Za početak bi trebalo napomenuti da neki bike shopovi u Hrvatskoj imaju testne modele koje možete uzeti na par dana pa probati na biciklu, a neki imaju i bike fitting uslugu putem koje će ustanoviti koje bi moglo biti baš to sjedalo koje vama treba ;). Otprilike 2-3 sata bi trebali provesti na biciklu kako bi imali odgovor na pitanje da li vam to sjedalo uopće odgovara iako se može ispostaviti da ćete nakon dugačke vožnje ipak osjetiti nelagodu. Neki shopovi pak imaju mogućnost vraćanja sjedala u roku od 30 dana nakon kupnje, pa ćete tako u slučaju krivog odabira isto moći zamijeniti nekim modelom koji bi vam mogao više odgovarati.
Na pitanje zašto kupujete sjedalo bi također trebalo odgovoriti. Ako je vaše trenutno sjedalo dobro i nemate zamjerki, onda je važno da ostanete pri tom modelu, ukoliko ga je brend zamijenio novijim i drugačijim dizajnom, onda se možete prebaciti na neki drugi brend koji ima taj oblik sjedala. U većini shopova će vam znati reći koje je sjedalo koje odgovara vašem postojećem. Ako pak mijenjate sjedalo jer vam vaše ne odgovara, onda je postupak nešto složeniji i pripremite se biti strpljivi jer nerijetko treba dosta vremena za odabrati pravo sjedalo. Važno je znati da postoji pravo sjedalo za vas, ali nije ga jednostavno i brzo pronaći.
Za početak je važno znati koji je razlog da mijenjate sjedalo. Neudobno sjedalo je preopširan razlog. Zapitajte se što je točno što vas smeta? Koliko su duge vaše vožnje i što se događa na jednoj vožnji. Da li vam je sjedalo neudobno od početka ili nakon izvjesnog vremena počinjete osjećati trnce oko sjednih kostiju i osjetljivih dijelova koji prerastaju u utrnuće ili vas sjedalo žulja na sjednim kostima. Ono što se ponavlja na svakoj vašoj vožnji je razlog za promjenu, nemojte se fokusirati na jedan slučaj s jedne vožnje, to nije dovoljan razlog. Ako ste otišli na vožnju umorni i relativno slabi, sjedit ćete više za vrijeme pedaliranja i potisak na pedalu vas neće odvajati dovoljno od sjedala te ćete time opteretiti sjedne kosti i osjetljive dijelove oko njih i na taj način izazvati utrnuće i bolove kojih inače nema.
Ustanovite koja je širina vaših sjednih kostiju. Većina bike shopova kod nas ima gel klupu na kojoj jednostavno izmjere širinu, ali postoji metoda koju možete napraviti i sami. Nađite površinu na kojoj se nalazi tvrđi tepih ili tapison, po mogućnosti stepenicu. Položite alu foliju na tu podlogu i sjednite na nju, nagnite se prema naprijed otprilike kao da ste na biciklu i u tom trenutku podignite noge u zrak kako bi svu težinu prebacili na stražnjicu. To bi trebalo ostaviti otiske vaših sjednih kostiju na alu foliji. Širina se mjeri tako da metrom izmjerite udaljenost središta najvećih udubina na otisku folije. Udaljenost tih dvaju točaka označava udaljenost lijeve i desne sjedne kosti. Uže sjedne kosti se smatraju do 100 milimetara, srednje od 100-130 mm i široke sjedne kosti su preko 130mm. S ovim rezultatom ćete imati prvu mjeru koja vam je potrebna da biste znali koja vam širina sjedala odgovara. Većina sjedala danas ima size chart odnosno mjerilo po kojem ćete širinu sjednih kostiju svrstati uz odgovarajuću širinu sjedala. I sad dolazimo do odabira između gomile različitih modela sjedala, od kojih neka sa rupom u sredini sjedala za otpuštanje pritiska na međicu, kratka i duga sjedala, s podignutim i spuštenim bočnim “krilima” odnosno mjestima na kojima ste najviše u kontaktu sa sjedalom. Postoje sjedala koja su dublja, odnosno stražnji dio i nos sjedala je uzdignut u odnosu na sredinu, zatim ravna i ona koja su lagano zakrivljena u suprotnu stranu. Tu ćete se morati usredotočiti na ono što vas je smetalo do sada i na idućem modelu biste to trebali promijeniti. Ako ste dobro podesili sjedalo i stalno lagano bježite po njemu za vrijeme pedaliranja, možda trebate dublje sjedalo ili ćete odbrati pliće ako vas uzdignuti nos na sjedalu smeta.
Postoje obložena sjedala i ona koja su potpuna gola i nemaju nikakav oblog za ublažavanje udaraca na sebi. Ono što smo kroz godine naučili je da tvrdo sjedalo ne znači neudobno sjedalo i obratno, meka i obložena sjedala ne moraju biti odgovor na vaš problem. Obloga za ublažavanje udaraca je od raznih pjena i gelova koji se oblažu preko kostura sjedala, a preko obloge dolazi pokrov od umjetne kože ili nekog drugog sintetskog materijala, a rijetko i od kože :). Ako niste pogodili oblik sjedala, neće vam pomoći ni jastuk da ublaži nelagodu. Ono što ukazuje na pretvrdo sjedalo su najčešće trnci i utrnuće u donjem dijelu oko struka pa niže i to već nakon prvih 30 minuta vožnje. Na dobrom sjedalu ćete bez ikakvih simptoma tog tipa moći provest minimalno sat vremena vožnje.
Da li ćete uzeti sjedalo s rupom u sredini ili bez to je također nešto za razmisliti. U svakom slučaju sjedala bez središta stvaraju manji pritisak na međicu. Sva sjedala uglavnom imaju kanal na sebi koji služi da bi se taj pritisak umanjio, ali za one kojima taj pritisak više smeta, sjedalo bez središta je svakako bolji izbor.
Danas su sve češća i kratka sjedala koja imaju kraći nos. Takva sjedala će odgovarati nižim vozačima jer je površina sjedenja manja. Ako prelazite s dužeg na kraće sjedalo, vodite računa o poziciji prethodnog sjedala, mjesta na koja idu sjedne kosti moraju na biciklu biti na istom mjestu. S kraćim sjedalom ćete morati preciznije podesiti sjedala jer se nećete moći premještati naprijed nazad kao na dužem modelu.
Važno je za napomenuti, ako ste dugo vozili na sjedalu koje vam nije odgovaralo, vaše se tijelo na to sjedalo ipak naviklo pa ne znači da ćete promjenom modela sjedala osjetiti olakšanje u prvim satima vožnje, nekad je potrebno do mjesec dana vožnje kako bi se tijelo adaptiralo na novi oblik sjedala. Ako ste do sada imali poteškoća i niste uspjeli naći ono pravo sjedalo, posjetite jedan od bike shopova koji ima bike fitting da vam uzmu precizne mjere i savjetuju koje bi moglo biti ono pravo sjedalo za vas ;).