Kažu da treba razumjeti prošlost da bi se razumjela sadašnjost, pa krenimo. GT-ova bogata prošlost je bila sve osim bez turbulencija. Stalni usponi i padovi, izmjene stanja najtrofejnijeg i vodećeg proizvođača do teških depresija bez ikakve vizije budućnosti, čine GT bicikle vrlo slične ljudima. Očevi kompanije, Richard Long i Gary Turner (GT) počeli su 1974. s BMX biciklima i napravili su strelovit uspon 90-ih prebacivši se na MTB bicikle. Nemilosrdna utrka s tadašnjim najvećim natjecateljem – Cannondaleom naprasno je prekinuta 1996. kada je Richard Long poginuo u motociklističkoj nesreći putujući na NORBA prvenstvo na Big Bearu. Tada kolo kreće nizbrdo, te GT nikad više ne dostiže staru slavu. Godine lutanja i traženja identiteta su se izmjenjivale s ponekim dobrim proizvodom, i dok je bivši najveći natjecatelj Cannondale konzistentno dobar, GT lunja u bespućima te traži izgubljeni identitet. No, tko bi se 90-ih kladio da će za 15-ak godina Cannondale i GT imati istog vlasnika (Dorel), i da će to biti tvrtka koja (uz bicikle) proizvodi dječja kolica, sjedalice, dude i uredski namještaj, sada bi bio bogat čovjek.
No, promjena vlasnika i krupni kapital ne čini nužno lošu stvar. I GT i Cannondale rade bolje bicikle no ikad, i iako se Cannondale nikad nije u potpunosti „izgubio“, GT jest, no proteklih par godina se pronalazi i vraća na scenu u lijepoj maniri. Dobrodošao natrag.
Vratimo se na test – na par dana i 100-ak testnih km dobili smo GT GTR Pro, karbonski cestovnjak s ultegra opremom i nadograđenim kotačima i gumama. Testni bicikl je doživio najljepši „upgrade“ koji smo mogli poželjeti, te je umjesto tvornički ugrađenih Shimano kotača došao s Mavic Cosmic Carbone SL aero kotačima, no o tome malo kasnije.
Okvir: Okvir GT Pro je izgrađen od high-modulus karbona u monocoque izvedbi. Svi bužiri su integrirani u okvir i ne lupkaju unutar – vodilice su dobro izvedene. Stražnji trokut je smanjen, djelomično zbog standardnog i prepoznatljivog GT triple-triangle oblika, no posljedično i zbog udobnosti upijanja neravnina. Prednja vilica je komplet u karbonu (i steerer), te je pomalo nestandardne konusne 1 1/8 “ - 1 1/4“ izvedbe. Bottom Bracket-kućište osovine pogona je BB30 izvedbe s direktno uprešanim ležajevima. Okvir je jednostavno elegantan i muški, nešto slično James Bondu, primijetite ga kad uđe u prostoriju, no ne na nametljiv način.
Grupa: Ultegra bicikl, no ne u potpunosti. GT je odlučio birati komponente s obzirom na vidljivost (za pokudu) i uporabu (pohvalno), te su tako poluge mjenjača (ručice kočnica), i mjenjači Ultegrini, kazeta Shimano 105 u 12-27 izvedbi, a kočnice Tektro R340. Na papiru zamjerke idu kočnicama, no na vožnji se ne primijeti. Lanac je KMC-ov X10, te nešto grublje mijenjanje brzina možemo pripisati lancu, ne da mijenja loše, nego više u stilu Campagnola – odrješito i grublje. Zbog BB30 standarda, pogon je FSA SL-K karbon, s kompakt 50/34 lančanicima. Sve u svemu, dobro složeno.
Kotači & gume: GT Pro standardno dolazi sa Shimano RS30 industrijski složenim kotačima uparenim s Vittoria Zafiro gumama, no bili smo te sreće da je testni bicikl došao s Mavic Cosmic Carbone SL aero kotačima sa Schwalbe Durano gumama. Mislite da test zbog toga nije validan? Na sreću – testni vozač je proveo godinu dana upravo na setu Shimano RS30 – Vittoria Zafiro, pa ćete u sekciji o dojmovima s vožnje dobiti i usporedbu tvorničke ugradnje naspram nadogradnje. Mavic Cosmic Carbone u brojkama - 1755g za set cestovnih kotača ove cijene je puno, no ovi kotači su aero konstrukcije (visoki 52mm profili), znači da im primarna prednost nije masa, već smanjenje otpora zraka. Izvedba je u kombinaciji aluminijskog gornjeg profila s alu kočionom površinom (prednost za kočenje u mokrim uvjetima gdje karbonska tarna površina može izazivati probleme) i visokim karbonskim donjim profilom.
