objavio:
29. Prosinca 2018.

Vozili smo Shimano XTR 12 brzina - PREMIJERA

Vozili smo Shimano XTR 12 brzina - PREMIJERA

Baš u blagdansko vrijeme iz Shimana su nas razveselili paketom zbog kojeg smo se osjećali kao djeca koja dugo očekuju svoje omiljene igračke.

Naša igračka je potpuno novi Shimanov 12 brzinski sistem, Shimano XTR M9100. Dugo se čekao odgovor Shimana na Sramovu Eagle grupu, a imajući na umu da su inžinjeri imali dovoljno vremena za usavršavanje i najmanjih pojedinosti, te da XTR predstavlja sam vrh ponude, od grupe očekujemo jako puno. Kada bismo trebali grupu opisati u par riječi, to bi svakako bilo inovativnost i kvaliteta. Kada govorimo o inovativnosti, tu se radi o puno novih standarda, što znači da nećete moći kombinirati svoje Shimano 11 brzinske komponente... svakom promjenom i novitetom težilo se jednostavnijem i sigurnijem radu, te uživanju u vožnji. Nova XTR grupa namijenjena je XC, enduro te mtb maraton vozačima.xtr12.jpg (77 KB)KAZETA
Kada govorimo o kazeti, ona dolazi u tri verzije. 11 brzinska koja je namijenjena radu samo sa XTR M9100 komponentama, a raspon zuba na kazeti je 10-45. 12 brzinske kazete dolaze sa rasponom zuba 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45), te 10- 51 (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51). Za test smo odabrali kazetu sa rasponom zuba 10-51, kazeta djeluje masivno, ali neka vas veličina ne zavara, radi se o izuzetno laganoj kazeti koja teži svega 360 grama. Da bi se uštedilo na masi, a dobilo na krutosti i dugotrajnosti,  tri najveće šajbe su izrađene od aluminija, pet  središnjih od titana, dok su četiri najmanje napravljene od čelika. Jedan od noviteta je Hyperglide+ tehnologija, kojom se poboljšalo mijenjanje brzina  pod opterećenjem, nema neugodnog udara prilikom prelaska na manju šajbu...xtr11.jpg (81 KB)Sada dolazimo do dijela koji nam se nije pokazao praktičan - Micro spline sistem. Radi se o prihvatu kazete/čegrtaljki  posebno razvijenom za Shimano XTR 12 brzinski sistem. Uštedjelo se na masi jer je freehub izrađen od aluminija, koji  je prepoznatljiv po većem broju utora koji će spriječiti dobro nam poznato usijecanje kazete u freehub, što svakako moramo pohvaliti. Dakle, odlučite li se na novi XTR, imajte na umu da vam je potrebna Micro spline naba. Trenutno na tržištu možete birati između XTR nabe ili DT Swiss 240. Ukoliko imate DT Swiss 240/350 nabu, proći ćete jeftinije jer možete kupiti samo freehub.  Očekujemo da će se ubrzo u igru uključiti ostali proizvođači naba, što će vam smanjiti troškove kupnjom samo freehuba za postojeću osovinu.
Kazetu smo montirali na Dt Swiss 240 nabu, na freehub smo stavili minimalnu količinu masti, te nam nije preostalo nista drugo nego zategnuti i vratiti kotač na bicikl. Sama instalacija je krajnje jednostavna.

