Neki će reći kako je čistoća bicikla manje važna te se tome posvetiti prerijetko. Rezultat takvog odnosa prema biciklu su pojedeni ležajevi, zapečeni vijci, korodirane sajle kočnica, prljave i bučne kočnice te razni zvukovi koji se jave obično uslijed korozije koja utječe na dosjedanje materijala. Pored toga, kad idete na posao biciklom, ako bicikl nije čist, vjerojatno nećete biti niti vi jer ćete se očešati o njega dok ga nosite uz stepenice, silazite s bicikla ili ga vozite.
Ako pak jurite planinama svaki vikend ili puno trenirate i divljate po zahtjevnim kamenjarima, očistite bicikl kako bi znali pravo stanje stvari. Malo inspekcije nije na odmet, da pogledate da li ima pukotina na okviru, jesu li sve žbice na broju, da li su svi vijci i matice na svom mjestu. Sve u svemu ima i više nego dovoljno razloga da svoj bicikl redovito perete i držite ga čistim. Koliko često ćete to raditi uglavnom ovisi o vama i količini kilometara koje prolazite, po kojem terenu itd. Predlažemo da ga držite čistim, tako ćete sami moći procijeniti. Ali pored toga bicikl je potrebno prije zime te prije sezone dobro oprati. Prije zime ga očistite i spremate u garaži ako se ne vozite zimi, a nakon zime ga perete ako se vozite zimi, da skinete sol koja s ceste dolazi na bicikl. Za pranje bicikla danas po bike shop-ovima možete naći veliki izbor svega što vam je potrebno za pranje. Od nekih brandova bismo izdvojili Muc off, Bikeworkx, Finish Line, bike WD 40.
Mi bicikle peremo na samoposlužnim praonama i za taj posao nam je obično dosta pet kuna i 10-15 minuta vremena. Sve samoposlužne praone imaju visoki pritisak, šampon, vosak, ali neke imaju i osmoziranu vodu. To je voda koja se filtracijom oslobađa kamenca te se zbog toga brže suši, odlično ispire i ne ostavlja tragove na površini ako se površinu ne briše.
Jedna stvar koja je pogodna kod takvih praona jest da je ta voda slabijeg pritiska na kompresoru te time i bolja za pranje bicikla, kako se ne bi ispiralo masnoće iz ležajeva na biciklu.
Iz tog razloga vam sugeriramo da bicikl perete na praoni koja ima opciju osmozirane vode. Mi ćemo to odraditi na samoposlužnoj praoni na Sarajevskoj cesti koja ima odličnu vodu koja je prošla proces osmoze, sve je uredno i čisto uvijek i imaju najdulju obračunsku jedinicu ;).
Procedura pranja bicikla je jednostavna i brza kad se uhvati rutina, ali za prvi puta ćete shvatiti da je malo nespretno i da traje. Trebat će vam više vremena nego ste planirali. Ali kad vam objasnimo sve, već drugi put će vam biti znatno lakše i brže.
Napominjemo da bicikl nakon pranja ne vozite barem taj dan, kako bi iz svih dijelova otišla i isparila voda. Ako ga tako mokrog nagazite, velike su šanse da će se neki ležajevi vrtjeti u vodi i to će vas ubrzo koštati više od pranja.
Najbolje je navečer kad nema ljudi na praoni obzirom da je na praonama zabranjeno spužvanje, ali ako dođete na praznu praonu oprati bicikl, neće vam nitko zamjeriti da malo i ospužvate i očetkate bicikl. Bez četkanja i spužvanja nećete ništa napraviti.
1. Bicikl naslonite na stranicu praone koja vam je najbliža kompresoru, ako praona nema stalak za bicikle (neke imaju). Prvo ćete ubaciti jednu kunu i odabrati osmoziranu vodu i dobro smočiti cijeli bicikl. Nemojte špricati preblizu i vodite računa da nakon te jedne potrošene kune bicikl bude cijeli mokar. Da bi to stigli napraviti, kad ubacite kunu i odaberete program, kompresor vam treba već biti u ruci i usmjeren prema biciklu koji je dobro i čvrsto naslonjen na stranicu praone. Jaki mlaz bi mogao srušiti bicikl, pa pazite na to. Kada ste ga u dva tri poteza dobro našpricali s jedne strane, odmah ga ulovite za ručku i zavrtite oko sebe kako bi ga našpricali i s druge strane.
2. Nakon prvog špricanja vodom, odložite kompresor. Sad na red dolazi set za pranje koji ste uzeli za te svečane prigode :).
3. U našem Muc-off setu se nalazi šampon za bicikl, jedna velika spužva, jedna manja četka, te sprej za nanos nakon pranja, nešto kao aftershave.
4. Šampon je potrebno našpricati s brizgaljkom na sve, ali baš sve dijelove bicikla ravnomjerno, osim zadnjeg i prednjeg mjenjača te lanca, njih čete proći koliko bude potrebno da se postigne čisti lanac. Lanac može biti mastan, ali ga treba povremeno očisti od kamenčića. Mi smo za taj slučaj koristili Muc-off komplet za pranje lanca koji radi super. Preporučujemo ga svima koji drže do svojih bicikala.
5. Važno je da bicikl dobro očetkate na mehanici oko pogona, prođete kazetu, stražnji mjenjač, ali četku koristite isključivo za dijelove mehanike. Lanac nećete dovesti u stanje novog ako nemate čistač i mazalo za lanac.
6. Nakon četkanja uzmite spužvu koja dolazi u kompletu i naspužvajte cijeli bicikl, ali izbjegavajte lanac, jer će vam uništiti spužvu.
7. Ako ste gotovi sa spužvanjem, dobro isperite bicikl. Ubacite 4 kune u aparat i isperite svu sapunicu. Za prvi put uzmite nešto više kuna za slučaj da niste stigli odraditi ove radnje sa 5 kuna jer vam je premalo vremena.
8. Isprani bicikl možete ostaviti da se sam posuši, ili ga vi posušiti s nekom prikladnom krpicom za brisanje. Pošto će na biciklu biti dijelova gdje bi se mogla voda zadržati dobro ga je odignuti 20-30cm u zrak i pustiti da se otrese :) i tako jedno 5-6 puta. Onda ga okrenite jednom naopako, jednom okomito na stražnji kotač i jednom na prednji. Idite tim redoslijedom da ne potjerate vodu na kriva mjesta.
9. Nakon što se bicikl osuši našpricajte ga i završnim sprejem za zaštitu. Sve osim kočnica, odnosno kočionih obloga i diskova, a ako imate v-brake, onda izbjegavajte i špricanje felgi. Gume u oba slučaja nemojte mazati jer će biti masne što nikako ne preporučujemo.
10. Ako imate od prije neko ulje ili mazalo za lanac, preporučujemo da ga nanesete na lanac kad se skroz osuši, znači prije prve vožnje, minimalno jedan dan nakon pranja. Ne prije.
Na kraju lijep je osjećaj imati čist bicikl i podsjetiti se kako je izgledao kada smo ga kupili. U tome nam je pomogao Muc-off komplet koji učinkovito, ali ne agresivno uklanja nečistoću, a Bike Spray je dao završni sjajni i zaštitni sloj.
Photo: Biker