objavio:
03. Listopada 2017.

SPD - kako, zašto i kada?

SPD - kako, zašto i kada?

Već smo pisali o tome da li je bolje voziti na spd ili flat pedalama. Iz našeg izlaganja se dalo zaključiti da je odluka subjektivna i da o tome odlučuje vozač koji će probajući spd sistem vidjeti da li se osjeća opuštenije, sigurnije te koliko je pozitivnih pomaka ostvario prelaskom na spd.

Mi ćemo ovaj puta pisati o prelasku kao želji. Većina biciklista nakon izvjesnog vremena provedenog na biciklu te spretnosti koju su ostvarili treningom žele prijeći na spd sistem jer kako mnogi kažu, to je iznimno veliki pomak ako inače vozite na običnim pedalama. Mi smo bili različitih mišljenja unutar redakcije. Jedan dio dugo je vozio na flatu, ne samo jer nismo htjeli, već je bilo praktičnije za posao. Treba skočiti na neko stablo i fotkati neki prizor ili možda promijeniti tri bicikla na jednoj turi, pa smo nekako to doživljavali kao olakšanje da ne treba stalno mijenjati pedale i hodati u biciklističkim cipelama po kamenjaru i blatu. No kako nas je zaintrigirala ideja o prelasku na spd, odlučujemo prenijeti svoja iskustva i zaključke. Ovaj prilog se odnosi na ekipu koja je dugo ili predugo na flat pedalama i možda bi se prebacili na spd, ali niste sigurni i ne želite pasti pred već nekim davno utreniranim biciklistima koji se otkapčaju posve automatski. Nama se činilo to poprilično nevjerojatno kako se u kritičnom trenutku i velikoj brzini, nekad i prije samog pada, otkopčaju stari lisci kao da nisu na spd-u.


I tako smo odredili datum, obrisali prašinu s davno kupljenih spd pedala i cipela i sve montirali prije jutarnje vožnje. Ukopčavanje je ispalo doista jednostavno i na neki način prirodno. Odabrali smo jednostavniju rutu i širi makadam za lakše manevriranje dok nam sve ne sjedne. Predlažemo i vama da učinite isto, nemojte za prvi put odabrati vožnju po gradu ili nekom zahtjevnom singletracku. Za vrijeme penjanja nećete primijetiti razliku što se tiče osjećaja, trenutak kad ćete primijetiti razliku je kod gubitka trakcije stražnjeg kotača. Sasvim prirodno ćete povući drugu nogu prema gore i povući drugu pedalu, dok na flat pedalama to nije slučaj, ako vam prokliže stražnji kotač, često se događa da kut kurbli ne odgovara vašem pokretu i morate spustiti nogu i stati. Kod spd pedala umjesto da stanete, potegnut ćete drugom nogom pedalu prema gore i kretnja se nastavlja. Nakon više kilometara počinjete raditi kružne pokrete u kojima ćete primjenjivati snagu kroz svaki položaj pedala, a ne samo kod potiska. Kad su vam noge bile umorne na flat pedalama, morali ste promijeniti tempo, ovdje ćete snagu rasporediti u cijelo kružno gibanje i time efikasnije iskoristiti kondiciju koju imate. Prilikom prvog uspona poželjno je da se iskopčate više puta u raznim situacijama. Što više kombinacija isprobajte i ponavljajte kako bi osjetili kako stvari funkcioniraju.

Ima raznih modela pedala sa par sistema otkopčavanja. Najzastupljeniji je sistem shimano pedala kod kojih nogu skidate pokretom pete prema van, znači od bicikla. Možete i prema unutra, ali nije preporučljivo. Nakon izvjesnog vremena postat će vam doista prirodan taj pokret. Kod pada se gotovo instinktivno noge pomiču s pedala u tom pokretu, tako da je tim jednostavnije savladati tehniku. Na samom početku podesite pedale na najlakšu postavku čvrstoće prijanjanja kako bi se sa što manje truda mogli iskopčat. S vremenom ćete to mijenjati na čvršće jer ćete primijetiti da želite biti povezaniji s biciklom.

