www.rog-joma.hr
buy.garmin.com
objavio:
11. Ožujka 2013.

Bicikl i sastavni dijelovi

Bicikl i sastavni dijelovi
1 fotografija

Ponekad vrijedi ponoviti neke već standardizirane termine i njihovo značenje kako bismo se lakše snalazili prilikom kupovine dijelova za bicikl. Iz tog razloga smo vam pojasnili neke osnovne dijelove bicikla kroz engleske nazive i njihova objašnjenja

Full-suspension je izraz za bicikle s prednjom i zadnjom suspenzijom odnosno amortizerom, a često se u žargonu koriste izrazi poput ‘’fulić’’, fulka ili fuli. Svi ti izrazi skraćenica su za full-suspension.

1. Suspension Fork u našem žargonu često je samo vilica ako se govori o MTB biciklima jer se podrazumijeva da je amortizirajuća, a ako govorimo o cestovnim biciklima ili gradskim, može se misliti na krutu vilicu. Jedan od žargonskih izraza je i ‘’vilja’’.

2. QR ili quick release je još jedan termin koji kod nas nije dobio upotrebljiv izraz pa se ovako popularno zove i kod nas, a odnosi se na sistem za učvršćenje kotača na vilicu. Osovina kotača je šuplja kako bi kroz nju mogli provući spomenuti QR. S jedne strane QR-a je matica, a s druge poluga kojom stežemo kotač. Ovakav sistem koristan je zbog jednostavnosti rastavljanja bicikla bez potrebe alata.

3. Dropout je engleski naziv koji se i kod nas udomaćio, a odnosi se na nosače kotača bilo na prednjoj ili stražnjoj vilici.

4. Headset je engleski naziv za set ležajeva volana koji omogućuje vilici da se nesmetano i lako okreće u cijevi okvira. Dakle, headset se ugrubo sastoji od donjeg i gornjeg ležaja i kapice koja se ‘’šarafi’’ na vrh lule volana.

5. Steerer je engleski naziv za cijev vilice koja prolazi kroz okvir. Budući da ni za ovaj dio bicikla nismo našli prigodan izraz, i mi upotrebljavamo ovaj izraz.

6. Hub je engleski naziv za glavčinu kotača, bilo prednju ili zadnju, a često se koristi i njemački izraz ‘’naba’’. Hub, naba ili glavčina sastoji se od ležajeva kotača i osovine kao osnovnih dijelova.

7. Spoke u prijevodu znači žbica ili ‘’špajla’’, a njena je uloga povezivanje glavčine i obruča.

8. Rim ili obruč je dio koji s glavčinom i žbicama čini kompletan kotač.

9. Cassete ili kazeta je naziv za međusobno povezane lančanike koji se nalaze na stražnjoj glavčini (hub, naba), a često se spominje osam brzinska kazeta ili pak devet brzinska kazeta, što bi u prijevodu značilo da ima osam ili devet lančanika odnosno prijenosnih omjera.

10. Crankset, Chainset ili pogon nazivaju se svi dijelovi koji čine pogon kao cjelinu. Pogon se sastoji od kurbli (Crank), lančanika (šajba) bilo jednog, dva ili tri i osovine pogona s pripadajućim ležajevima.

11. Lanac povezuje prednje i zadnje lančanike pa tako prenosi kružno gibanje pogona na stražnji kotač i pokreće bicikl.

12. Bottom bracket ili BB engleski je naziv za osovinu pogona koju se može, kao i sve dijelove na biciklu kupiti odvojeno - u ovom slučaju od pogona. Osovina pogona sastoji se od osovine i ležajeva, a ima ih nekoliko vrsta.

13. Rear derailleur je engleski naziv za stražnji mjenjač. Stražnji mjenjač je mehanički uređaji na kojem se nalaze dva mala lančanika preko kojih prolazi lanac. Mjenjač je sajlom povezan na ručicu mjenjača, a povlačenjem ili pritiskanjem poluga na ručici mjenjača, pomiče se i stražnji mjenjač po svojoj osi i time postavlja lanac na veći ili manji lančanik kazete.

14. Front derailleur odnosno prednji mjenjač ima potpuno istu ulogu kao i stražnji te je također upravljan ručicom mjenjača.

Shifter-i su kao što smo kod mjenjača spomenuli – ručice mjenjača pomoću kojih vršimo izmjene brzina bilo na kazeti straga ili pogonskim lančanicima sprijeda. Sastoje se od dvije poluge od kojih jedna služi za promjenu na veće brzine, a druga na manje.

15. Kočnice Hidraulične kočnice sastoje se od:

Caliper, kočiona kliješta ili čeljust koja u sebi ima kočione pločice ili ‘’pakne’’ jedan je od tri glavna elementa hidrauličnog kočionog sustava.

16. Disc, rotor ili kočioni disk prolazi kroz kočionu čeljust gdje do kočenja dolazi potiskom kočionih pločica na sami disk. Disk je vijcima pričvršćen na glavčinu (hub, naba) i dolaze u nekoliko veličina. Što je disk većeg promjera, sila kočenja je veća na isti potisak ručice.

17. Brake lever ili ručica kočnice je treći dio u hidrauličnom kočionom sustavu. Ona je zadužena za tjeranje ulja u kočione čeljusti gdje klipovi guraju ‘’pakne’’ na disk.

Mehaničke kočnice dijelimo na disk kočnice i V-brake kočnice.

V-brake je popularni naziv za mehaničke kočnice koje se sastoje od ručice kočnice, sajle i kočionih kliješta koja potiskom gumenih kočionih obloga na obruč kotača zaustavljaju bicikl. V-brake naziv dolazi od samog oblika kočionih kliješta.

Mehaničke disk kočnice sastoje se od kočionih kliješta, ručica kočnica, diska i sajle koja ih povezuje i omogućuje rad. Dakle, ovdje je sajla zamijenila ulje, a ostalo je sve isto. 

18. Frame je engleski naziv za okvir ili ramu, a sve označava isto. Okvir je spoj cijevi bilo od aluminija, karbona, titana ili čelika na kojem se nalaze pripremljeni dosjedi za sve dijelove bicikla. Dakle, kad s bicikla skinemo sve, uključujući i vilicu i volan, ostaje nam okvir bicikla.

19. Seat tube je naziv za cijev sjedala koja može biti aluminijska, čelična, karbonska ili pak amortizirajuća.

20. Saddle nije sedlo, to bi bilo sjedalo, svima nama bolna točka i dugogodišnja filozofija “koje je bolje i zašto”.

21. Grip ručke volana koje mogu biti gumene, kožne, plastične iako su najčešće gumene i nazivaju se još i LOCK-ON ukoliko imaju prstene kojima se pričvrsta za upravljač kako ne bi ispadale.

22. Handlebar stvar bez koje nema upravljanja, upravljač koji može biti ravni ili povišeni kao dva osnovna zatim svi ostali, a materijali mogu biti kao i kod cijevi sjedala.

23. Steam lula upravljača koja povezuje cijev vilice i upravljač, vrsta ima raznih kao i materijala iako su glavni aluminij, cro-mo te karbon.

 

NAJČITANIJE
Novi Specialized Kenevo SL2
Vijesti

Novi Specialized Kenevo SL2

14. Lipnja 2024.

All Mountain zvijer koja je naslijedila gene Endura sada grabi i grize još jače, a ide još dalje. Podešavanja u 6 točaka i...

Na vrh