objavio:
11. Ožujka 2019.

XTR M9100 disk kočnice 2019

XTR M9100 disk kočnice 2019

Na hard test su nam došle potpuno nove XTR kočnice M9100 koje će nam pokazati koliko je tehnologija otišla naprijed.xtr20192.jpg (122 KB)

XC i trail kočnice koje će služiti i najzahtjevnije imaju neke promjene u odnosu na svoje prethodnike, ali funkcionalnost im je u suštini jednaka. Performanse novog modela je nešto o čemu ćemo pisati u idućem broju nakon prvih mjeseci korištenja. Za sada ćemo se osvrnuti na izradu i razlike u odnosu na prethodni model.xtr20198.jpg (137 KB)

Dizajn je još elegantniji i ukazuje na nešto lakšu izvedbu od svog prethodnika. Dva keramička klipa unutar čeljusti kočnice su jednaka onima koja dolaze na cestovnim modelima pa tako i same pločice su poprimile oblik cestovnog modela. Jedan od načina da se olakša cijeli sistem. Čeljusti su od jednog komada i karakteristične su za XTR modele i po boji, a i po dizajnu samog kućišta. Veličina samih pločica je manja nego kod ostalih Shimano disk kočnica, pa je tako i njihovo ležište nešto drukčije, a oprugica koja razdvaja pločice od sada se može montirati bez obzira na orijentaciju dok to prije nije bio slučaj. Cijeli sklop je nešto manji i time par grama i lakši. Ono što se bitno promijenilo je materijal koji prekriva kostur pločice, kočioni materijal je znatno otporniji od prethodnika, tako tvrde iz Shimana. Naše prve vožnje su pokazale bolji odaziv na ručici, ali trajnost i otpornost na temperaturu još nismo testirali.

xtr20195.jpg (141 KB)

Za sada će čeljusti biti moguće montirati jedino pomoću Shimano adaptera, odnosno post mount adaptera. Još nema govora o flat mount sistemu gdje nije potrebno korištenje adaptera. 312 grama je masa koja obuhvaća jedan sistem od kotača do volana. Hidraulično crijevo  ulazi direktno u cilindar na ručici kočnice što se do sada izvodilo s kugličnim ventilom na kraju crijeva. Ovaj sistem je također uštedio par grama u odnosu na prethodnike. Malo po malo i nakupilo se nešto grama za pokazati, ali na kraju se svodi sve na performanse.xtr20197.jpg (102 KB)

Ručice kočnica su od tri dijela od čega je kućište u kojem se nalazi cilindar izrađen od magnezija koji je otporniji na temperaturne razlike te će osigurati konzistentniji rezultat prilikom stiskanja ručice. Same ručice su izrađene od karbona i izgledaju sirovo i poprilično trkački. Još jedan detalj koji ovom sistemu daje jedan poseban štimung. Konstrukcijski je cijela ručica izrađena kompaktnije i pozicija obujmice je smještena tako da se može jako blizu montirati ručica mjenjača ili neka od remote ručica za sjedalo ili lockout. Obujmica kojom se ručica steže na volan je kod prethodnika bila na početku karbonske ručice što se sada promijenilo te je obujmica na sredini kućišta cilindra i omogućuje fino ugađanje pozicije same ručice. Cijeli sklop je dosta manji i elegantniji. Podešavanje dohvata ručice je moguće pomoću 2mm imbus ključa.xtr20194.jpg (98 KB)

Konstrukcijski to bi bilo to. Napravili su odličan posao, a praksa će pokazati ostalo. Prvi dojmovi s vožnji nam govore da su nešto responzivnije pri samom diranju ručice. Pokazalo se da će kočenje jednim prstom kao i do sada biti nešto kompleksnije s obzirom na to da za razliku od prethodnika više nije osjećaj nula i jedan već se sila kočenja može dosta fino dozirati. Iako na strmim stazama to i nije nešto što smatramo posebno praktičnim, ali na blagim i brzim dijelovima s dosta brzih zavoja ovo se pokazalo sigurnije.

xtr20193.jpg (96 KB)

Prednji kotač je puno lakše držati u trakciji na klizavom terenu zahvaljujući finijem odazivu. Kod jačeg potiska se osjeti da pločice skidaju sloj rotora i grizu poprilično impresivno. Fade pri dugom spustu nismo osjetili, ali ne osjetimo ga i na nekim slabijim modelima. Možda nije dovoljno dugi spust. Za ozbiljnije zaustavljanje bit će potrebno malo više spremnosti, ali to bismo rekli u ovom trenutku da je stvar treninga i prilagodbe. Kad stvari sjednu na mjesto, napravit ćemo seciranje s terena da vidimo što se događa nakon više mjeseci korištenja.

Photo: Biker

Na vrh