Nakon hladnih zimskih dana te s prvim tragovima lijepog vremena, svaki biciklista entuzijasta poželjeti će na cestu ili u prirodu na vožnju.
No, kako se zima nije još u potpunosti oprostila od nas tako i temperature još uvijek osciliraju, odnosno u nekim trenucima one su i dalje niske. Tijekom višesatnih vožnji bicikala stoga je iznimno važno kvalitetno se obući čime ćete doprijeniti vlastitom zdravlju i kondiciji. Razlog prvenstveno leži u činjenici da veliki dio energije koje ljudsko tijelo proizvodi pri vožnji bicikla na nižim temperaturama se troši na zagrijavanje istoga. Tijelu dodatno otežava posao zagrijavanja vožnja na biciklu pri čemu nas hladan zrak koji struji oko nas u vožnji dodatno hladi.
Da bi ipak pomirili naoko nepomirljivo, odnosno da nam pri prvim ovogodišnjim vožnjama bude relativno toplo i ugodno na biciklu, dobro je slijediti nekoliko savjeta pri odijevanju.
1. Bolje je više slojeva
Za početak, staro testirano pravilo da je uvijek bolje imati više tanjih slojeva nego jedan ili dva debela. Drugo važno pravilo je da je uvijek bolje imati sloj više nego sloj manje. Uvijek je bolje da vam je malo toplije nego da vam je hladno. Ako vam je vruće uvijek možete svući jedan sloj odjeće i svezati ga oko struka ili spremiti u džep na dresu. Priznati ćete da ćete biti u puno nepovoljnijem položaju ako imate jedan sloj odjeće premalo, a hladno vam je.
2. Umjetni materijali ispred pamučnih
Iako vuneni ili pamučni materijali relativno dobro griju tijelo, moderni sintetički materijali imaju svojstvo da puno bolje dišu, odnosno da uz pomoć lukavo dizajniranih perforacija odstranjuju znoj s tijela i predaju ga sljedećem sloju. Što je manje znoja na tijelu manje ćete se pothlađivati jednom kad se počnete spuštati s brda.
3. Najvažniji bazni sloj
Njegova je primarna funkcija držati znoj podalje od kože održavajući tako osjećaj suhoće, dok će po hladnom vremenu zadržavati toplinu. S porastom temperature će se smanjivati slojevi s time da prvi bazni sloj ostaje u upotrebi sve dok temperature ne prijeđu 20-ak stupnjeva.
4. Neka materijali dišu
Takvi materijali imaju svojstvo odvođenja znoja i topline na sljedeći sloj. Zašto je to bitno? Navučete li na sebe nepropusni sloj, čim vožnjom razvijete toplinu i počnete se znojiti, taj znoj će vas vrlo brzo početi hladiti.
5. Windstopper je zakon!
Kao zadnji sloj koji nam štiti gornji dio tijela od hladnoće još uvijek nije vrijeme za odvajanje od biciklističke jakne koja s prednje strane ima vjetronepropusan materijal poznatiji kao windstopper. Njezina leđa su od nešto prozračnijeg materijala što omogućuje bolju odvodnju znoja i topline odnosno „disanje“.
6. Pazite na koljena
Prilikom zaštite nogu od hladnoće poseban naglasak bi stavili na koljena koja su slaba karika u ovom lancu pa ih uvijek dobro zaštitite od vjetra i niskih temperatura. Za temperature koje smo nazvali adekvatnima za višesatnu biciklističku vožnju, dakle iznad 5 stupnjeva celzija biti će dovoljan dugi donji termo dres. S porastom temperature iznad 12 ili 13 stupnjeva dobro će nas štititi i običan donji dugi dres, a iznad 15 stupnjeva mogu se koristiti i kratke biciklističke gaće no s preporučljivom zaštitom za koljena ili noge tzv. nogavicama ili navlakama za koljena.
7. Čuvajte prste
Svi oni koji su vozili dulje po zimi znaju da su upravo prsti oni koji prvi počinju zepsti. One na nogama čuvamo čarapama koje naravno moraju biti deblje nego ljeti, ali vanjska zaštita, navlaka koja ide preko šprinterice još je uvijek preporučljivi dio opreme. Drugi par ekstremiteta su šake koje su zbog relativne pasivnosti prilikom vožnje bicikla po zimi, a i položaju u kojem se nalaze u odnosu na strujanje zraka dobrano izložene hladnoći. Stoga ne skidajte i dalje rukavice izrađene od materijala koji ne propušta vjetar s vanjske strane.
Želimo vam ugodan i topao povratak na bicikl!
Photo: Trek