Prvo navedimo dvije osnovne skupine pedala te neke od vrsta i njihovih namjena. Ono što svi srećemo kod kupovine prvog bicikla su pedale koje dolaze s biciklom samo da ga imate s čime dovesti kući, ali daleko su od ozbiljnih pedala u bilo kojem smislu. Prvenstveno što se tiče izdržljivosti, a onda i ‘’gripa’’ koji pružaju odnosno ne pružaju u kontaktu s cipelom. Dobar ‘’grip’’ odnosno veza pedale i cipele vrlo je važna kod brdskog biciklizma kako bi gradili svoje samopouzdanje na zahtjevnim dijelovima te se usavršavali. Bez samopouzdanja nema napretka.
Dakle, prvi korak kod kupnje ozbiljnog bicikla kojim se kanite voziti po brdima je odabir pedala gdje većina u početku posegne za popularnim ‘’flat’’ pedalama. Njihova karakteristika je veća ravna površina koju čini konstrukcija pedale te pripadajući pinovi s obje strane. Pinovi imaju ključnu ulogu u pružanju ‘’gripa’’. Što je pedala skuplja to su bolji unutarnji ležajevi, kvalitetniji pinovi i manja im je masa. No zanemarimo to sad i vratimo se funkcionalnom dijelu.
Imate svoje prve ‘’flatice’’ na biciklu i gazite svoje početničke biciklističke staze, napredujete, veselite se, ne razmišljate o nadogradnjama jer je bicikl još uvijek toliko ispred svog vremena u odnosu na ono što ste prije imali da vas bolje i ne zanima. Ali kako vrijeme prolazi, probavate bicikle od prijatelja, počnete čitati forume, časopise, Biker :)…i spazite ‘’spd-jke’’, one male ‘’čudne’’ pedale. Informirate se i doznajete da se radi o pedalama na koje se zapravo ukopčavate s predodređenim cipelama. Opet nastupa odmak jer sama pomisao da se zakačite trajno na nešto što vam se nalazi među nogama nije baš ugodna. Opet informaciju gurnete sa strane na neko vrijeme, ali tu i tamo neki prijatelj s više iskustva pusti vam ‘’bubu’’ kako je to bolje, sigurnije, ne kliže noga s pedale, možeš lakše skakati preko prepreka, efikasnije pedaliraš, koristiš i druge mišiće, i počinjete ozbiljno razmišljati o unaprjeđenju bez obzira na strahove koje vam misli nameću.
Ono što ste sigurno već i pročitali, ako ste o takvim pedalama razmišljali, jest da u početku padati morate. Zašto? Pa ako niste profesionalac, a prošli ste pubertet i naučili voziti bicikl s ‘’običnim’’ pedalama, u podsvijesti vam je dizati nogu okomito gore kako bi ju makli s pedale kod zaustavljanja ili jakih zavoja. ‘’Clipless’’ pedale su napravljene da baš tako ne možete maknuti nogu s pedale, kako biste pedale okretali ciklički. Umjesto samo potiska nogom prema dolje, možete i vući gore te ravnomjerno rasporediti snagu kroz cijeli okret. Iskopčavate se određenim pokretom noge, zakretanjem stopala prema van, ili prema unutra pod određenim kutem. Kod učenja vožnje na takvim pedalama, padate u trenutku kada iznenada morate stati, koncentrirani ste na situaciju, a ne na pedale i instinktivno dižete noge u zrak, tada samo na kratko shvatite da ste trebali napraviti nešto drugo, ali već ste ionako na podu, a u vas zuri s osmjehom na licu zgodna vlasnica zlatnog retrivera koji vam je ničim izazvan prepriječio put. Ukoliko situaciju niste već okrenuli u svoju korist, taj pad bit će poticaj za razmišljanje koliko se vama sve to skupa isplati - do tog pada ste već kupili pedale koje ipak nešto i koštaju, a i cipele da biste imali nešto što će na njih biti ukopčano. I dok se pokušavate otkačiti od bicikla ležeći na podu, kroz glavu vam prolazi je li taj napredak uistinu bio potreban. Neki od vas koji ste te pedale ipak savladali reći će da je, a vi koji niste uspjeli dobiti broj od vlasnice retrivera mislite da nije.
