Ono što je izdiglo SRAM brend iz mora proizvođača komponeneti za bicikle bio je princip redukcije: davne 1988. godine (osnovani su godinu ranije) oni su svijetu ponudili poznati GripShift, najprije za cestovne bicikle, pa tek potom za brdske. Princip rotacione ručice mjenjača bio je poznat odavno, ali SRAM ga je konstruirao i proizveo od svega četiri komada: redukcija konstrukcije, troškova, težine, cijene i načina upotrebe doveli su SRAM preko noći uz bok najvećima.
Spoj američke posvećenosti biznisu i hrabrosti u investiranju i inovativnosti, njemačke filozofije preciznosti i kvalitete u najširem smislu, jamstvo su postepenog osvajanja globalnog tržišta, a na tom je pohodu SRAM od kada postoji.
Recept se ne mjenja ni sada, pa je inovativnost dizajnera i tehnologa u SRAM korporaciji primjenila princip reduciranja izbacivanjem iz sustava najranjivijeg dijela, a to je prednji mjenjač. Svi korisnici bicikala znaju dobro da je višestruki pogonski lančanik slaba točka u pogledu stabilnosti i preciznosti u radu, pa ga je 2012. god. SRAM izbacio i uveo u korištenje sustave sa jednostrukim lančanikom, uz nužno redizajniranje svih drugih komponenti, posebice kazetnog lančanika koji dobiva raspon od 10 do 42 zuba. Iako su riješili jedan veliki problem, pojavio se drugi koji je opasno ugrozio mogućnosti rekreativaca, ali i sportaša pri savladavanju uspona, a to je izbor prijenosnih omjera zbog kojeg su višestruki prednji lančanici i bili u širokoj upotrebi. Platformom EAGLE, po prvi puta i taj je problem riješen, dapače, prijenosni omjeri su širi nego ikad!
Najzvučnija novost EAGLE platforme je uvođenje dvanaeste brzine, ali najvažnija je raspon stražnjeg lančanika od 500% što donosi dvije ključne karakteristike u praksi: eliminiranje prednjeg mjenjača, i raspon prijenosa znatno širi od dosada postojećih. Jasno da takve osobine ne dolaze bez ozbiljnog zadiranja u postojeća – dosadašnja rješenja, pa ćemo ukratko navesti o čemu se radi u kontekstu tehničkih izmjena koje donose tako dobre rezultate.
XD DRIVER BODY
Kako bi mogli koristiti kazetu 10-50, a i one sa nešto manjim opsegom (10-42) poznate iz ovogodišnje ponude, SRAM je razvio inovativno tijelo kazete sa nazivom XD Driver body.
Radi se o rješenju koje omogućuje korištenje najmanjeg lančanka sa 10 zuba, što bi uz poznati način montaže sa završnom krunastom maticom bilo nemoguće. Mnogi proizvođači komponenti odmah su preuzeli to rješenje i primjenjuju ga na svojim stražnjim glavčinama znajući da je evolucija nezadrživa. Kompatibilnost je uvijek skliski teren kad se radi o nadogradnji postojećih sustava, ali obzirom da su XD Driver body prihvatili proizvođači kao DT Swiss, Formula, NovaTec i mnogi drugi, dobar dio biciklista koji prihvaćaju filozofiju jednostavnosti moći će odmah uskočiti u ovaj vlak.
KAZETE
Uz XD driver body razvijene su kao dio sustava i kazete X-DOME, koje su najviša tehnološka točka sustava, uz tehnološka riješenja koja se koriste kako bi one uopće bile u upotrebi.
Radi se o CNC tehnici glodanja aluminija tako da je devet lančanika izglodano iz jednog komada aluminija zbog očuvanja kompaktnosti i krutosti kako bi se postigla najviša razina preciznosti mjenjanja brzina.
LANAC
EAGLE lanci, kao dio platforme 12 brzinskih sustava potpuno su drugačiji od dosada poznatih. Preinake su bile nužne zbog ubrzanog trošenja poznatih lanaca na 1X sustavima. Novi dizajn svodi trošenje lanca u granice poznate iz sustava sa trostrukim lančanicima naprijed, uz znatno tiši rad i manja trenja.
Smanjenje širine lanca važno je zbog smanjenja trošenja lanca u pogonu pod oštrim kutevima a uz to omogućuje stanjenje materijala za vanjske pločice karika. Unutarnje pločice su potpuno bez oštrih rubova što utišava rad lanca, a ukupno uži lanac doprinosi kraćim pinovima što rezultira povećanom trajnošću lanca.
