Kad je prvi TCR stigao u pro peloton više od 20 godina prije, bio je okružen kontroverzom. Izgledao je kao ni jedan bicikl u profesionalnim cestovnim utrkama u to vrijeme, a suparničke ekipe su se pitale ima li Giant tim ONCE nepoštenu prednost. Službenici upravljačkih tijela pozvani su da utvrde je li bicikl legalan za natjecanje. Pitanja i kontroverze odnosile su se na geometriju okvira. Naziv bicikla jasno je naznačio njegovu glavnu inovaciju: Total Compact Road ili u našem prijevodu Potpuno kompaktan cestovnjak. Mike Burrowsa, dizajner bicikala koji je do tada već uveo neke značajne promijene u svijet biciklizma, uključujući Chris Boardmanovu zlatnu medalju za potjeru u utrci na Olimpijskim igrama 1992. Donosi prvi TCR.
Burrows je radio s Giantom na okviru Compact Road koji je ponudio nekoliko očiglednih prednosti. Okvir je bio jasan odmak od standardnog dizajna cestovnih bicikala koji je vladao desetljećima. Svoju radikalnu geometriju obilježio je “kompaktni” oblik okvira, top tube se spustio prema cijevi sjedala te time zatvorio manji trokut, ojačao i olakšao sami okvir. Do tada je u pravilu top tube imao u horizontalni smjer prema sjedalu. Stražnji trokut se također smanjio, dobio na čvrstoći i manjoj težini te znatno boljem prijenosu snage. Compact Road bio je inspiriran brdskim biciklima, koji su još bili relativna novina u ranim 1990-ima.
Prvi TCR tako ulozi u prvu eru svoje proizvodnje u natjecateljskom segmentu bicikla. Potpuno se mijenja filozofija, bicikl je znatno lakše prilagoditi vozaču, okvir je krut i lagan, a time se podešavanje bazira isključivo na visini sjedala i dužini lule volana. Oni rani ONCE timski bicikli bili su odmah prepoznatljivi po svojim duljim sjedištima, koja su dala njih profil koji je više nalikovao brdskim biciklima.
Prvi ONCE tim bicikli su bili izdaleka drugačiji i prepoznatljivi po okviru koji je više nalikovao na mtb okvir sa dužim cijevima sjedala. Prednost duže cijevi sjedala je lakše oblikovanje iste po pitanju aerodinamike, također materijal koji se koristio je sada mogao biti i karbon.
Naposljetku, UCI je donio sud da je TCR legalan i da može stati na startnu liniju sa ostalim suparnicima. Laurent Jalabert i nekolicina ostalih trkača koji su jurili u to doma na TCR-u odnosili su pobjede poput Renaulta u doba kada je žario i palio na utrkama Formule 1. Imali su nešto novo, nešto drugačije. TCR je imao značajke koje su ga činile ultimativnim biciklom za za brdske dionice te Time Trial utrke. Jalabert je na Time trial utrkama odnosi pobjede te je tim ONCE postao favorit u toj disciplini. Zanimljivo :)?Ali, to je bio samo početak TCR-a, u narednim godinama nije se našao brand koji nije radio na svojoj izvedbi TCR geometrije, svi su krenuli u tom smjeru i tu bi mogli staviti recku, ovdje je krenulo sve u jednom novom smjeru za cestovnjake. Ako danas bacite oko na pro peloton ekipe, nećete naći bicikl koji nije išao stopama TCR-a. Od trenutka prvog TCR-a krenuo je razvoj kroz posljednje 23 godine u kojem je Giant u suradnji sa profi vozačima napredovao i razvijao okvir koristeći karbon umjesto aluminija te koristio neke napredne tehnologije oblikovanja istog. da ne nabrajamo, ali poznate utrke su na postolju su imale TCR uz svog vozača koji je slavio, Tour de France, Giro d’Italia i razne druge.
Neke novine kroz razvoj su uključile odnos komponenti prema samom biciklu. Gledalo se na interakciju dijelova u odnosu na okvir prilikom isporuke snage na pedale. Integrirana cijev sjedala, jedna od inovacija kako bi se dobilo još više na krutosti i manjoj težini. Novi steerer i bb dizajn koji je dodatno ojačao okvir i dodao na krutosti. Disk kočnice koje su smještene kako bi ostavile mogućnost širim gumama, a istovremeno da ponude još precizniju kontrolu prilikom kočenja. Da ne nabrajamo, danas je na tom biciklu sve što može biti u skladu sa onim što je tehnologija ponudila do danas.I sve to nas dovodi do devete generacije TCR-a koji će uskoro ugledati svoje nove vlasnike koji su čekali taj trenutak.
