www.rog-joma.hr
buy.garmin.com
objavio:
08. Lipnja 2021.

Znate li podesiti suspenziju?

Znate li podesiti suspenziju?

Iako svi mislimo da znamo sve, pogotovo kad je u pitanju naš bicikl, često se susrećemo sa situacijom da neke stvari, ne znajući, odrađujemo krivo ili površno.

Nakon par takvih propusta troškovi znaju nerijetko biti veliki, pogotovo kad je u pitanju podešavanje suspenzije na biciklu. Bilo da vozite xc, enduro ili dh, bez dobro podešene suspenzije, nećete dugo voziti, ali ćete dugo čekati da se odradi popravak.

Znate li podesiti suspenziju? slika 1

Da bi dobili detaljne upute i objašnjenja kako i zašto, obratili smo se Viva sport ekipi koja u svom shopu gdje rade servise vilica i shock-ova ujedno i razumiju problematiku te mogu dati korisne informacije - kako i zašto - ne bi li spriječili eventualnu štetu.

Znate li podesiti suspenziju? slika 2

U ovom prilogu se nećemo osloniti na udobnost vožnje, već na očuvanje vaše suspenzije. Problem se javlja kod “botomiranja” suspenzije koja nije predviđena da to proživljava na svakoj vožnji te time znatno skraćujete vijek trajanja same suspenzije. Kad kažemo suspenzija, mislimo na vilicu ili na stražnji shock, a i jedno i drugo je potrebno pravilno podesiti. Upute za podešavanje gotovo uvijek možete naći u uputama za korištenje vašeg bicikla. Ali da bi razumjeli zašto baš tako to treba napraviti, treba pojasniti neke stvari. Ovaj puta ćemo pisati o zračnim suspenzijama, odnosno suspenzijama sa zračnom oprugom, one sa čeličnom oprugom se ovako ne može niti podešavati, jer opruga ima zadani hod i sag, pa se podešava mijenjanjem opruge koja ima druge karakteristike.

Znate li podesiti suspenziju? slika 3

SAG je količina propadanja suspenzije kad se namjestite u vozački položaj na svom biciklu. Svaka suspenzija će malo potonuti, ovisno kako je podešena. Na suspenziji se nalazi gumeni prsteni koji služi za obilježavanje baš tog propadanja kako bi se moglo izračunati u postotku koliko je potonula suspenzija u mirovanju dok ste na biciklu. Proizvođači sugeriraju postotak propadanja prilikom prvog opterećenja bicikla u statičnom položaju.

Znate li podesiti suspenziju? slika 4

Statični položaj bi značilo da se namjestite na bicikl sa svim što inače nosite na vožnju u punoj spremi te dva do tri puta prociklirate suspenzije laganim ljuljanjem bicikla dok stojite u voznom položaju na biciklu kao da se spuštate niz neku stazu. Obratite pažnju da su vam i prednja i stražnja suspenzija otključane, odnosno otvorene ili namještene na najmekše. Da bi dobili što bolji rezultat mjerenja, potrebno je da se laktom lagano oslonite bočno na neki zid kako bi mogli izmjeriti propadanje a da pritom ne kompenzirate težinu s osloncem.

Znate li podesiti suspenziju? slika 5

Kad ste dva tri puta zaljuljali bicikl, dok ste još na njemu, lagano namjestite prednju i stražnju gumicu/oring/prsten, do kraja brisača na vilici i stražnjem shock-u, tako da kad se nakon toga jednako lagano maknete s bicikla možete očitati vrijednost odnosno izmjeriti metrom vrijednost SAG-a. Da ne biste pomaknuli označeno mjesto kod silaska s bicikla stisnite obje kočnice te se lagano skinite s njega. Nakon toga ide mjerenje. Izmjerite razmak od gumice do brisača vilice ili shock-a te zatim podijelite ukupan hod shock-a ili vilice s iznosima.

Znate li podesiti suspenziju? slika 6

Znači hod same suspenzije ne odgovara mjeri koju navode proizvođači jer oni aludiraju na hod stražnjeg kotača, dok hod shock-a nije isti zbog poluge, tako da shock obično ima hod 63 mm, nemaju svi, ali ovo je jedna od češćih dimenzija, a vaša mjera SAG-a je recimo 32mm, kad podijelite 32mm sa 63mm dobivate broj koji množite sa 100 da bi dobili iznos u postotcima koji označavaju iznos SAG-a koji u našem slučaju iznosi 50,79%. To je u pravilu preveliki SAG i u tom slučaju shock vjerojatno često botomira odnosno odrađuje i preko svog mogućeg maksimalnog hoda što nikako nije dobro. Da bismo to korigirali, moramo napumpati tlak u zračnu komoru pumpom za shock-ove.

Znate li podesiti suspenziju? slika 7

Preporuka svih proizvođača suspenzija i prednjih i stražnjih na biciklu je da se SAG kreće između 15 i 35 posto. 15% ćete namještati ako želite krući bicikl, namjenjen više xc vožnji, dok ćete 35% namještati kod enduro vožnji. DH vozači znaju ići i preko 35 posto. Kod tvrđeg bicikla je značajno da se gubi manje energije i potrebno je manje snage kod pedaliranja, dok kod mekšeg ovjesa na biciklu, gubitak energije kod jednakog pedaliranja je veći, ali su spustevi udobniji i zabavniji. Kod podešavanja SAG-a obratite pažnju da vilica ima uvijek 5% manji SAG od stražnje suspenzije.

Znate li podesiti suspenziju? slika 8

Kod pumpanja zračne komore pumpom za suspenzije većina shockova se može pumpati do 250 ili 350 psi. Preporuke maksimalnih i minimalnih tlakova se može naći na tijelu shocka ili u knjižici proizvođača. Za korekciju u našem slučaju gdje je pumpa pokazala prvotni pritisak od 150 psi, napumpali smo dodatnih 50psi pa mjerili opet, sve dok nismo dobili željeni SAG. Nakon podešenja prednje i stražnje suspenzije idemo na stazu i vozimo se, nakon vožnje kontroliramo oringove da vidimo da li je suspenzija odradila puni hod i da li je botomirala. Ako odrađuje puni hod na ozbiljnijem spustu, onda smo zadovoljni, ako botomira jednom u tri vožnje na takvom spustu, to je i dalje dopustivo. Nije dopustivo da botomira na svakom spustu, pogotovo ne više puta. Podesite SAG i čuvajte suspenzije :)

Znate li podesiti suspenziju? slika 9

Photo: Biker

NAJČITANIJE
Novi Specialized Kenevo SL2
Vijesti

Novi Specialized Kenevo SL2

14. Lipnja 2024.

All Mountain zvijer koja je naslijedila gene Endura sada grabi i grize još jače, a ide još dalje. Podešavanja u 6 točaka i...

Na vrh