STRAŽNJI MJENJAČ
Stražnji mjenjač dolazi u tri varijante koji se razlikuju po dužini nogice, izbor kazete će diktirati odabitr samog mjenjača. XTR rd 9100 sgs (long cage) koji je kompatibilan sa 10-45 te 10-51 kazetom, rd 9100 gs (short cage) namjenjen je 11 i 12 brzinskom sistemu za kazete 10-45, a sigurni smo da će naći svoje mjesto kod enduro/trail vozača koji preferiraju short cage mjenjače. Rd 9120 gs mjenjač  je namijenjen 2x12 sistemu.xtr7.jpg (132 KB)Mjenjači dolaze sa 13T pully-ima, što na prvu ostavlja dojam većeg i glomaznijeg nego što uistinu je, usoredbe radi, pully je veći od prve dvije šajbe na kazeti...težina testnog RD 9100 sgs mjenjača je 240 grama, što smatramo izvrsnim. Završna obrada je baš onakva kakvu smo i očekivali od Xtr-a... kvalitetna i bez kopromisa. Veliki smo ljubitelji Shimanovog clutch sistema koji nalazimo na novom Xtr mjenjaču, te se nadamo da će jednao dobro obavljati zadatak kao i na prethodnim mjenjačima.
Kod same instalacije stražnjeg mjenjača naišli smo na neočekivani problem, koji nam je stvarao glavobolje... Na biciklu smo imali XT 11 brzinski mjenjač, te smo novi  Xtr montirali na postojeći nosač mjenjača (namijenjen za Shimano direct mount mjenjače). Vrlo brzo smo postali svjesni da nešto nije kako treba, mjenjač je imao previše hoda naprijed-nazad, jednostavno mjenjač nije bio na pravom mjestu.  Rješenje problema je u promjeni nosača mjenjača, te smo vrlo brzo nabavili novi namijenjen Sram mjenjačima, što nam je vratilo osmijeh na lice. Novi Shimano Xtr mjenjač - Sram nosač mjenjača! Da bi samo podešavanje bilo jednostavnije, tik iznad gornjeg pullya nalazi se oznaka 51t, te vam nije potreban dodatan alat za podešavanje udaljenosti od najveće šajbe.
xtr6.jpg (78 KB)LANAC
Novi Hyperglide+ CN-M9100 lanac namijenjen je 11/12 brzinskom Xtr M9100 sistemu, sam lanac je asimetričan, što znači da logo na karikama mora biti okrenut prema van. Lanac dolazi sa spojnicom, što znatno ubrzava proces instalacije, težina lanca je 242 grama.
Prilikom instalacije, uočili smo problem. Naime, novi lanac ima zadebljan unutrašnji dio vanjske karike, što ga u praksi čini tišim, stabilnijim na neravninama, te ima bolji grip u krajnjim položajima ako vozite 1x sistem... upravo to ga  čini kompatibilnim samo sa novom generacijom Xtr pogona i šajbi, stoga ga nismo mogli koristiti na Xt 8000 1x pogonu. Nestrpljivi i željni da novi Xtr zavrtimo  što prije na biciklu, koristili smo KMC 12 brzinski lanac s kojim nismo imali problema.

xtr10.jpg (67 KB)RUČICA MJENJAČA (ŠIFTER)
Za test smo uzeli šifter koji se instalira na volan (SL-M9100R), ali Shimano u ponudi ima šifter koji se intalira na ručicu kočnice, radi se o novom standardu I-SPEC EV.  I- SPEC EV nudi više mogućnosti  prilagodbe u odnosu na prijašnje verzije, šifter možete pomicati 14mm lijevo- desno, te podesiti kut šiftera (raspon je 60 stupnjeva) što znači da nećete raditi kompromis mijenjajući položaj ručice kočnice. Težina šiftera je 117 grama.
Shimanovi inžinjeri osluškuju primjedbe i želje vozača, te su poradili na gripu samih ručica. Na krajevima ručica nalaze se rebrasti gumeni umetci, tako da gripa ima dovoljno, bilo da vozite sa rukavicama ili bez njih. Na donjoj strani nalazi se imbus kojim odabirete 11 ili 12 brzinski način rada.
Hod same ručice je relativno kratak, iznimno precizan, te ukoliko volite “kliki” efekt šiftera, onda će vas novi Xtr kupiti svojim radom. Prilikom prebacivanja brzina, šifter vam nudi mogućnost prebacivanja četiri brzine odjednom. Iskreno, ovo je najbolji šifter koji smo do sada koristili.xtr5.jpg (114 KB)ZAKLJUČAK
Nakon nekoliko vožnji teško je donijeti finalni zaključak, ali prvi dojmovi su svakako pozitivni.  Nestrpljivi kakvi jesmo, napravili smo sve da Xtr stavimo u pogon, ali čekamo ostatak grupe, te vam uskoro donosimo hard test cijele grupe. Kada govorimo o Xtr M9100 grupi, zaključak je da su u Shimanu pazili na svaki detalj...što opravdava nešto kasniji plasman na tržište 12 brzinskog sistema. Novom grupom, Shimano nam je servirao nekoliko novih standarda, prema kojima smo bili skeptični jer imamo osjećaj da se standardi mijenjaju prečesto...ali sve ovo što smo probali nas je pozitivno iznenadilo. Shimano Xtr M9100 nije prva 12 brzinska grupa na tržištu, ali je svakako prva 2x12 grupa na tržištu, te će zasigurno naći svoje mjesto među mtb  maraton vozačima koji preferiraju nešto veći raspon brzina.

Photo: Biker

Na vrh