objavio:
05. Veljače 2019.

Zdravije verzije šećera

Zdravije verzije šećera

Šećer nije zdrav. To već i mravci na grani znaju. Zato smo se bacili u istraživanje svega zdravog što se na policama nudi, a čini nam život slađim...

O štetnosti šećera slušamo svakodnevno. On djeluje kao droga i ima štetan utjecaj na organizam, a u prekomjernim količinama uzrokuje brojne bolesti. Osim toga, ne stvara osjećaj sitosti i zapravo sadrži prazne kalorije. Zastrašuje i činjenica da danas djeca do 8.-e godine života pojedu više šećera nego prosječan čovjek rođen prije 60-ak godina u cijelom svom životu. 

Za razliku od šećera, rižin slad ili agavin sirup ne ulaze direktno u krv već postupno prolaze proces probavljanja. Sadrže vitamine i minerale, a glikemijski indeks im je vrlo nizak. Pružaju mogućnost uživanja u slatkom bez grižnje savjesti, a uz to će osigurati i puno stabilniju razinu šećera u krvi, pa energija neće varirati tijekom dana. Ječmeni slad je idealan za biskvite, peciva i kruhove. Pruža bogati karamel okus te je kao takav idealan za zaslađivanje tople limunade primjenjive kod lagane detoksikacije... Pri tome valja naglasiti da neki od njih poput meda, javorovog sirupa ili kokosovog šećera i dalje mogu baš kao i bijeli šećer povisiti razinu glukoze u krvi što ih ne čini znatno zdravijom opcijom u tom smislu, no ipak imaju brojne druge nutrijente kojima se šećer baš i ne može pohvaliti. Testirali smo stoga nekoliko prirodnih zamjena za šećer u čaju, te im dali i našu osobnu ocjenu sličnosti okusa s bijelim šećerom. Naravno, to ne znači da u palačinkama, gelu, zobenoj kaši ili kolačima ne bi zasjali punim sjajem.


MED 5/5  
Med se sastoji od fruktoze i glukoze te sadrži malo više kalorija od nekih drugih prirodnih zaslađivača. Prosječan glikemijski indeks meda je umjeren (kreće se od 32-85, ovisno o vrsti meda). Jedna čajna žličica meda sadrži oko 21 kaloriju i 6 grama ugljikohidrata. Zašto je on ipak bolja opcija od šećera? Za razliku od konzumnog šećera, med osigurava preko sto korisnih sastojaka. Tako uz šećere sadrži organske kiseline, aminokiseline, minerale, vitamine C i B skupine te polifenole i aromatske tvari. Antivirusno i antibakterijsko djelovanje su još jedna prednost meda.


JAVOROV SIRUP 4/5 
Javorov sirup sadrži oko 50% fruktoze i 50% glukoze. Dobiva se od posebne vrste javorovog drveta koje sadrži najveće količine šećera. Slatkog je okusa, specifičnog mirisa te srednje gustoće. Njegova boja varira od svijetlo smeđe do tamnije varijante, a tamnija boja upućuje da je okus intenzivniji. Vrlo je cijenjen kao namirnica (sladilo), kao aroma i kao industrijska sirovina (bomboni, pločice, kolači). Ima niži glikemijski indeks (54) pa podiže razinu šećera u krvi sporije u odnosu na stolni šećer. Njegova prednost je pospješivanje probave, ubrzanje metabolizma i čuvanje jetre. Zahvaljujući velikim količinama cinka i mangana jača imunitet te uspješno pomaže u borbi protiv virusa i prehlada. Čisti javorov sirup sadrži mnoge ljekovite spojeve. Ima antikancerogena, antibakterijska i antidijabetička svojstva. Kalorijska vrijednost javorovog sirupa slična je medu, 100 grama sadrži 261 kcal. Idealan je na palačinkama npr.


KOKOSOV ŠEĆER 4/5
Kokosov šećer tisućama se godina koristi kao zaslađivač u južnoj i jugoistočnoj Aziji. To je granulirani šećer koji se proizvodi od cvjetova kokosovih palmi. Vrlo je ugodnog okusa i može se dodavati u razna jela i napitke. Kokosov šećer ima niski glikemijski indeks (35). Sadrži jednostavne šećere koji se brzo razgrađuju u krvi te pružaju trenutačnu energiju. On je dobar izvor kalija i željeza i obiluje vitaminima B1, B2, B3 i B6. Sadrži dva puta više željeza, četiri puta više magnezija te deset puta više cinka nego smeđi šećer.


