Kroz sve generacije i mnoge inačice koje sežu do početka dalekih 80-ih godina Stumpjumper je ‘izrastao’ u trail/enduro, a u ovom slučaju oznaka u nazivu sugerira da je spušten (Short Travel) na 130/120mm hoda dok istovjetni LT modeli pružaju 140/150mm i nalaze se već duboko u enduro području. Naravno, posljedično tomu nešto je korigirana i geometrija, pa ćemo o tome više u tehničkom dijelu.
Testni ST Comp Carbon za 2019-u nema baš mnogo veze s prvobitnim iz 80ih. Ovdje je glavni tvorevni element FACT 11m karbon, gore su Fox suspenzije podešene u Specializedu, a 29er kotači su svijet za sebe. Cjenovno se Comp Carbon smjestio negdje u sredinu Stumpjumper palete između 40ak modela (30.000,00kn), a s onima na vrhu (S-works) dijeli konstrukciju i materijal izrade.
Tehnikalije
Asimetrični dizajn okvira nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Dolazi iz downhill svijeta i nakon što se pokazalo efikasnim u smislu smanjenja mase uz potrebnu krutost nastavljena je primjena na Stumpjumperu. Stoga se spona gornje cijevi i cijevi sjedala obavija samo s desne strane amortizera i čini vizualno efektan detalj koji ima i svoju svrhu. FACT 11m karbon vrhunac je Specializedovog razvoja karbonskih vlakana, a donja cijev u sebi još skriva SWAT pretinac s vratašcima kao spremište (Storage, Water, Air, Tools). Specialized ne odustaje od ovog trika, a za zo nema niti razloga jer je odlično prihvaćen od vozača i, pokazalo se u praksi, iznimno praktičan detalj. Interno provedene sajle sada imaju unutarnje vodilice, pa neće biti muke oko izvlačenja na drugoj strani. Još jedna poslastica je ‘Flip Chip’. Radi se o umetku na prihvatu amortizera koji nudi mogućnost okretanja i na taj način finog podešavanja geometrije spuštanjem BB-a za 6mm i otvaranjem kuta vilice za pola stupnja.
Svaki amortizer je podešen ručno u Specializedu (RX Tune) kako bi krivulja odgovarala kinetici bicikla s obzirom na veličinu, geometriju i hodove, a za naš testni primjerak smatra se da nudi umjereniju geometriju s 67.5° kutom vilice naspram 66.5° koliko nalazimo na LT modelu. Vrijednost chainstaya jednaka je na obje verzije – 437mm dok će međuosovinski razmak biti nekoliko milimetara kraći na ST modelu. Zadatak amortizacije je povjeren Fox Rhythm 34 vilici (130mm) i Foxovom DPS Performance shocku (120mm) dok je mehanika odabrana kako bi pružila optimum performansi s obzirom na ograničen budget. To je 1x11 sistem sa SLX ručicama i kazetom, XT Shadow Plus mjenjač i RaceFace Aeffect pogon s 32 zupca. Kotači su složeni od Roval Traverse obruča (29mm unutarnji promjer), DT Swiss žbica i Specializedovih naba te kombinacije Butcher/Purgatory guma 2.3 inča širine i s Gripton smjesom. Vrijedi još spomenuti X-Fusion Manic pomičnu cijev sjedala sa 150mm hoda upravljivom ručicom na volanu.
Vožnja
Stumpjumper smo testirali na stazama otoka Raba stoga možemo govoriti o doživljaju koji uključuje sva osjetila i pruža zadovoljstvo na nekoliko nivoa. Prvi dojmovi praktičnog dijela govore o idealnoj poziciji sjedenja – ne previše ispruženoj i zahvalnoj za pedaliranje s maksimalnom kontrolom bicikla. Stumpjumper se lako pokreće i vrlo glatko, uglađeno klizi po malim neravninama. Imali smo dojam da što je brzina prolaska veća da sustav suspenzija bolje odrađuje posao. ST briljira na umjerenim spustevima kada ga se razvrti, a zahvaljujući konzervativnim vrijednostima geometrije i manje agresivnom konceptu oduševljava i na uzbrdicama.
Položaj je i ovdje odličan, a osjećaj kontrole dodatno je osiguran 45mm kratkom lulom i 780mm širokim volanom. Te vrijednosti postale su svojevrsni standard na trail biciklima. Kada na red dođu zahtjevni tehnički dijelovi i manji ritam Stumpjumper zahtjeva spretnost i iskustvo zbog nešto duljih gabarita. Trakcija je u svakom slučaju vrhunska kada govorimo o tvrdim podlogama, kontakt s podlogom nikad nije došao u pitanje osim kada bi zašli na vrlo mekanu podlogu – za te svrhe postoje i robusnije gume. Pohvale idu SLX kočnicama s 200mm diskovima kao i X-Fusion ‘dropperu’ koji je za vrijeme testa radio besprijekorno.
Zaključak
Kratkonogi Stumpjumper odlično se snalazi na XC/Trail području. Sve odrađuje glatko i dok je na domaćem terenu pruža izvanredne rezultate. Naglasak je na brzini i kontroli, pa kao da poziva na jurnjavu i uvijek traži još ‘force’. Izniman okvir Uzimajući u obzir cijenu možemo zaključiti da se nalazi u idealnoj točki gdje dobivamo izniman okvir, cijena još uvijek zemaljska, a performanse vrhunske unatoč izostanku top opreme.
Photo: Biker