www.rog-joma.hr
buy.garmin.com
objavio:
13. Listopada 2020.

Što sa garderobom kad zahladi?

Što sa garderobom kad zahladi?

Jednom kad složite idealnu odjevnu kombinaciju vožnja će biti ugodna i kad zahladi.

Zimi ne prestajemo s vožnjama, ali se prilagođavamo uvijetima. Odjeća koju nosite može činiti veliku razliku u doživljaju vožnje. Generalno, što je sloj deblji i otporniji na vjetar (tzv. windproof), to je osjećaj topline veći. No to ne znači da ćete na vožnju krenuti u debeloj pernatoj jakni. Ključna riječ je “slojevito”, tako nam tete u vrtiću kažu kad dovodimo klince u pernatim jaknama: “gospon tata, a kaj to ima na sebi, tanku majcu i jaknu, kak bu sad išel van, kak bu bil unutra, je pa mi tu grijemo i treba mu kratki rukav.” Slojevito odjevanje ima za prednost da lakše reguliramo, skidamo i oblačimo slojeve ovisno o količini topline i potrebne zaštite, kako bi nam tijekom vožnje bilo toplo, hladno ili suho. hladno8.jpg (212 KB)Što se materijala tiče, one vječne pobornike pamuka, morat ćemo razočarati. Iako se u pamuku osjećamo ugodno, kad se jednom uznojimo, tu hladnu vlagu osjećamo cijelo vrijeme gubeći tako tjelesnu toplinu uz potencijalnu opasnost od hipotermije. Također, imate li super tehničku jaknu koju ste navukli iznad pamučne majice, ni njene super moći neće moći doći do izražaja.bp02.jpg (489 KB)

Bazni sloj - više o baznom sloju pročitajte ovdje 
Esencijalni dio zimskog odijevanja je definitivno onaj prvi prozračni sloj koji oblačimo direktno na kožu - popularno zvani “base layer” ili “first layer”, oblačimo ga ispod biciklističkog dresa, a dolazi u različitim verzijama materijala i debljinama. Njegova je primarna funkcija držati znoj podalje od kože održavajući vam tako osjećaj suhoće, dok će po hladnom vremenu zadržavati toplinu. Biciklističke verzije ovog sloja koje su često malo produljene na leđima kako bi vam čuvale lumbalni dio. Uglavnom se ovaj sloj izrađuje od umjetnih materijala, iako u posljednje vrijeme merino vuna postaje sve popularnija.hladno10.jpg (83 KB)

Drugi sloj
Za drugi sloj predlaže se odjeća od Akwatek, Dryline, Polartec, poliesterski flis, mikroflis, Thermaflice i Thermax.bp02 (1).jpg (147 KB)

Vanjski sloj
... (vodootporna) jakna. Bilo samo mali sklopivi šuškavac ili ozbiljan vodonepropusni (gore-tex) , vjetrootporni (wind stopper) komad, no preporuka ju je uvijek imati sa sobom. Za hladnih dana ćemo najvjerojatnije započeti vožnju s njom na sebi, a kad nam poraste temperatura ili brdo zastrmi, jednostavno ju skinemo i strpamo u stražnji džep dresa ili u ruksak. Kad se krenemo spuštati nizbrdo, itekako će nam ponovo dobro doći.

Dres (tajice) i navlačne hlače
Vaše noge generiraju mnogo topline, tako da na donjem dijelu tijela ne treba toliko slojeva. Obično možete nositi samo par tajica ili trkaćih hlača od sintetičkog materijala kao što su Thermion, Thinsulate, Thermax, Coolmax, polipropilen. Ako je ispod -10 stupnjeva možda ćete poželjeti kombinirati s hlačama s windstopper zaštitnim slojem. Ako ste MTB vozač koji preferira široke “baggy” kratke hlače, sada je vrijeme da ispod njih dodate još jedan sloj, primjerice dres. Ako i inače nemate problema biti “muškarac u tajicama”, vrijeme je za njihovu malo ozbiljniju, zimsku verziju. Te deblje su uglavnom dodatno podebljane na prednjoj strani te na taj način štite od vjetra i hladnoće, a još sofisticiranija verzija su one od gore-tex materijala koje će vas štititi i od vlage. U tu svrhu, u ponudi su još i vodootporne navlačne hlače, kratke ili duge koje također igraju značajnu ulogu.
Koristan dodatak za najekstremnije zimske uvjete su i dodatni grijači za koljena.E0152BK_lg.jpg (173 KB)

Glava i vrat

Već i mala djeca znaju da se najviše topline gubi kroz glavu. Kad zahladi, dodatni sloj ispod kacige može činiti veliku razliku posebno po vjetrovitom vremenu ili kod vožnje nizbrdo. Zato obavezno navucite potkapu, traku ili buff. Čak i ako vam ne treba kad krećete od kuće, ubacite ju u ruksak za svaki slučaj.
Što se vrata tiče, bitna tehnička značajka bilo kojeg zimskog sloja uključuje visoki ovratnik. On takoreći dodaje određenu količinu topline svakom gornjem sloju, a i jako dobro zaustavlja prodiranje hladnog zraka. Osim ovratnika, u istu svrhu obrane vrata i lica koristimo i popularni “buff” koji za zimsku vožnju navlačimo preko usta, nosa ili do kud već osjećamo da treba. Kad uz njega još na oči stavimo obavezne zaštitne naočale, hladni zrak više nema šanse.hladno12.jpg (93 KB)