AGAVA SIRUP 5/5
Sirup od agave 360ml, 39,90 kn, www.biobio.hr
Često ga zovu „medena vodica“, jer ima blagi okus i svijetlu boju. Ovaj sirup se dobiva iz agave (biljke bliskoj kaktusu), a sadrži 92% fruktoze. Ostatak se odnosi na glukozu. U usporedbi s ostalim prirodnim sladilima ima niži glikemijski indeks (15). No, niži glikemijski indeks ne znači i manju slatkoću – agava je do 1,6 puta slađa od običnog šećera te je i kaloričnija od glukoze. Ona sadrži inulin, biljni polisaharid koji nalazimo u povrću poput luka i šparoga te povoljno djeluje na mikrofloru crijeva potičući rast „dobrih“ bakterija. Minerali poput kalcija, željeza i vitamina B i C, ovaj sirup čine pogodnim za korištenje kod ljudi alergičnih na med.


RIŽIN SLAD 4/5
Rižin slad je zaslađivač koji izgledom podsjeća na med, ali je blažeg ukusa i za razliku od meda sadrži složene šećere (polisaharide). Lako je probavljiv i lako se miješa sa drugim sastojcima u pripremanju deserata. Jedan je od najzdravijih zaslađivača od žitarica (drugi je ječmeni slad) i najčešće se koristi. Pravi se od isklijalih zrna i sadrži maltozu (šećer iz žitarica), ali i vitamin B. Ima prihvatjiv glikemijski index. Izvrstan je za zaslađivanje bebi kašica, pravljenje pudinga, deserata. Postepeno se probavlja i ne izaziva probleme s probavljanjem i ne utiče na nivo šećera u krvi kao bijeli šećer.


JEČMENI SLAD  3/5    
Ječam je vrsta cjelovite žitarice koja ima jako dobar utjecaj na zdravlje cjelokupnog organizma. Jedna šalica kuhanog ječma sadrži manje od 200 kalorija, 4 grama proteina, 24% od preporučene dnevne vrijednosti vlakana i 14% od preporučene dnevne vrijednosti željeza. Ječam regulira razinu šećera u krvi i smanjuje rizik od nastanka naglih promjena razine šećera u krvi. Nagle promjene šećera u krvi povećavaju rizik od nastanka žudnje za hranom i naglih promjena raspoloženja. Tako je i ječam postao izvrsna zamjena za klasičan bijeli šećer. Naime, slad nastaje namakanjem ječmenog zrna u vodi dovoljno dugo da dođe do klijanja. Za vrijeme klijanja pod utjecajem enzima događaju se značajne kemijske promjene u škrobu (oslađivanje). Bogatog je mirisa i okusa. Izvrstan je za pravljenje pita, kolača ili pudinga.  Ima nizak glikemijski indeks, a vrlo visoku nutritivnu vrijednost. Odličan je za želučane tegobe, za probleme s probavom, za jačanje jetre, slezene, žuči i srca te za tegobe uzrokovane hemoroidima. Ova namirnica posebno koristi vegetarijancima jer sadrži vitamin B12, koji se vrlo rijetko nalazi u namirnicama biljnog porijekla, a osim vitamina B12, tu su i vitamini B1 i B3, kao i minerali kalij, mangan, željezo, fosfor, magnezij.
Rižin i ječmeni slad smatraju se najzdravijim zaslađivačima pripravljenim od žitarica i često se koriste. Izgledom najviše podsjećaju na med, ali su blažeg okusa i, za razliku od meda, sadrže složene šećere koji sporije ulaze u krv nego šećeri iz meda.


MELASA ŠEĆERNE TRSKE 4/5
Melasa je gusta i slatka tekućina dobivena iz trske. Sadrži oko 50% šećera, ali i hranjive tvari: esencijalne aminokiseline, željezo, kalcij, kalij, fosfor i magnezij. Koristi se u kulinarstvu - produljuje svježinu kruha, peciva i kolača od tijesta s kvascem i miješanih tijesta i kao zamjena za šećer za pripremu kolača. Osim za kolače pogodna je i za začinjavanje umaka od pečenja kao i za glaziranje pečenja.