TCR se razvija zadnjih par godina, a neumorno je podvrgnut testiranjima i ispitivanjima zadnje dvije. Ovo je ono što svaki brend povremen predstavi, nešto sasvim novo, nešto drugačije i jače.
Projekt je počeo kao i svaki takav, potrebno je isporučiti nemoguće. To su uvijek prvi ciljevi, tako sve kreće, da bi se na kraju isporučilo moguće. Moguće je postalo zahvaljujući suradnji stručnjaka i pro vozača. TCR Advanced SL je trebao za 2021 godinu pružiti još više brzine sa svakim okretom pedale, da li je to izvedivo, kada je već njegov prethodnik skidao rekorde u tom pogledu.
I kako to ukratko izgleda? Analizira se baš svaki korak od frizure radnika pa sve do vrste kartona u kojem dolazi bicikl :), ne baš tako, ali svaki korak je pomno analiziran od početka do kraja proizvodnje kako bi se našao prostor za napredak. Čak je i boja bila na ispitivanju, da se složi smjesa koja ima manju težinu. I što su na kraju dobili?
Prolom oblaka i zatim sunce. TCR je zadržao savršenu krutost u odnosu na težinu, a pritom je aerodinamika dostigla nedostižno. Svaki milimetar okvira je dobio novu liniju, drugi oblik kako bi se to postiglo. Dakle, najbrži TCR ikad proizveden, to su riječi koje odjekuju testnim centrom nakon pokazanih rezultata. Što dalje možemo reći.
Ukratko ćemo razraditi razvojDakle, da bi poboljšali aerodinamiku jednog okvira, potrebno je na nekim mjestima dodati materijal kako bi se stvorio oblik koji će lakše sjeći zrak i stvarati manje turbulencije te ga time usporavati. Dodavanjem materijala okvir dobiva na težini, pa je potrebno tu istu oduzeti na mjestima di je to sad već skoro nemoguće. Tu je Giant pribjegao najnovijim metodama obrade i rezanja karbona, kako bi se postigla mikroregulacija procesa gdje će se višak materijala svesti na minimum, a time i dalje održati krutost koja je potrebna. Ide se tako daleko, da robot postavlja vlakno po vlakno karbona, kako ne bi slučajno dva vlakna bila na mjestu gdje dođe jedno i tako se postiže gotovo savršen materijal koji će biti jednako krut i čvrst, a bit će lakši. Znači može se, pitanje je uvije da li se to nekome da :D. Giant-u se dalo, a rezultat je kako kažu, impresivan!.
140,43 grama je skinuto sa TCR Advanced SL za 2021 u odnosu na njegovog prethodnika. To su ogromne brojke, iako se u automobilskoj industriji čine kao zrno pijeska, u bike industriji ovo je ogroman broj.
TCR Advanced SL je u odnosu na svoje suparnike na tržištu trenutno najbolji po rezultatima iz tunela za mjerenje otpora zraka. Znači, ako postanete novi vlasnik ovog primjerka, grupa će vas držati naprijed :). Nema više zavjetrine za vas :).
U procesu testiranja posebno se pazilo na preciznost upravljanja biciklom, pa je tako thru-axle tehnologija osovina kotača naprijed (12x100mm) i nazad(12x142mm) uključujući flat-mount diskove doprinijela upravljanju i kočenju jednog novog nivoa.
Cadex kotači dodatno doprinose cjelokupnom dojmu trkaćeg bicikla. 42 mm visoki obruči, lakši i krući doprinose aerodinamici te omogućuju manje otpora na bočni vjetar što je veliki izazov za sve cestovne bicikle. Kako bi ojačali upravljački mehanizam, odnosno ukrutili vilicu i prihvatni dio na okviru, radilo se na vilici od ležišta za osovinu kotača pa sve do krune. Povećana je udaljenost vilice od okvira čime se omogućilo vozačima da biraju i neke malo deblje gume za bolji grip i prolaske kroz zavoje te grublje terene. Sve, baše sve je nanovo rađeno, osnova je bila jasna, prethodnik koji mora biti brži. Uskoro nam dolazi u Giant Store Zagreb, bit će dostupni i testni primjerci pa ćemo se javiti sa svojim dojmovima nakon što zavrtimo pedale ;).