Ako ste pak u predjelu Hrvatske koja obiluje makadamima i ladanjskim putevima koji vode kroz prekrasne vinograde, e onda je Gravel way to go!. Iako se na prvu možda tako ne čini, ali na Gravel biciklu ćete uživati daleko više nego na MTB-u ako se nađete na makadamu koji se proteže nekim lijepim krajolikom i deseci kilometara su ispred vas. U to ime, Specialized je izbacio svoju perjanicu iz Gravel asortimana i jako se hvale inovacijama i postignućima u razvoju dotičnog modela. Tvrde da je to trenutno najlakši gravel bicikl sa više nego dovoljno prostora za gume do 2.1 širine. To je već praktički XC guma na okviru koji teži kao najlakši cestovni okviri.
Ekosistem kompletnog okvira, kako to zovu u Specialized-u je usklađen da cijeli okvir radi u skladu s pokretima tijela i sila koje utječu na njega s terena po kojem vozite. Crux je čistokrvni ciklokros koji je Specialized-u donio velik broj postolja na raznim svjetskim utrkama i kao takav se smatrao vrhunska osnova za stvaranje najlakšeg i najudobnijeg gravel bicikla.
Zanimljiv detalj koji nije bilo jednostavno izvesti je sami chainstay koji je u pravilu na gravel biciklima, da bi mogli progutati šire gume, spušten prema tlu odmah iza BB-a i zatim se diže prema stražnjoj osovini kotača. Takva projekcija chainstay-a rješava problem predugog stražnjeg dijela bicikla te problem sa prednjim pogonom koji se nalazi na objektivno uskom BB-u. Crux ima strait shot chainstay što bi značilo laički da je chainstay ravan te nema krivulju izraženu nakon BB-a. Oblik i kut chainstay-a na Crux-u se čini jednostavan i čist, a opet ima dovoljno prostora za dvije šajbe na pogonu te široke gume koji su i više nego neophodne na gravel biciklima.
Živahan na pedalama, ugodan u sjedalu, tako ga opisuju. Cijev sjedala je također pomno projektirana kako bi bila maksimalno usklađena sa ostatkom okvira i uvijanjem istog. Ono što bi dobro opisalo Crux-a je performance gravel bicikl koji ima agresivniju geometriju i potiče vas na bržu i aktivniju vožnju dok s druge strane i dalje stavlja naglasak na udobnost kojom se odlikuju endurance geometrije. Na Crux-a možete staviti i podesivu cijev sjedala što je u usporedbi s drugim brendovima prednost. Također na Crux okvir možete staviti pogon s jednom ili s dvije šajbe. Korištena je tehnologija nosača prednjeg mjenjača preuzeta s Aethos cestovnog modela.
Na Crux-u su detalji minimalistički odrađeni te je skinuto sve što se smatralo do danas poželjno na gravel biciklu. Nosači za bisage, torbe i blatobrane su skinuti s ovog modela. Rekli bismo da je obrijan na golo :). Iako kažu kako je razlog tome posvećenost uživanju u vožnji, vjerojatno je i razlog smanjenje težine okvira. Gledalo se na svaki gram, a ojačanja koja su potrebna za nosače uzimaju svoj danak. Stražnji nosač mjenjača je također gotovo nevidljiv koliko je malen :), a i to je s razlogom da se ukloni gram viška. Uz sve ovo, Specialized se posvetio gravel opremi kako bi na ovom biciklu bili usklađeni i u trendu ;). Najčišći i najjednostavniji, a kako tvrde, najlakši i najbrži gravel je dostupan u 4 modela i težina kompletnog bicikla bez pedala iznosi redom od najjačeg do najslabijeg modela:
S-Works - 7.25kg
Pro - 7.6kg
Expert - 8.1kg
Comp - 8.5kg
Specialized i dalje u svojoj ponudi ima i Diverge i sada bismo rekli da je Diverge endurance gravel dok je Crux performance gravel odnosno race i namijenjen je onima koji svoje vožnje drže u visokim otkucajima :).