1x8, 9 i 10 kombinacije (jedan lančanik naprijed, te 8, 9 ili 10 lančanika straga) nisu ništa neobično već godinama – no tek razvojem “clutch” stražnjih mjenjača (Shadow Plus kod Shimana i Type 2 kod SRAMa) i ''usko-širokih'' (narrow-wide) prednjih lančanika, došlo je do dramatičnog zaokreta u upotrebi. To je prvi komercijalno iskoristio SRAM sa svojim XX1 pogonsko-mjenjačkim sklopom, nažalost vrlo skupim i ne previše trajnim.
No većina biciklista ima obitelj, radi za plaću i ne dobiva dijelove od sponzora, te je XX1 nedostižno-nepotreban, no može li se postojeći sklop prekrojiti u “nešto slično”, i koliko ćemo funkcionalnosti time izgubiti?
Krenimo ispočetka – kako nas uče od malih nogu, život je kompromis, a 1x8, 9, 10 pogonski sklop ništa drugo nego život. 1x11 (tj. SRAM XX1, SRAM X1 i novi Shimano XTR) su izuzetno skupi sklopovi, s time da XX1 nema baš argument trajnosti na sebi, a XTR je tek izašao i to u “polufunkcionalnom” rasponu brzina, više skrojenim za jake vozače, gdje nedostaje 2+1 zub na kazeti naspram XX1 (40T vs 42T najveći, i 10T vs 11T najmanji lančanik) – o rasponu brzina ćemo kasnije.
Što se dalje događa? Uvidjevši skupoću XX1 sklopa, inovatori (mali proizvođači) u industriji su vozačima koji već imaju vrlo funkcionalne, i skupe, bicikle s 10 brzinskom kazetom i “clutch mehanizmom” ponudili:
1. Ogroman 40T ili 42T lančanik za kazetu, kojeg stavljate na mjesto nekog drugog lančanika na kazeti. Kojeg? Na vama je da birate, sa više ili manje sugestija proizvođača, i sa više ili manje uspjeha u dobivanju onoga što je slično XX1. Obično se miče ili najmanji lančanik (11T), ili srednji 15T.
2. Promjenu prednjih lančanika, gdje se nude novi “narrow-wide” ili usko-široko lančanici konstruirani tako da sa njih lanac uslijed neravnih terena i vibracija ne može pasti kako više nema prednjeg mjenjača.
U kombinaciji gornje dvije stavke, imate Ghetto XX1 složen, sa smanjenim rasponom brzina, no “istom” funkcionalnošću. Rezultat je uklanjanje prednjeg mjenjača i pripadajućg shiftera-poluge mjenjača, kao i nepotrebne bužire i sajle. Sami osjećaj uklanjanja viškova sa volana i bicikla je vjerujte vrlo lijep.
Ako se vratimo na prvi odlomak u članku, ono što smo napravili prema laičkom poimanju stvari, je da smo učinili bicikl jeftinijim, i lošim, jer više nemamo 20, 24, 27 ili 30 brzina, već samo 10. Više se ne možemo hvaliti sa biciklom od 30 brzina. Kao što vidimo, evolucija nije uvijek jasna, ponekad je jednostavnost znak evolucije, ili kako bi rekli u svijetu razvoja aplikacija – “kill the feature”.
No, da li je bicikl od 30 brzina (3x10) doista bicikl od 30 brzina? Nije. Preklapanje raznih kombinacija prednjih i stražnjih lančanika čini da u praksi imate svega 18 “unikatnih” brzina, te ugrubo, 15 brzina koje su efikasne pri kadenci (broju okretaja pedala u minuti) u rasponu od 80-100. Kada u to ukomponirate da u XC-u rijetko trebate pedalirati iznad 45km/h, i povisite efikasnu kadencu na 115, pogađate, dolazite do 10 brzina, magične brojke koja je donja granica upotrebljivosti bez prevelikog kompromisa idealne kadence za brzinu.
Tehnički dio:
1. Prva pretpostavka za punu konverziju je 10 brzinska kazeta, te da je najveći lančanik na kazeti 34 ili 36 zuba. Isto tako nije svejedno koju kazetu imate, neke kazete se ne daju konvertirati na dodavanje 40T ili 42T lančanika, to je najbolje provjeriti sa proizvođačem (OneUp Components, WolfTooth, Hope T-Rex , AbsoluteBlack itd).
2. Druga prepostavka je da imate pogon koji će primiti “narrow-wide” lančanik, no u današnje vrijeme skoro sve opcije su dostupne za promjenu, od normalnih pogona sa standardnim MTB BCD-om (Bolt Circle Diameter) od 64-104, do SRAM-ovih spidera. Proizvođači su Race-Face, WolfTooth, OnOne, Hope i mnogi drugi – (google: “narrow wide chainring” i riješili ste stvar).
Uz to savjetujemo da kad već mijenjate lančanike, promijenite lanac i kazetu te krenete od nule. Više iz ekonomičnih razloga, jer komponente koje smo naveli, nisu jeftine, računajte oko 500kn za 40T ili 42T stražnji lančanik, i od 200-400kn za prednji lančanik. Uzmite u obzir da su od aluminija i da će ih stari lanac (koji košta 100-150kn) odmah pojesti, a ako uzmete samo novi lanac, a kazeta je stara, novi lanac može preskakati i/ili se brže trošiti.
