www.rog-joma.hr
buy.garmin.com
objavio:
27. Travnja 2021.

Kadenca: što je to, zašto je važna?

Kadenca: što je to, zašto je važna?

Što je kadenca? Koliko brzo trebate pedalirati na biciklu?

Kadenca je broj okretaja koji vaše pedale naprave u minuti. Pro vozači na utrci okreću pedale brže, posebno na ravnim segmentima. Njihov ritam obično će biti vrlo visok, često 100 okretaja u minuti (o/min) ili više. Većina će pedalirati nešto sporije na usponu, ali ipak puno brže od prosječnog bicikliste. S druge strane, prosječni rekreativac obično će pedalirati puno sporije, oko 60 o/min, dok bi oni koji su češće na vožnjama mogli raditi od 80 do 90 o/min.
kadenca1.jpg (141 KB)Je li važno imate li visoku ili nisku kadencu?
Pogledajmo pobliže zašto je kadenca važna, kako mjerite kadencu i postoji li idealna kadenca kojoj treba težiti.
Kadenca je ključno mjerenje jer je vitalna komponenta snage koju imate na biciklu. Snaga je proračun koliko snažno stišćete pedale (moment) pomnožen s brzinom okretanja (kadenca).
kadenca6.jpg (228 KB)Pedaliranje u nižoj kadenci obično opterećuje vaše mišiće, dok viša kadenca opterećenje prebacuje na vaš kardiovaskularni sustav.
Ako imate mišićaviju građu, vjerojatno će vam biti ugodnije u nižoj kadenci, dok će žilavi vozač vjerojatno htjeti biti u višoj kadenci. Ukratko, viša kadenca će vam povećavati kondiciju dok će niža povećati muskulaturu u teoriji. Eksperimenti su pokazali da je vjerojatnije da će pokušaj brže vožnje nižom kadencom (u visokoj/teškoj brzini) dovesti do naprezanja mišića i bolnosti mišića nakon vožnje nego postizanje iste brzine višom kadencom, ali s manjim opterećenjem. Iz toga možemo zaključiti da ćete na vožnji trebati mjenjati kadencu i time podjednako optertiti muskulaturu i kardiovaskularni sustav. Previsoka kadenca će vam ljuljati kukove što će izazvati druge nepoželjne reakcije vašeg tijela na napor.
kadenca4.jpg (205 KB)Mjerenje kadence
Neki bicikli imaju integrirani senzor za mjerenje kadence, a najjednostavniji način mjerenja je brojanje okretaja pedala u minuti. Naravno, uz svu današnju tehnologiju, to nećete raditi vi već neki uređaj za vas.
Mnogi senzori kadence za bicikle dizajnirani su za pričvršćivanje na okvir i kurblu. Magnet pričvršćen na kurblu prolazi senzor na okviru koji broji prolaske magneta i zatim šalje signal vašem uređaju koji prikazuje kadencu. Kad počnete pratiti kadencu, počet ćete pimjećivati i napredak, ako ga ima, odnosno okretaje u kojima se vozite.
kadenca5.jpg (184 KB)Koja je idealna kadenca?
"Idealna" kadenca varirat će od jednog do drugog vozača i bit će određena nizom čimbenika, uključujući teren. Mjerenje u laboratoriju koliko snage biciklisti mogu izdvojiti u odnosu na energiju koju koriste pokazuje da će većina biciklista sama odabrati svoj optimalni ritam nakin više treninga odnsono vožnji. Iskustvo je također važno, a biciklisti koji su prevalili puno kilometara vjerojatno će lakše pronaći kadence koje im odgovaraju, ovisno o terenu i vožnji. Kadenca ne smije biti stalna, treba se mjenjati tokom vožnje, jer nisu sve idealne u svim prilikama. U svakom slučaju, na kraju je na vama da procjenite kadencu u kojoj vam je najugodnije pedalirati da bi došli do zadanog cilja.
kadenca2.jpg (151 KB)Korištenje visoke kadence pri manjim opterećenjima trenirat će vaš neuromuskularni sustav da glatko pedalirate, dok će niža kadenca i veća opterećenja povećavati vašu snagu na treninzima. Ako znate koliku kadencu ima prosječni rekreativac, koliku ozbiljniji, onda imate neke početne i krajnje vrijednosti u kojima bi se trebali naći. Kadenca je prvi korak praćenja vaših vožnji u smislu treninga, napredniji način je praćenje snage koju koristite, ali to su uređaju za ozbiljnije bicikliste koji žele imati veći i kvalitetniji napredak u kraćem vremenu.

NAJČITANIJE
Na vrh