Periferija: Ritchey WCS dijelovi čine većinu perifernih komponenti. Zlatna sredina i standard omjera mase i pouzdanosti, tu se nema što zamjeriti. Karbonska cijev sjedala lijepo zaokružuje paket.
Vožnja: GT Pro je bio s nama na dvije vožnje, ravničarska sa sekcijama loše ceste (mislim, kao da u okolici Zagreba uopće može biti drugačije) te na brdskoj vožnji. Geometrija je više utrkivačka-položenija nego rekreativna i GT je vrlo agilan, nagli pokreti volana ga ne izbacuju iz takta i ne reagira nervozno već vrlo direktno, tako da zaobilaženje kasno primjećenih šahtova, rupa i pokojeg zalutalog kamena ne predstavljaju probleme. Ubrzanja na nogama iza zavoja se obavljaju lakoćom te nema primjetnih „fleksanja“ niti u predjelu „Bottom bracketa“ niti oko „headtubea“ na 73kg teškom vozaču. Oštrije neravnine i manje, neizbježne udarne rupe su osjetne, no sami „vrhovi“ udaraca su otupljeni karbonskim okvirom, pa nema oštrih udaraca na kralježnicu. Cosmic Carbone kotači od 1750g trebaju neko vrijeme da se pokrenu (s obzirom na vrlo visoku cijenu), no kad krenu, vrlo se rado vrte i teško gube inerciju, aero profil je osjetan na višim brzinama, no oprez, na jačem bočnom vjetru nešto je nužniji zbog visokog profila. „Engagement“ stražnje glavčine je dosta spor, te je to (uz masu) i jedina zamjerka inače odličnim Mavicovim kotačima. U odnosu na Shimano RS30 koji bi došao sa serijski složenim GT-jem, ovo je vrhunska nadogradnja, te je u biti i jedini prostor za napredak jer su RS30 kotači, iako pouzdani, relativno teški. Vagana masa nadograđenog bicikla bez pedala je 7,6kg, te se to osjeti uzbrdo, gdje GT grabi bez problema te je „auzicanje“ uzbrdo pravi užitak. Nizbrdo pouzdanja ne nedostaje te se ne primijeti nedostatak stabilnosti pri većim brzinama, koja je obično posljedica izvrsne agilnosti. Schwalbe Durano gume su bolji odabir od serijskih Vittoria Zafiro guma, pa je i taj testirani upgrade više nego dobrodošao. Pogon radi odlično, cvileža iz ponekad ćudljivog BB30 sklopa nema, a kočnice rade vrlo solidno.
Zaključak: Ako ste na tržištu za novi bicikl, stavite GT na listu kandidata. Iako nije zvučno ime u cestovnim vodama, bicikl izvrsno izgleda, čak bi ga i žene mogle prihvatiti kao primjerak na zidu. Užitak ga je voziti (čak i na našim cestama), okretan je, lagan i dobro složen. Većih nedostataka nema, pogotovo na testiranom primjerku koji je imao nadograđene kotače i gume, jedino mjesto gdje se na serijskom GT-u može učiniti financijski opravdani napredak.
GT GTR Pro
GT bicikli. Ako ste „bili u biciklizmu“ u 90-ima, velike su šanse da spomen imena GT povlači za sobom određene emocije. Dok za većinu ljudi GT predstavlja inačicu sportskih auti i/ili oblik Playstation ili PC igre Gran Turismo, za bicikliste on ima sasvim drugo značenje, te prvo što pada na pamet je tzv. „triple triangle“, tj. specifični dizajn okvira bicikla s trokutom na spoju „seatstaya“ i „seat tubea“. Zanimljivo, bicikl koji smo dobili na test nema takav dizajn, no ipak, prati linije triple trianglea. Na test je stigao GT GTR Pro, cestovni bicikl iz GT-ove manufakture. Pomalo čudno, jer je GT etablirao svoje ime u kasnim 80-im i 90-im godinama na BMX i MTB biciklima, te se (rutinski) ne povezuje s cestovnim biciklima, no to što nema snažne tradicije, ne znači da bicikl neće biti dobar.