Način na koji stojite na pedalama uvelike određuje osjećaj za vrijeme bicikliranja, brzinu i spretnost na biciklu. Prvo se morate zapitati gdje se vozite, koji je vaš stil vožnje i koliko se vozite. Da li ste sportaš ili rekreativac čini veliku razliku pri odabiru. Ako ste sportaš, odabrat ćete što čvršću cipelu i udobnost vam neće biti na prvom mjestu. Najvažnije je da cipela bude čvrsta kako bi gubili čim manje snage kod prijenosa na pedale. Ako ste pak rekreativac, onda ćete ipak obratiti pažnju da vam cipela bude udobnija, mekša, šireg kalupa.
Mekše cipele će se osjetiti kod stajanja na nogama kada nagazite na pedalu, stopalo će vam se lagano lomiti preko pedale skupa s cipelom, dok kod tvrđih cipela to nije slučaj. Kod nešto šireg kalupa stopalo će se pomicati unutar cipela za vrijeme pedaliranja. Naravno, cijelo vrijeme idemo s pretpostavkom da vozite na spd pedalama. Savjeti su primjenjivi i za obične cipele, naravno, ali neke stvari ćete u tom slučaju zanemariti. Ako ste više zagriženi u penjanje i uzbrdice odlučit ćete se za XC cipelu koja u pravilu dolazi s krućom potplatom koja osigurava manje fleksibilnosti odnosno gubitka snage prilikom potiska na pedalu. Obično imaju užu potplatu od ostalih cipela i dolaze s više čičak traka za zatvaranje te kopčom kod gležnja ili boa sistemom, ovisno o modelu i cijeni.
Za XC disciplinu spd cipele dosta podsjećaju na cestovne cipele samo imaju nešto jaču i robusniju potplatu. Cipela mora biti lagana za ovu disciplinu, dok će za trail i enduro cipele biti robusnije u cijelosti. Vrsta ripne na potplatama, odnosno dizajn, je isto važna kad se nađete na predjelu gdje je jedina opcija planinarenje i guranje bicikla. U tom slučaju ćete uvijek htjeti imati ripnu koja podsjeća na zimske gojzerice kako bi mogli grabiti kroz blato i mokru travi prema vrhu. Ukoliko uzimate takvu cipelu, obratite pažnju da vam se ripne na cipeli ne poklapaju s rupama na pedali ukoliko koristite flat pedale, kako vam se ne bi dogodilo da vam zapnu na pedalama u trenutku kad bi nogu htjeli skinuti s njih.
Iz iskustva možemo reći da kod cipela za spd pedale ukoliko ste rekreativac koji se povremeno okuša na nekom maratonu, najbolji izbor se pokazao srednji rang cipela koji se obično kreće do 1000 kuna, s tim da kad dođu sniženja, te iste se znaju naći i za dosta manje novaca. Srednji rang cipela gotovo uvijek se pokazao za rekreativca odličan omjer dobivenog u odnosu na uloženo. Cipele su udobne kod svih brendova, kvaliteta je u pravilu podjednaka, ono što odvaja neke brendove je pažnja koju posvećuju ulošku u cipeli, pa ćete kod nekih proizvođača naći uložak koji je daleko udobniji nego kod ostalih. Ali i tu se miješaju brendovi, pa će jedan model biti udoban kod jednog branda, drugi pak kod drugog. Činjenica je da je dojam udobnosti subjektivan na prvu i morali bi probati više pari da se možete odlučiti. Koliko god besmisleno zvučalo, ali treba prohodati u cipelama prilikom probe, jer neki modeli znaju biti dizajnirani samo za pedaliranje i u njima se ne želite naći na brdu gdje ćete morati prevaliti koji kilometar pješačenja. Otvori za provjetravanje na gornjem dijelu cipele zna biti teška odluka.
Uzmite u obzir vrijeme po kojem se najčešće vozite, jer prozračne cipele za bicikl znaju biti jako hladne čak i u toplu jesen. Prva lokva će vam smočiti prste i čarape do kraja, a zatim ćete pedalirati još dva sata do nekog vrha gdje će možda biti dosta hladnije i sve skupa će biti jedno ne tako ugodno iskustvo. Ako već idete na opciju prozračnih cipela, predlažemo da nosite tanke gamaše koje ćete u slučaju mokrog terena navući preko cipela te ih time učiniti nepromočivima na neki način. Spd cipele dolaze sa pripremom za nastavak odnosno dio spd sistema koji se šarafi na cipelu. Iako nas većina jednom montira nastavak i ne skida dok se dobro ne istroši, zna se dogoditi da se nastavak (cleat) zapeče i da ga se više ne da skinuti, a cipele su još dobre i mogu odraditi koju godinu više. Onda ste u problemu koji vjerojatno nećete moći riješiti, već ćete trebati nove cipele. E pa iz tog razloga, skinite povremeno taj nastavak, sve dobro očistite i vratite na mjesto te zategnite. Vijci kojima se doteže nastavak su imbus vijci te se brzo zapune blatom i brzo propadaju ako se ne čiste. Brzo, uvjetno rečeno, ali za zimskih vožnji se ti vijci usole ako ste sto metara napravili na cesti, i to može biti loše ukoliko ih ne operete u slatkoj vodi i po mogućnosti špricnete malo silikonskog spreja na njih.
Što se tiče temperature vaših stopala, vodite računa da imate što tanje cipele ukoliko vam se noge stopala znoje, a skloni ste dužim vožnjama. Većina bike cipela dolazi od nekih umijetnih sintetičkih materijala. Ukoliko su vam prsti često hladni, uzmite nepromočive cipele jer uz blago niske temperature noge će vam promrznuti. Izrazito je važno bez obzira na vrstu cipele koju ste uzeli, da u ruksaku uvijek imate minimalno jedan par, iako preporučujemo dva para rezervnih čarapa, kako bi osigurali da vam noge uvijek budu suhe. Jedan od najčešćih razloga koji će vam pokvariti dobru vožnju su mokre noge koje potom zahvate žuljevi. Ukoliko ćete imati još nekih nedoumica, pitajte u trgovini prodavače, barem ćete znati što pitati ;).
Photo: Biker