objavio:
24. Srpnja 2017.

Servis je pravilo broj 1

Servis je pravilo broj 1

Vaš bicikl je vaše prometalo koje je potrebno, kao i svako drugo, uredno održavati kako bi njegov vijek trajanja i ugodan osjećaj prilikom vožnje bio što duži i bolji. O sigurnosti da i ne govorimo, loše održavan bicikl je prijetnja za vlasnika, a i za ostale sudionike u prometu ili vožnji. Nebrojeno puta smo se susreli s loše održavanim biciklima koji su se na servisu pojavili tek kad je neki dio bio potpuno pokvaren, odnosno neupotrebljiv te je bila potrebna zamjena. Da do toga ne dođe, potrebno je držati se nekih intervala provjere i redovnih servisa. Pravilan interval redovnog servisa bi trebalo odrediti isto kao i kod auta, po kilometraži uzimajući u obzir način na koji se vozite i za što bicikl koristite. Ukoliko trenirate, ti će intervali biti kraći ne samo zbog kilometraže već i načina na koji se vozite, vrsti terana koji prelazite te sile koje upotrebljavate.

Bicikli sa stražnjom suspenzijom su iako robusniji podložniji češćim kvarovima i habanjima zbog više pomičnih zglobova koji su na okviru prisutni. Iz tog razloga je osim dnevne preventive odnosno održavanja nakon vožnje u što bismo ubrajali čišćenje, pranje i podmazivanje nakon sušenja, potrebno češće zaći u neki od renomiranih servisa u vašem području te napraviti kompletan sistematski tu i tamo i dobiti informacije na čemu ste. Bolje je potrošiti 200 do 400 kuna jednom godišnje, nego 2000-5000 za neodržavanje.

Dijelovi na koje treba obratiti posebnu pažnju su: ležaj vilice (headset), zatim sve ležajeve koji su na biciklu prisutni te posebno oni na klackalici ako se radi o biciklu sa stražnjom suspenzijom. Pogon je također potrošni dio, te je kao takav osjetljiv i potrebno mu je održavanje nakon svake vožnje kako bi potrajao čim duže. Već smo pisali o pranju bicikla i načinu na koji se bicikl podmazuje nakon pranja pa predlažemo da se podsjetite tu i tamo ako ste zaboravili.

Lanac, kazeta, stražnji mjenjač te pogonski lančanik također trebaju posebnu pažnju i redovito čišćenje i podmazivanje. Ako potrošite lanac i ne zamijenite ga novim na vrijeme, vrlo brzo ćete se naći u situaciji da vam lanac preskače preko zubaca na šajbama i time ćete oštetiti kazetu i lančanik. Nakon toga nema spasa nego kupovati novu pogonsku grupu. Pa ako si to ne želite, savjetujemo da budete pažljivi prema svoja dva kotača ;), isto tako predlažemo da pratite prijeđene kilometre i time zaključite koji su vam dani redovnog pregleda. Mi smo po tom pitanju razgovarali s vlasnikom Hohnjec Sporta, Mariom Hohnjecom koji nam je dao neke detaljnije smjernice o tome koliko često bismo se trebali pojaviti s biciklom na redovnom pregledu.

 

Ovisno o kilometraži i načinu vožnje:

Kako kaže Mario, iako korisnika servisa ima raznih, da se svesti na par osnovnih pravila. Imamo vozače koji koriste bicikl povremeno i to isključivo kao prijevozno sredstvo, kod njih se preferira minimalno jedan pregled i servis godišnje koji uključuje pregled stanja ležajeva glavčina kotača, stanje sajli i bužira, šiftera i guma. Nakon utvrđenog stanja, mijenjaju se dotrajali dijelovi ili osvježavaju postojeći, odnosno dovode se u funkciju.

 

 

Ako se dotaknemo malo frekventnijih vozača poput onih koji posjećuju šumske staze minimalno dva puta tjedno i rade prosječnu kilometražu od 10-20 kilometara po vožnji, e tu je stvar dosta ozbiljnija. Naime kako kažu iz Hohnjec Sporta, puno je dijelova koji su podložni habanju pogotovo uslijed stare ili već prljave masti u ležajevima, šifterima te bužirima koje je potrebno u tom slučaju minimalno dva puta godišnje čistiti i nanovo podmazivati. Hohnjec Sport preporučuje generalni servis dva puta godišnje u tom slučaju koji uključuje odzračivanje kočnica, preventivu prednjeg i stražnjeg amortizer, čišćenje naba te rastavljanje, provjera i čišćenje ležajeva klackalice kod full suspension bicikala. Iako u generalni servis ulazi još hrpa sitnica koje se odrađuju, navodimo one značajnije koje ako se ne odrade mogu vas skupo koštati. Preventiva vilice se sastoji od otvaranja vilice, čišćenja i ispiranja vilice novim uljem koje se zatim proljeva i nakon toga se stavlja čisto ulje i sve se zatvara. U tom slučaju sve gumice i brtve unutar vilice će dalje biti umočene u čisto svježe ulje što će im osigurati znatno duži vijek trajanja. U Hohnjec Sportu se vodi baza korisnika njihovih servisnih usluga, tako da se vodi evidencija o stanju bicikla i što je rađeno kako se ne bi zanemarivalo dijelove koje je potrebno provjeriti te da se izbjegne ponavljanje radova na nekim već uređenim dijelovima.

 

Smatramo da ovakve stvari treba shvatiti ozbiljno ako niste pri novcima za suludo trošenje jer jedna dobra vilica koja se često nalazi na skupljim biciklima može koštati najmanje 4 000 - 5000 kuna, a njen kvar, zaključujete, nije jeftin popravak, tako da je preventiva u tim slučajevima neophodna. Nekim još intenzivnijim vozačima se predlaže svako dva mjeseca otići na pregled i mali servis uz dva do tri generalna.

Čuvanje bicikla u podrumu u zimskom periodu ne znači da je bicikl mažen i pažen jer nije bio na otvorenom. Većina dijelova na biciklu je podmazana mastima koje ako se redovno ne ispiru i stavljaju nove, dosta je pogubno za dotične dijelove. Šifter koji stoji pola godine i koji nije u funkciji neće raditi kao nov kad dođe sezona jer se mast ukrutila i izgubila svoja svojstva pa ga je potrebno otvoriti, dobro počistiti, razraditi i nanovo podmazati kako kaže Mario iz Hohnjec Sporta.

 

Pa eto, ako nas pitate, jednom godišnje predlažemo generalni servis za kampanjske vozače od točke A do točke B te dva puta za one česte posjetioce okolnih šumskih staza. Za one češće i natjecatelje, oni već i sami znaju kako i što ;)

Photo: Biker

Na vrh