POGONSKI LANČANIK
X-SYNC™ 2 EAGLE je naziv nove inačice oblika uzubljenja na lančanicima poznatim kao X-SYNC iz sustava 1X11. Oblik zuba je izveden tako da pruža bolji kontakt sa lancem, smanjuje trošenje kontaktne površine i uspješnije oslobađa te prostore od prljavštine koja umanjuje preciznost i povećava potrošnju lančanika pri korištenju.
Druga izmjena u odnosu na lančanike iz sustava 1X11 je u polugama pedala koje su u EAGLE platformi potpuno karbonske, uz korištenje CARBON TUNED™ tehnologije, koja govori o patentiranom načinu izrade putem koje se dobivaju poluge najmanje težine i najveće krutosti. Unutarnja slika poluga otkriva komplicirano oblikovanje kako bi se eliminirala stresna mjesta uz povećanje krutosti i očuvanje male težine. Iako su poluge za EAGLE platformu iste, nisu identične: SRAM je one namjenjene X01 grupi ispunio pjenom koja smanjuje rezonanciju i podiže krutost, obzirom na namjeru korištenja u free ride i enduro konfiguracijama.
Lančanici se na poluge montiraju u dosjed sa krunastim uzubljenjem, a SRAM nudi izbor od 30 do 38 zuba, u koracima po dva zuba. Pogonska osovina je poznata iz postojećih sustava, radi se o ponudi konstrukcija GXP®, PF GXP, BB30, ili PF30.
MJENJAČ
Vrhunac X-HORIZON™ dizajna, ovaj mjenjač objedinjuje mnoge ultimativne osobine SRAM mjenjača: ‘straight parallelogram’ konstrukcija ograničava pomake mjenjača samo na horizontalnu os što eliminira „ghost shifting“ i smanjuje sile potebne za pomake mjenjača.
Jedna od prilagodbi ovog modela je u novoj poziciji gornjeg kotačića za vođenje lanca koji je sada izmješten iz osi koja povezuje drop out i donji kotačić, a zbog mogućnosti održanja istog razmaka između njega i svakog lančanika kazete. Jedino tako prolaz lanca ima istu preciznost bez obzira o kojem se prenosu radi, a napetost lanca tako se najpovoljnije kontrolira. Također, broj zuba na donjem pulleyu je povećan na 14 kako bi se omogućila kapacitivnost potrebna za kontrolu napetosti lanca sa kazetom 10-50.
Modifikacija je učinjena i na Type-3 ROLLER BEARING CLUTCH™ mehanizmu koji sada ima uglađeniju krivulju sile, a CAGE LOCK™ sustav za imobilizaciju mjenjača pomaknut je unazad kako bi bio bolje zaštićen od naleta šljunka ili drugih krutina sa podloge.
RUČICE MJENJAČA
Baziran na osnovnom, već poznatom dizajnu svojih ručica mjenjača, EAGLE platforma nudi obje koncepcije: tzv. trigger shiftere i roto shiftere koji su najnaprednija inačica slavnog GripShift dizajna.
Njihov izbor je sloboda svakog vozača, jer obje konfiguracije su vrh kvalitete i ergonomije. Najmoderniji materijali i tehnologije kojima su iz njih izrađene, čine ove ručice mjenjača preciznim i stabilnim „managementom“ bicikla.
Sve komponente koje smo spomenuli SRAM će za slijedeću sezonu ponuditi kroz konfiguraciju dviju grupa : XX1 EAGLE i X01 EAGLE.
Iako dijele iste tehnološke osobine, a vizuelno ih se razlikuju samo po boji finiša koja je na XX1 EAGLE zlatna a na X01 EAGLE crvena, SRAM ih – uzimajući u obzir zaista sitne varijacije - namjenjuje različito a rangira isto. Naime, XX1 je lakši za pedesetak grama ukupno, i to stoga što je cilj upotreba u cross country sportu. Olakšanje je postignuto zamjenama aluminija na dijelovima komponenti gdje to ne narušava osobine a smanjuje težinu, što je važno na najlakšim konfiguracijama bicikala. Za free ride i enduro bicikle tako neznatna razlika u težini je potpuno nevažna, a upotreba aluminija doprinosi robusnosti komponenti.
Kao jedini sustavi u konfiguraciji 1X12, kompatibilnost komponenti je ograničena na spomenute dvije grupe, uz mogućnost korištenja stražnjih glavčina modificiranih upotrebom XD Driver tijela kazete na modelima nezavisnih proizvođača koji su za takav zahvat predviđene.
Izvor: Keindl Sport
Photo: Sram i Cube