenje koljenog zgloba, su krepitacije (struganje) koje čujemo prilikom kretnji u koljenu a u nekim slučajevima dolazi i do njegove otekline . Pored hondromalacije patele razlozi pojave boli u koljenu mogu biti i oštećenja ligamenata, meniskusa, osteoartritisa, ali i uzroci koji su  povezani uz sam bicikl i stil vožnje. 

Tako na primjer bol u koljenu može biti posljedica loše podešenog sjedala pa čak i vožnje na premalom broju okretaja. Previsoko postavljeno sjedalo uzrokuje bol u stražnjem dijelu koljena, dok sjedalo koje je prenisko ili previše unaprijed postavljeno uzrokuje bol u prednjem dijelu koljena. Visina sjedala treba biti tolika da kada petu stavite na pedalu u donjem položaju, noga bi trebala biti ispružena, dok je idealno okretati pedale između 70-100 okretaja u minuti. U svakom slučaju bol u koljenu, bilo koje etiologije ne smije se zanemariti, ali si prije odlaska liječniku pokušajte sami sebi pomoći. To prije svega znači da je potrebna izbjegavati vožnju biciklom barem 5-7 dana, a da je kod ponovnog početka, nužno potrebno dobro pripremiti koljeno za napor, vježbama istezanja koje je potrebno provesti i na završetku aktivnosti. Upravo je ne provođenje zagrijavanja jedan od mogućih uzroka boli, stoga je stretching obavezan.  Svakako izbjegavajte u toj fazi samopomoći piti lijekove protiv bolova.  Ukoliko su bolovi tijekom vožnje toliko jaki , siđite sa bicikla, sjednite i stavite nogu u opušteni položaj. Lagano savinite koljena i odmorite se desetak minuta. Morate li nastaviti vožnju, vozite polagano i nemojte se suviše naprezati. Kad dođete kući  stavite leda na koljeno ali nikako duže od 15 minuta. Ukoliko navedeno mirovanje i metode samopomoći te istezanja ne pomažu i bol se i dalje javlja obavezno se javite svom liječniku obiteljske medicine koji će u suradnji sa specijalistom konzultantom (ortopedom ili fizijatrom) odrediti dijagnostičko terapijski protokol za Vaše bolno stanje. Povratak u uobičajeni ritam vožnje treba biti postupan i mora se vrlo pažljivo isplanirati. Slušajte signale upozorenja koje vam šalje tijelo. Nemojte se koncentrirati samo na mjerače frekvencije srca i na prijeđene kilometre. Dobitak za kardiovaskularni sistem i pluća je neizmjeran, ali ako nastaju oštećenja na mišićno-koštanom sustavu treba se upitati da li ipak pretjerujemo. Smisao rekreacije je zdraviji i zadovoljniji život, a ne ozljeđivanje zbog pretjeranog treniranja. Zato svaki znak upozorenja, koji vam šalje tijelo, registrirajte i pokušajte razmisliti zašto je nastao i kako dalje. Samo na taj način na vrijeme možete preduhitriti nastanak povrede. Ako već nastane tada ste dužni tijelu dati odmora. Ukoliko ne postupite tako, krediti koje imate kod vašeg tijela ubrzo će se istopiti i otići ćete u dug koji nikad nećete moći vratiti.

Na vrh