 

Kod uspona na tehničkim terenima je sve isto, samo ćete sa više jednostavnosti savladavati uspone prepune zapreka jer neće biti prisutan mrtvi kut pedala u kojem nemate mjesta za potisak i uvijek će jedna noga odraditi posao. Kad ste došli do vrha i iskopčali se nebrojeno puta, dolazite na dio gdje svi zakažu i vrate se na flat. Strah od ukopčanih cipela i spusta. Ako racionalno sagledate stvar, kad treba pasti uglavnom pružate ruke i čuvate glave. A ako su vam pedale podešene na lagano, noge će u većini slučajeva same ispasti sa pedala. Svakako prvi spust idite lagano da osjetite sigurnost i da se opustite, ako ste na nekoj dionici nesigurni, iskopčajte se sa jedne pedale kako bi se mogli dočekati na podlogu ako je potrebno. Ali vratimo se na pozitivnu stranu, više ne morate razmišljati da li vam je noga na pedali, da li je dobro na pedali ili ste ju malo pomakli i kod skokova nema straha da će bicikl pobjeći. Ako ste dugo na flaticama, onda ste naučili sve trikove jurnjave niz dobar i zahtjevan spust, a spd je samo dodana vrijednost.

Bicikl ne skakuće kad jurite preko kamenjara velikom brzinom, jer je ukopčan za vaše noge koje ga konstantno smiruju, tako da je vožnja mirnija. Skokovi preko korijenja i kamenja su mekši i linearniji, nema trzanja i doskoka u kojem uvijek pazite gdje su vam pedale. Ništa to ne primjećujete, ne primjećujete koliki dodatni napor ulažete prilikom vožnje na običnim pedalama da bi jurili niz spust. To ćete primijetiti tek kad probate spd. U uskim i tijesnim zavojima bicikl vas prati i precizan je, sve pokrete koje ste naučili, koriste i dalje, ali sad bicikl još više prati liniju, još je precizniji. Više ne upravljate nogama samo pri ulasku i sredini zavoja, već i kod izlaska namještate stražnji kraj znatno jednostavnije. Položaj nogu kod ulaska u zavoj pri velikoj brzini dodatno utječe na trakciju kotača. Dok se spuštate stanite naizmjenično na raznim terenima i različitim situacijama i iskopčajte se. Zatim krenite, odradite dionicu i stanite na strmini, stanite na korijenu, zaustavite se i tik prije nego trebate pasti se iskopčajte. Da osjetite pokrete i nagon u nogama.

Svi na običnim pedalama i s više od tri godine stalne vožnje, ako još niste probali, ovo je prilog za vas.

Oni koji su vožnju savladali od početka na spd pedalama neće vjerojatno imati jednaku tehniku kao i vi, pogotovo kod skokova, jer ste vi naučili bicikl držati blizu nogu dok se kod njih bicikl držao sam. Taj pokret skoka koji imate u tijelu i nogama je kod spd-a samo jedan veliki plus, jer će vam sada skokovi biti još stabilniji, daleko stabilniji i sigurniji. Zabacivanje stražnjeg dijela bicikla kroz tjesnace i između stabala je znatno jednostavnije i s gotovo zanemarivim naporom ćete bacakati bicikl kako vam paše.

Ako nakon svega ne osjećate sigurnost, uvijek se možete vratiti na flat. To i dalje ne znači da se ne možete voziti u ekipi koja ima spd, jer je sve stvar treninga.

Na kraju dolazimo do pitanja gdje naći dobre cipele i odgovarajuće pedale. Nakon dosta traženja odlučili smo da kad je Shimano u pitanju, samo je jedno mjesto koje nas je oduševilo izborom modela i jednog i drugog, Hohnjec Sport. Već smo pisali o ovom shopu i  kako vrijeme odmiče, ovaj nas shop samo sve više oduševljava. Što god smo poželjeli od pedala, bilo entry level ili xtr klasa, sve je bilo na stanju i dostupno. Cipele, od touring cipela i sandala za spd pedale pa sve do najjačih xc modela se moglo naći na polici Hohnjec Sporta. Od tada, jedino mjesto koje posjećujemo kad smo u potrazi za Shimano obućom i odgovarajućim pedalama je gornje spomenuto. Osoblje je susretljivo i pomoći će vam i oko najsitnijih detalja pri odabiru, kako cipela tako i pedala. Nemojte se ustručavati pitati, jer odabrati dobre cipele i pedale prilikom prelaska na spd sistem nije lako i potrebno je biti dobro informiran što se kod ekipe iz Hohnjec Sporta pokazalo baš tako.

Photo: ©Shimano Inc. / Photo: Sterling Lawrence

Na vrh