No šalu na stranu, odluka je na vama i važno je da prelomite što je bolje, a mi ćemo vam u tome pokušati pomoći tako što ćemo iznijeti stavove Gena Hamiltona, jednog od natjecatelja, pobjednika UCI World Masters Championshipa u tri navrata te licenciranog učitelja brdskog biciklizma u Americi s dugogodišnjim iskustvom. Na ideju o školi došao je kada je i sam vapio za znanjem koje će mu pomoći da se usavrši i savlada vještine koje će mu omogućiti da upotrijebi svoju fizičku spremnost do maksimuma.
I evo što kaže Gene Hamilton o problematici pedala…
“Kao prvo, nikada ne trebate nužno prijeći na ‘’spd’’ pedale. Takve pedale jednostavno su drugačiji način da se nešto učini, jedva bolje u nekim stvarima, a ne tako dobre u drugim. Čuo sam svoje polaznike škole kako su im njihovi trgovci rekli kako njima trebaju ‘’clipless’’ pedale, što jednostavno nije istina. Dobar set ‘’flat’’ pedala i dobre cipele su bolji sistem za mnoge vozače.’’
Prednosti flat pedala
1. Više samopouzdanja! Možete maknuti nogu s pedale brzo i jednostavno i olakšati si mogućnost treniranja i pokušaja prelaženja tehničkih dijelova koliko je potrebno kako biste savladali nove vještine, lakše je trenirati stajanje na pedalama u mjestu. Mnogi moji prijatelji voze flat pedale (govorimo o XC vožnji) i sviđa im se ideja da mogu maknuti nogu s pedale kad god to požele, također ističu prednost kod isprobavanja prelaska tehničkih uspona.
2. Za mnoge vozače vožnja na flat pedalama znači i manje straha što im omogućuje vožnju u zoni ugode i opuštenosti. Učenje i strah ne idu zajedno, kada ste prestrašeni niste u mogućnosti savladati nove vještine. Strah je uzročnik napetih mišića, što nije nikako dobro za vožnju.
3. Flat pedale pružaju puno više povratne informacije što vam daje bolju predodžbu o tome kako vozite. Razlog tome je što kada vozite, a ne koristite tijelo već samo suspenzije za ublažavanje prepreka i neravnina, ubrzo ćete početi poskakivati i gubiti vezu s pedalama. To je ujedno i znak da ne koristite dovoljno svoje tijelo i da na tome morate poraditi.
4. Kod učenja važnih tehnika podizanja bicikla poput ‘’bunny hopa’’ ili podizanja stražnjeg kotača, flat pedale vam ne omogućuju da varate i pomažete se nogama, već vas usmjeravaju da to pravilno naučite.
Prednost clipless pedala
1. Volim ‘’clipless’’ zbog osjećaja povezanosti s biciklom koju mi pružaju iako me čine manje uglađenim u vožnji baš zbog toga. Kada stopalo slučajno petom položite na pedalu, gubite korist gležnja, a time i mogućnost upijanja neravnina što vam se s ‘’clipless’’ pedalama neće dogoditi.
2. Takve pedale vaše pedaliranje čine nešto učinkovitijim. No da ponovimo, ‘’nešto učinkovitijim’’, koliko znam, nikada nisu provođena ispitivanja na tu temu. Ukoliko vam je pedaliranje sa 100% efikasnosti u odnosu na 99 ili 98% važnije od nešto više samopouzdanja, tada bi ‘’clipless’’ mogao biti vaš odabir. Upamtite, biti efikasan na brdskom biciklu je nešto više od efikasnog pedaliranja, tu je važna uglađenost, mogućnost dobrog prolaska zavoja, a i samopouzdanje puno pomaže u tome.
3. Vožnja s ‘’clipless’’ pedalama usmjerava na korištenje ispravne tehnike i položaja tijela kod prolaska zavoja. Kod spuštanja noge uslijed prolaska zavoja gubite putanju i najčešće otkližete. Greg Minnaar uvijek koristi ‘’clipless’’ pedale kada vozi u blatnim uvjetima baš zbog toga.‘’
Ekipa škole brdsko-biciklističke vožnje Betterride.com ističe kako je za svladavanje vještina vožnje i kvalitetan napredak potrebno dobro savladati obje tehnike i vrste pedala. Ipak ističu da je na prvom mjestu osjećaj sigurnosti i samopouzdanja koji su prijeko potrebni za učenje. Nadamo se da smo vam malo pomogli pri odabiru. Uskoro nešto više o tehnikama pedaliranja.