Praktični dio - vožnja i upotrebljivost:
Tu je stvar već kompliciranija, stoga trebate dobro razmisliti je li 1x10 kompromis s kojim želite živjeti i u koji želite ulagati novac. U tabeli 1. Možemo vidjeti usporedne brzine (namjerno smo uzeli brzine jer se većina čitatelja može s time poistovjetiti) pri “standarnim” okretajima pedala od 80 i 100. Za detalje i vlastiti izračun, preporučamo dva bolja kalkulatora prijenosa google: “mike sherman shift” ili “machars”.
Vlastita iskustva – kada bih imao samo jedan XC bicikl, i želio ga koristiti za XC i za Maraton utrke, nisam siguran da bih koristio 1x10 prijenos. Jednostavno, ili ćete “zaklati” noge na jako strmim uzbrdicama, ili će vam faliti brzine na blažim asfaltnim ili makadamskim nizbrdicama. Ako ste “weekend warrior”, ne natječete se, ili vam mjesto, dva koje biste mogli izgubiti na nizbrdicama ne znači mnogo, postoje dvije opcije:
a) Žrtvovati strme uzbrdice naspram brzine nizbrdo i staviti veći lančanik naprijed
b) Žrtvovati brzinu na nizbrdicama na kojima bi htjeli pedalirati, i staviti manji lančanik naprijed
Osobno sam odabrao a) jer radije gubim vrijeme na nizbrdicama nego uzbrdicama (tj. manje vremena se gubi), a “šteta” koju možete nanijeti nogama, ako vam fali prijenosa na strmim uzbrdicama, pogotovo na maratonima, može biti presudna za završetak maratona. Ako vam nije problem silaziti sa bicikla i hodati uzbrdo, a volite pedalirati nizbrdo, opcija b) vam je možda bolja.
Bitna za priču je i veličina kotača. 29er kotači “utječu na prijenos”, te se omjeri lančanika naprijed i nazad kroje i prema veličini kotača (Tabela 1. uzima u obzir 29erkotač igumu širine2.2”kao danas najčešću referencu).
Vožnja
Doista je lijepo voziti 1x10. Nema prednjeg mjenjača i shiftera, sve je lijepo i čisto, blato se više ne skuplja oko mjenjača. Mir i tišina, lanac ne lupa u ništa, niti zvecka o prednji mjenjač. Lijeva ruke miruje i fokusira se na kočenje, nema “trganja” lanca dok prebacujete sa odozdola na gore, nema bojazni od pada lanca kada idete gore na dole, nema chainsucka pri blatnim uvjetima. Milina.
No, oprez, ponekad mjenjači ne rade najbolje kad im dodate 40T ili 42T lančanik na kazetu, jednostavno nisu dizajnirani za tu ghetto konverziju. SRAM Type 2 tu ima manje problema, dok su problemi kod Shimano Shaddow Plusa izraženiji, no vrlo lagano rješivi sa dodatnih 250kn sa stvarčicom koja se zove google:“RAD cage”. Stvar doista radi, provjereno. Ako ju ne ugradite, ponekad može doći do zastajkivanja pri mijenjanju brzina, i ovisno o tome koliko ste osjetljivi na savršeno funkcioniranje pogonskog sklopa, to će vas smetati više ili manje.
Korištenje 1x10 kombinacije bez Type2 ili Shadow Plus mjenjača (clutch) je izvediva, no postoji mogućnost padanja lanca sa prednjeg lačanika, što nikako nije ugodno, te onda postoji potreba i za vodilicama lanaca, koji opet nagrđuju i koštaju, pa je možda bolje kupiti novi mjenjač, no izbor je na vama. Opcija ne kupovanja narrow-wide lančanika već na postojeći staviti vodilicu lanca je naravno isto moguća.
Kao zaključak: možemo preporučiti ghetto 1x10 konverziju. Lančanici su kupljeni (stražnji od OneUp-a, kao i RAD cage, dok je prednji Narrow-Wide lančanik kupljen od On One-a) Zasada se koncept funkcionalnost (no sa spomenutim RAD cageom za Shimano, bez njega nije najkvalitetnije) i potrošnja dijelova pokazao sasvim dobrim.
Tabela 1a.
Tipičan 3x10 setup, 24-32-42 sa 11-36 kazetom
Prednji lančanik |
Kazeta |
|||||||||
11 |
13 |
15 |
17 |
19 |
21 |
24 |
28 |
32 |
36 |
|
24 |
28,6 |
24,1 |
20,9 |
18,5 |
16,6 |
15,0 |
13,0 |
11,3 |
9,8 |
8,7 |
32 |
38,1 |
32,2 |
28,0 |
24,6 |
22,0 |
20,0 |
17,5 |
15,0 |
13,0 |
11,6 |
42 |
50,1 |
42,3 |
36,7 |
32,3 |
29,0 |
26,2 |
23,0 |
19,6 |
17,2 |
15,3 |
|
Brzina u km/h pri kadenci 95 okretaja/min za 29"kotač i 2.25" gumu |
Tabela 1b.
1x10 setup, 30T prednji lančanik sa 11-42 kazetom
Prednji lančanik |
Kazeta |
|||||||||
11 |
13 |
15 |
19 |
21 |
24 |
28 |
32 |
36 |
42 |
|
30 |
35,7 |
30,3 |
26,2 |
20,8 |
18,7 |
16,4 |
14,0 |
12,2 |
10,9 |
9,3 |
|
Brzina u km/h pri kadenci 95 okretaja/min za 29"kotač i 2.25" gumu |
Photo: Biker