objavio:
24. Listopada 2018.

Uradi sam - Tubeless konverzija

Uradi sam - Tubeless konverzija

Zašto već nismo svi na Tubeless kotačima? Iako svi već dobro znamo što je Tubeless na biciklu, vrijeme je da još jednom ponovimo za one koji se tek susreću s tim pojmom.IMG_8204.jpg (276 KB)

Iznenađujuće puno biciklista još uvijek vozi na zračnicama iako imaju Tubeless ready kotače i gume na biciklu. Zašto je to tako? Možda jer sama priča o Tubeless gumama i kotačima zvuči komplicirano iako je u biti vrlo jednostavno. IMG_8206.jpg (749 KB)Tubeless znači bez unutrašnje gume odnosno zračnice, šlaufa ili kako već to još zovemo kod nas. Isto kao i kod automobila koji su još davnih godina prešli na taj sistem jer se pokazao bolji, učinkovitiji i na kraju praktičniji kada dođe do bušenja.

Ovaj put smo za prilog uzeli jedan Trek Remedy koji je došao sa zračnicama i na njemu smo napravili konverziju. Riječ konverzija je preambiciozna za ono što je potrebno napraviti da bi se vozili na Tubeless-u danas. Manje više svaki bicikl srednjeg cjenovnog ranga pa na dalje dolazi s kotačima koji su spremni za mlijeko i montiranje tubeless ventila. Problem se javlja kod modela koji nemaju unutar kotača traku koja pokriva rupe od žbica i time hermetički zatvara obruč. Tada je potrebno kemijanje koje smo neko radili s Duck tape trakama ili Gorila tape trakom.IMG_8207.jpg (797 KB)

Danas u svakoj trgovini za bicikle možete kupiti traku koja se stavlja preko tih rupa i koja je kvalitetna i poprilično trajna. Važno je da ju zalijepite pravilno na isti kotač kako se ne bi odlijepila. Sljedeći korak je kupovina tubeless ventila koji se montiraju u rupu u koju inače dolazi ventil od zračnice. Također jednostavan zadatak, sve je isto kao i kod zamjene zračnice, samo na ventilu nema zračnice. Kad ste zalijepili traku, stavljate ventil koji mora biti hermetički zatvoren prema vanjskoj strani obruča. U tome pomaže traka koju ste prethodno stavili. Ona ima rupu predviđenu za ventil. Nakon trake i ventila, stavljate vanjsku gumu na obruč, malo pažljivije da ne odlijepite traku. Zatim ide punjenje gume s mlijekom za Tubeless. Ovdje nećemo pričati o brendovima mlijeka jer iskreno nismo našli nešto posebno velike razlike između brendova tako da koje god kupite dobro je, samo nemojte miješati brendove.IMG_8221.jpg (254 KB)

Mlijeko se puni kroz ventil iako mi u redakciji punimo tako da ostavimo vanjsku gumu malo otvorenu na jednom mjestu i na to mjesto ulijemo mlijeko i zatim ubacimo i taj dio gume preko ruba obruča da sjedne. Pritom pazite da mlijeko ne curi po podu. Kad ste taj dio odradili, na redu je pumpanje gume. E u tom slučaju postoji par caka na koje možete naići. Neke vanjske gume jako dobro drže zrak i bez mlijeka dok neke ne mogu držati zrak dok ne sjednu potpuno na stijenke obruča. Za njih je potreban dosta veliki početni tlak pumpanja kako bi se, iako propuštajući zrak, bočne stijenke gume priljubile uz stijenke obruča. Jedna od opcija je da imate svoju posebnu pumpu sa spremnikom za takvo pumpanje koje su također dostupne u našim bike trgovinama, a druga opcija je adapter za autoventil i da to napravite s kompresorom. Kad u gumu uđe, u kratkom intervalu, velika količina zraka, ona se od pritiska smjesti na stijenke obruča i počne držati tlak i dizati ga dok ne prestanete s pumpanjem.IMG_8222.jpg (260 KB)

Nakon toga je potrebno mlijeko u gumi dobro promučkati da dođe na sva mjesta unutar gume. Ima par pokreta da se to napravi. Mi obično tehniciramo s kotačem na podu i nakon svakog “odbijanca” u pod okrenete kotač za par stupnjeva pa opet i tako dok ne napravite cijeli krug. Ostalo će se promiješati prilikom vožnje. Nakon što napravite i drugi kotač, stavite sve na bicikl, dopumpate ako je potrebno još jednom i odete na kratku vožnju po kvartu da mlijeko dođe do svih pora gdje bi zrak mogao izaći. IMG_8229.jpg (240 KB)

Ono što je jako važno je da pogledate rub vanjske gume gdje ona sjeda na obruč. Na svim mjestima mora postojati jedan tanki gumeni rubi koji je jednako udaljen od ruba obruča. Ako nije jednako skroz u krug, znači da guma nije sjela na obruč do kraja. U tom slučaju morate pumpati gumu dok ne izađe na svim mjestima taj rub van i postane vidljiv. Nekada, dok se guma namješta prilikom pumpanja, zna se čuti glasni zvuk pucanja. Toga se nemojte bojati, to je normalno, to je onaj zvuk koji čujete kod vulkanizera kad puma gumu i guma sjeda na mjesto.IMG_8243.jpg (346 KB)

Ako guma nije sjela nakon pumpanja na visoki tlak, onda ju malo ispumpajte i pošpricajte s malo sapunice spoj gume i obruča i probajte opet. Nakon što guma sjedne na mjesto ste gotovi i spremni za vožnju. Nakon prve vožnje, ako uredno drži tlak, gumu možete namjestiti na dosta niži tlak nego ste to mogli sa zranicom, ali pazite da nije prenizak kako ne bi oštetili obruč prilikom prelaska preko kamenja. Isto tako, ako pređete preko trna, izvadite ga van i nastavite se voziti, a mlijeko će izlazeći van vrlo brzo začepiti rupu. Takvu gumu ne trebate dodatno krpati. Mlijeko se u dodiru sa zrakom gruša i stvara čep na mjestu gdje je rupa i tako brtvi pore kroz koje izlazi zrak. Kad jednom pređete na Tubeless, trebat će vam samo jedna zračnica, to je ona koju nosite na vožnje za svaki slučaj.IMG_8253.jpg (292 KB)

Photo: Biker

Na vrh