ERITRIT 3/5
Šećer bez kalorija. Zvuči gotovo nestvarno, zar ne? Eritrit je šećerni alkohol koji se u prehrambenoj industriji koristi kao zamjena za saharozu (šećer), a proizvodi se fermentacijom šećera koji se nalazi u kukuruzu. Osim slatkoće ima i druga svojstva slična šećerima. U malim količinama eritrit se nalazi  u gljivama, kruški, lubenici, grožđu i u jelima koji se pripravljaju fermentacijom: u vinu, sojinom umaku i siru. Slatkoća mu je 60-80% u odnosu na običan šećer, a okus mu je rashlađujući i sladak. Do 160°C ne gubi slatkoću i nema sekundarni okus. Može se dobro kombinirati sa drugim zaslađivačima. Dok je većina šećernih alkohola nisko kalorična, eritritol ima nula kalorija. Ne povećava razinu šećera u krvi te se smatra pogodnim za osobe koje boluju od dijabetesa, jer ne povećava razinu glukoze u plazmi niti inzulina. Studije kancerogenosti su pokazale da eritritol, poput ksilitola nema kancerogena svojstva. Njegov okus je vrlo sličan saharozi. Nije laksativ, odrasli koji unose do 1g eritritola dnevno po kg tjelesne mase ne pokazuju nikakve probavne probleme. Zbog svoje male molekulske mase više od 90% se apsorbira u tankom crijevu. Ovaj dio se ne metabolizira (razgrađuje) i izlučuje se nepromijenjen putem urina. Preostali dio od manje od 10 posto dolazi do debelog crijeva i djelomično se metabolizira. Oko 5 posto kalorijske vrijednosti se apsorbira u tijelo. Glikemijski indeks eritrita je ravan nuli, što znači da ne povećava razinu šećera u krvi. Radi toga je pogodan za dijabetičare, ali i sve one koji paze na liniju. Osim toga, ovaj prirodni šećer ne pogoduje razvoju bakterija i ne potiče razvoj karijesa. Eritritom možete zasladiti kavu, čaj, slastice i bezbrižno uživati u nekaloričnim delicijama!


PALATINOZA 5/5
Palatinoza je jedini ugljikohidrat niskog glikemijskog indeksa (GI) koji otpušta energiju duže vrijeme u obliku glukoze stoga je odličan izbor za sportove izdržljivosti. Idealna je alternativa dekstrozi (grožđanom šećeru), maltodekstrinu i ostalim lako probavljujućim i fermentirajućim ugljikohidratima, zbog niskog glikemijskog indeksa.
U prirodi se nalazi u medu i sastoji se od molekula glukoze i fruktoze povezanih jedinstvenom vezom zbog koje ima niski GI, te posljedično predstavlja stabilni dugotrajni izvor energije, a osigurava i duži osjećaj sitosti. Iz tog razloga koristi se u energetskim pločicama i gelovima za povećanje učinkovitosti.
Što čini Palatinozu savršenim ugljikohidratom?  Zadržava glukozu duže u krvi, duplo je slađa od šećera, ali nije štetna za zube. Stabilna je na visokim temperaturama pa se može koristiti za kuhanje ili pečenje. Kada se konzumira u većim količinama ne uzrokuje neugodan osjećaj u želucu. Pruža prirodnu energiju koja traje duže. Svojom sporom ali kompletnom apsorpcijom i hidrolizom, pruža konstantni dotok energije koja traje duži period nego je to slučaj s brzim ugljikohidratima. Kao izvor energije u sportu potiče veće iskorištavanje masti i produžava vrijeme do umora.


STEVIJA 2/5
Stevija je prirodni zaslađivač i, za razliku od šećera, ne izaziva karijes niti nepoželjnu toleranciju na okus, sprječava nastajanje zubnog plaka, nema kalorija, nema štetnih nuspojava poput umjetnih zaslađivača i otporna je na visoke temperature (pogodna i za pripravu kolača!). Zbog svojih svojstava stevija je dobar izbor za dijabetičare, za ljude s povišenim tlakom ili prekomjernom težinom i za sve one koji izbjegavaju rafinirani šećer u prehrani. Stevija snižava razinu šećera u krvi, ne utječe na inzulin, snižava i visoki krvni tlak, smanjuje osjećaj gladi, poboljšava probavu. Konačno, neka novija istraživanja pokazuju da preparati stevije sudjeluju i u sprječavanju nastanka raka.
Stevia je zacijelo najbolji izvor prirodnog šećera za sve one koji ne smiju ili ne žele jesti rafinirani šećer. Pogodna je za one koji nastoje smršavjeti, dijabetičare, osobe koje su na anti-kandida dijeti, te za oboljele od karcinoma i drugih bolesti u kojima je važno ograničiti unos rafiniranog šećera. Važno je naglasiti da njena primjena nije zabilježila pojavu štetnih nuspojava, kao što je slučaj s umjetnim zaslađivačima. Zahvaljujući svom sastavu ova skromna biljka pogoduje prevenciji i ublažavanju brojnih zdravstvenih problema. Glikemijski indeks ove biljke je jednak nuli, što znači da ne podiže nivo glukoze u krvi, odnosno omogućava održavanje njene konstantne razine, što je od velike važnosti za oboljele od dijabetesa tipa 2.


SIRUP OD DATULJA 4/5
Šećer od datulja je savršena alternativa običnom šećeru. Datulje sadrže visoki udio šećera (oko 50-60%), a također su bogate kalijem (imaju ga čak 2,5 puta više od banane), kalcijem, magnezijem i željezom. Od vitamina prisutni su vitamini B1, B2 i niacin. Istraživanje provedeno na sladilima s ciljem dokazivanja antioksidativnog potencijala dokazalo je da je šećer iz datulja najbolji antioksidans od svih sladila. Ima specifičan okus, no idealan je dodatak žitaricama npr...

Na vrh