Kad inflacija jača, bicikli se izvlače iz prašnjavih spremišta ili pak kupuju po prvi puta nakon više godina i tankiranje se zamjenjuje pedaliranjem :). Uslijed većih gužvi stvara se jedan opći kolaps na biciklističkim prometnicama. Apeliramo da se poštuju neka osnovna pravila ponašanja i prometovanja po gradu jer i dalje ima jako puno biciklista koji ili ne znaju ili ne žele poštovati promet i prometne znakove te se na taj način stječe sasvim krivi dojam o biciklistima.
Ako ste novopečeni biciklist koji se odlučio biciklirati gradom na posao ili na kavu, ovaj će vam prilog u tome znatno pomoći sa savjetima kako se nanovo ufurati u svijet na dva kotača. Ovo se više odnosi na one koji nisu pedalirali od djetinjstva i sad se odlučuju na jedan veliki potez, bicikl kao prijevozno sredstvo.
Par trikova koji će vam pomoći da se osjećate sigurnije i opuštenije, a važno ih je usvojiti u samom početku kako biste lakše savladali sam promet i gužve na prometnicama. I ne zaboravite, nema vožnje bez kacige!!!
Obje noge na zemlji
Kao što je vidljivo iz naslova, ako želite osjećaj sigurnosti dok ne savladate labilnost ravnoteže, spustite sjedalo na biciklu dolje toliko da možete sa obje noge punim stopalom gaziti po podlozi. Iako to nije sistem koji se preporuča kod biciklisata, vama će pomoći da se uhodate, da shvatite sve ostalo na što je potrebno paziti, a zatim ćete se usredotočiti na noge. Važno je kod zaustavljanja da ne morate misliti koja će vam noga doseći podlogu i jeste li nagnuti na pravu stranu. Iz tog razloga je ovo praktično barem prvih mjesec dana vožnje ili do trenutka dok se ne osjetite sigurnije podići sjedalo na pravu visinu. Ako se pitate zašto ne biste stalno imali tako nisko podešeno sjedalo, jer nije ugodno, a ni zdravo za koljena, teže je pedalirati, treba vam više energije za postizanje iste brzine i nešto malo teže je držati ravnotežu.
Prijenos u kojem vozite
Ako ste na biciklu s više stupnjeva prijenosa ili brzina, te možete podešavati brzine pomoću ručice na upravljaču, onda ju podesite na srednje lagano. Nećete se brzo voziti dok to ne savladate, ali ćete moći biti funkcionalni po pitanju okoline i prometa oko sebe. Dakle, nemojte se zamarati mjenjanjem brzina u početku, odredite jednu brzinu koja vam najviše odgovara i u njoj se vozite dok ne osjetite sigurnost. Par dana ili više tjedana, potpuno svejedno. Kad savladate sve ostalo, onda počnite kombinirati brzine. Kako se mijenja brzine i kada, sve o tome možete naći ovdje.
Penjanje na male i srednje pločnike
Kod penjanja na pločnike kod naprednih biciklista postoji niz tehnika koje se koriste, ali za početak se usredotočimo na osnovne. Ako imate gradski bicikl s krutom ili amortiziranom prednjom vilicom i prilazite pločniku ne višem od 3 cm, tada ne morate ništa osim usporiti i lagano savladati prepreku, pritom jako paziti da vam je kut kotača na pločnik najmanje pod 45 stupnjeva, što je manji kut od toga veće su šanse da vam guma neće zagristi na pločnik, već će se okrenuti paralelno s rubnjakom i moguće je da ćete pasti. Idealno bi bilo da se na uzvisine penjete pod 90 sutpnjeva, ali nije svaka situacija idealna. Na srednji rubnjak do 5 cm je potrbeno malo povući volan prema sebi da odteretite prednji kotač i ići izrazito polako, ako vam se čini previsoko, onda svajetujemo da siđete s bicikla i odgurate ga na pločnik, isto tako i kod visokih rubnjaka, siđite s bicikla, sve ostalo je za vas trenutno prekomplicirano i izlažete se opasnosti od pada.
Tlak u gumama
Gume je potrebno za početak pumpati na nešto niži tlak kako bi lakše savladavali neravnine i razne žljebove po napuknutom asfaltu. Gume je poželjno da su nešto deblje od onih na trekking i fitness biciklima.
Odjeća
Za početak se odjenite udobno, sportski i ležerno kako bi vam to predstvaljalo što manje problema prilikom pedaliranja.
Suknje i široke hlače dugih nogavica, pete i fine cipele nisu preporučljive, dok se dobro ne utrenirate.
Kočenje
Dok ne savladate odnos prednje i stražnje kočnice, savjetujemo da koristite jednako i prednju i stažnju kočnicu, te da kočite s obje istovremeno koristeću jednaku silu. Bilo prednja ili stražnja, ako je aplicirana na kliskom terenu u prevelikoj mjeri može dovesti do pada, što ne želite.
Vozite u formaciji
Ako ste sami ili s nekim, nemojte u početku shvatiti odlazak biciklom kao ladanje i vozikanje pa pričati s kolegom na drugom biciklu, već se vozite jedan iza drugog ili iza nekog tko vozi vašom brzinom. Vozite se po strani koju nalaže biciklistička staza ili desnoj strani kako je u prometu zakonom propisano. Prilikom vožnje gledajte naprijed u daljinu, nemojte gledati u prednji kotač jer nećete vidjeti biciklistu koji vam prilazi, a i gubiti ćete ravnotežu.
Odabir rute
Birajte rute koje su praktičnije, manje prelazaka ceste, manje gužve i više hlada za sunčanih dana. Ako želite opušteno obnoviti svoje biciklističke sposobnosti, ovo će vam itekako pomoći. Planirajte rutu dan ranije kako ne bi bilo iznenađenja. Odvezite se autom ili pješke i vidite gdje se najugodnije voziti i gdje se može, a gdje ne.
Glasno i jasno
Obavezno imajte zvonce, iako svima sugeriramo da imaju zvonce za vožnju po gradu, vi koji ste tek na početku svoje gradsko biciklističke karijere, savjetujemo pod obavezno zvonce. Važno je da možete na vrijeme nekoga upozoriti da ste tu. I kod odabira zvonca odvezite se sa svojim biciklom, probajte odabrati ono koje će vam biti najbliže prstima i najpraktičnije za korištenje kako bi ga čim prije počeli koristiti kad vam zatreba. Zvonce koristite desatk metara prije nego dolazite do osobe koju želite upozoriti kako vas ne bi iznenadila nepredviđenom reakcijom, a nekad i psovkama :).
Košarice ili bisage
U početku izbjegavajte imati bilo što na volanu, šifru, košaricu za stvari ili bisage na prednjem kotaču, sve to otežava manevriranje i kretanje. Sve što trebate nositi sa sobom stane u ruksak, pa apeliramo da u početku nosite ruksak, naknadno ćete opremati bicikl s korisnim stvarima poput košarica i bisaga.