Dlanovi i stopala
Osim glave, dlanovi i stopala su sljedeći najistureniji dijelovi tijela pa samim time i najkritičniji. Logično, što je hladnije, to rukavice moraju biti toplije. Za one sa najhladnijim rukama, opcija su i rukavice bez prstiju, iako je u njima malo teže upravljati biciklom. Kako tijelo pri zimskim vožnjama uzbrdo razvija znatno veću toplinu nego po ravnom ili nizbrdo, korisno je imati sa sobom i jedne tanje rukavice.
Što se stopala tiče, prva linija obrane su tople, zimske čarape. Po mogućnosti NE pamučne jer one kad se smoče takve i ostaju cijelu vožnju. Slijedi obrana u vidu cipela, preporučljivo debljih zimskih i visokih (kako bi vam čuvale toplinu zglobova), te vodonepropusnih (gore-tex). E1186BK_lg.jpg (167 KB)S obzirom da su stopala za vrijeme vožnje biciklom u pasivnoj poziciji i mnogima najhladniji dio tijela, sa padom temperatura navlake za cipele su “must have”. Njihov izbor je danas stvarno velik, od tankih proljetno/jesenskih, do debelih, neoprenskih, vodonepropusnih modela.bp07.jpg (118 KB)

Uvažavajući ove savjete o odjevanju zasigurno ćete se ugodno osjećati pri vožnji biciklom ili trčanju na temperaturama i do -10.

 

Savjeti - Dr.sc. Tomislav Benjak, dr.med.

Pravilo 1.  Pravilno se obucite

Zahvaljujući novim tehnologijama u proizvodnji zimske odjeće za sportaše, prošli su dani kad je vožnja biciklom ili trčanje zimi na otvorenom bilo neugodno iskustvo. Da bi mogli sigurno i udobno trenirati u hladnom periodu potrebno je primjereno zaštiti sve dijelove tijela.

Pravilo 2. Dobro se istegnite i zagrijte

Pravilo 3. Slušajte vremensku prognozu da Vas putem ne zadese veće snježne mećave ili jaki vjetrovi koji mogu pojačati osjećaj hladnoće i povećati rizik pothlađivanja.

Pravilo 4. Ponesite rezervnu suhu odjeću i po mogućnosti se presvucite na cilju Vaše rute. Za to Vam treba vodonepropusni ruksak koji će sačuvati Vašu rezervnu odjeću od mogućih padalina. Ovo pogotovo vrijedi za bicikliste koji su, pogotovo ako se spuštaju u povratku, izloženi mogućem pothlađivanju zbog vlažne odjeće. Dobro je ponijeti i termos bocu s toplim čajem.

Pravilo 5. Pazite na uvjete na cesti. Poledica može biti uzrok teških padova kod biciklista.

Pravilo 6. U slučaju temperatura oko -10° ili niže birajte kraće i poznate rute koje po mogućnosti imaju neki planinarski dom i sl. gdje se možete ugrijati u slučaju da vam je hladno unatoč svoj opremi. Nije preporučljivo da trajanje ture u ovim uvjetima bude duže od 3 sata.

Pravilo 7. Budite svjesni i kritični prema stanju svoje kondicije. Ukoliko ste slabije fizičke kondicije bolje se odlučite za hodanje. Osobe slabije fizičke kondicije podložnije su pothlađivanju.

Pravilo 7. Ukoliko Vam je ovo prva godina u kojoj ste odlučili voziti bicikl ili trčati zimi, obavezno konzultirajte svog obiteljskog liječnika!!! Imajte na umu da hladnoća potiče pojavu simptoma kroničnih kardiovaskularnih i respiratornih bolesti.

Unatoč svim navedenim pravilima uvijek postoji mogućnost razvoja neželjenih događaja, pogotovo u vidu pothlađivanja. Pothlađenost je stanje snižene opće tjelesne temperature. Nastaje kada organizam gubi više topline nego što je može proizvesti. Stanje iscrpljenosti i niska temperatura okoline pospješuju nastanak pothlađivanja, a pogotovo se javlja kod dugih tura i kod osoba slabije fizičke kondicije. U početku osoba ima osjećaj hladnoće i drhti (ovaj stadij može i izostati). Kasnije osjećaj hladnoće prestaje, javljaju se umor, tromost i velika želja za snom. Sve tjelesne i psihičke funkcije se usporavaju. Ponekad se javljaju priviđenja. S daljnjim snižavanjem tjelesne temperature osoba gubi svijest. Disanje i rad srca se jako usporavaju. Ako se ne pruži pomoć, smrt nastupa zbog prestanka disanja i srčanog rada.

Postupak kod pothlađene osobe:

  1. Unesite ju u toplu prostoriju. Vlažnu i mokru odjeću zamijenite suhom.
  2. Dajte joj topla, zaslađena, bezalkoholna pića.
  3. Možete upotrijebiti termofor i slične izvore topline za zagrijavanje, pri čemu ih ne prislanjajte direktno na tijelo, nego preko slojeva deke.
  4. Ako nemate na raspolaganju toplu prostoriju, pokušajte osobu izolirati sa svih strana dekom, odjećom, novinskim papirom ili drugim materijalom.
  5. Pozovite pomoć na telefon 112.

Iz svega navedenog može se zaključiti da, ukoliko ste u potpunosti zdravi, nema prepreka da i u zimskim mjesecima nastavite voziti bicikl, trčati, brzo hodati, no imajte na umu sva navedena pravila, pogotovo ona koja se odnose na sigurnost vašeg zdravlja.

 

Na vrh