Svaki rekreativac, ozbiljniji biciklist ili sportaš koji je barem jednom u životu probao voziti u biciklističkim cipelama sa "spd" pedalama više vjerojatno ni ne pomišlja povratak na standardne tenisice i "flat" pedale. Koliko god "spd" pedale kod većine početnika izazivaju nesigurnost i strah od nepravovremenog otkapčanja najveći dio njih veoma brzo shvati da o tome više nakon nekoliko vožnji uopće ne razmišlja te da svoje cipele od pedala odvaja instinktivno baš kao što primjerice udiše zrak. Vožnja u biciklističkim cipelama sa "spd" pedalama bicikliste uvodi u potpuno "novi svijet". Osim potiska pedale, biciklist od tog trenutka može i povlačiti pedale te na taj način aktivirati i prednju i stražnju stranu natkoljenice, a ujedno i mišiće stražnjice i većeg dijela muskulature u stojećem načinu vožnje. Općenito biciklist će osjetiti puno bolji prijenos snage tijekom vožnje sa takvim cipelama i pedalama nego bez njih.
Biciklistička cipela, popularno zvana "šprinterica" jedan je od tri kontakta koje biciklist ima s biciklom (op.a. ruke na upravljaču, stražnjica na sjedalu i cipele na pedalama). Udobnost vožnje naravno može pokvariti nepravilna veličina cipele ili pojedini modeli cipele koji se razlikuju u kalupima ovisno o proizvođaču pa svakako prije kupovine istih preporučam isprobavanje barem 2-3 modela cipela. Na taj način uvjeriti ćete se koji model najbolje odgovara vašem tipu stopala.
Posljednjih nekoliko godina veoma pristupačan postao je tzv. "bike-fitting". Za one koji ne znaju, riječ je podešavanju bicikla po antropometrijskim mjerama i opsegu pokreta (op.a. visina - nagib sjedala, dužina - nagib lulice...) određenog biciklista. Tu naravano spada i podešavanje "cleat-ova" (op.a. pločica na potplati biciklističke cipele kojom se biciklist "veže" za "spd" pedalu) u odnosu osovina pedale i metatarzalnih kosti stopala.
Ono što svakako prvo preporučam kod posjete trgovine u kojoj kupujete cipele provjera dužine cipele. Za taj će vam "korak" najbolje poslužiti mjerni uređaj za mjerenje dužine stopala od proizvođača čije cipele kupujete. Razlika je naravno kupujete li Sidi, Specialized ili primjerice Bontrager cipele obzirom svaka od navedenih ima sličan ali ipak različit kalup. Uz to ona je naravno izrađena i od drugačijeg materijala pa i to treba uzeti u obzir. Također, kod većine osoba lijevo i desno stopalo nije iste dužine, tako da ćete morati provjeriti dužinu oba stopala. Prilikom odabira veličine cipele svakako uzmite u obzir činjenicu da vam cipela ne može biti "aman-taman"! Povezano je to sa vremenskim uvjetima i godišnjim dobom, obzirom ćete cipelu vjerojatno koristiti u zimskim mjesecima, a samim time i deblju čarapu pa onda morate imati i mrvicu više prostora da vam s debljom čarapom cipela ne bi bila pretijesna. U ljetnim pak mjesecima vjerojatno ćete nositi i tanju čarapu pa će zbog visoke temperature vaše stopalo biti ipak nešto šire, odnosno duže zbog "oticanja" koje uzrokuje toplina.
Prilikom isprobavanja cipela svakako savjetujem isprobavanje cipele s biciklističkom čarapom. Naime, materijali tih čarapa pružiti će vam maksimalnu udobnost upravo na mjestima najvećih uporišta, a isto tako one će bolje i upijati znoj te ga neće zadržavati na sebi kao "spužva". Upravo će vam ta "sposobnost" tijekom dužih vožnji i treninga pomoći da spriječite primjerice nelagodu poznatiju pod nazivom "žulj".
Otkako sam počeo voziti Trek bicikle imao sam prilike testirati i Bontrager cipele i to njihov najjači model XXX namijenjen MTB-u. Prvo što me impresioniralo kod cipela veoma je mala težina cipele. Odmah u startu imao sam i osjećaj da je cipela izrađena baš za moje stopalo što do sada i nije bio čest slučaj. Cipele su izrađene od "Clarino" mikrovlakana zbog čega cijela "školjka" cipele nije "predebela" kao što je to kod nekih drugih poznatijih proizvođača. Baš zbog toga neopisivo ugodno "sjedaju" na stopalo! Tijekom dužih vožnji niti u jednom trenutku nisam osjetio ikakvo "oticanje" ili žuljanje cipele. Zbog ove vrste materijala cipele ne zadržavaju vlagu koja nastaje prilikom znojenja stopala unutar cipele, a ukoliko tijekom vožnje ili pak utrke dođete u kontakt s vodom, cipele se izuzetno brzo suše.
Osim što su lagane, Bontrager XXX MTB cipele imaju jedan od najkrućih potplata (op.a. naravno izrađene su od karbona) s oznakom tvrdoće (op.a. "stiff index") 14. Za čvrsto stezanje cipele oko stopala zadužena su dva "Boa" kotačića i jedan "remen" na čičak. "Boa IP1" kotačići koji dolaze na ovim cipelama su po mom dosadašnjem iskustvu najbolji koje možete imati jer vam isti neće popustiti u trenutku povlačenja cipele punom snagom ili pak prilikom hodanja. Upravo mi se to znalo događati na prethodnim modelima cipela koje sam nosio sa "Boa" kotačićima.
Osim što će vam perfektno držati stopalo "Boa" kotačići omogućuju prilagođavanje jačine zatezanja cipele tijekom vožnje. Još jedna veoma zanimljiva karakteristika na ovim cipelama je i unutrašnjost cipele, pogotovo na stražnjem dijelu gdje se nalazi peta stopala. Naime, taj dio cipele iznutra izrađen je od laganog "brus" materijal koji vašoj peti onemogućava "klizanje" izvan cipele i na taj način maksimalno fiksira nogu unutar cipele pružajući bolju stabilnost, prijenos snage i udobniji osjećaj.
Na potplati cipela nalazi se gumirani "grip" koji će vam olakšati hodanje u cipelama u trenucima hodanja. Ukoliko će biti potreban extra "grip" za blatne uvjete, na prednjem dijelu potplate nalaze se dva vijka koja možete zamijeniti s metalnim čepovima.
Bontrager cipele za MTB, cestu, triatlon ili pak all-mountain potražite u svim Rog-Joma poslovnicama i naravno iskoristite njihovo educirano osoblje oko pomoći pri odabiru prave veličine i modela.
Photo: Trek