Projekt Moon zaživio je 2013. nakon dvije godine razvoja i sakupljanja znanja, a baziran je na Krossovom originalnom konceptu suspenzije nazvan RVS – Revo Virtual Suspension. U razvoju su sudjelovali profesionalni vozači, a nakon lansiranja prve serije V, došao je red i na tri Z modela za ovu godinu. Z1 je prvi u nizu cijenom od 20.499,00 kuna, dok se najjači Z3 nudi po cijeni od 46.999,00kn. Naš testni Z1 nudi 150mm hodova, progresivni sustav suspenzije, Rock Shox i X-fusion amortizere te Deore komponente pogona i mehanike. Provjerit ćemo i geometriju u njegovom prirodnom ambijentu – na spustevima lokalnog gorja.
Tehnikalije
Za izradu Moona Z1 poslužila je Krossova Superlite aluminijska legura najboljeg omjera mase i čvrstoće. U ovom izdanju opreme Moon teži 15.10kg što je u skladu s našim očekivanjima i cijenom, a u vožnji ćemo dobiti uvid u raspored mase i koliko se ona stvarno osjeti. Središte našeg zanimanja bit će RVS sustav suspenzije za koji u Krossu tvrde da potpuno eliminira utjecaj kočenja na rad suspenzije. Konstruiran je s idejom da ponudi progresivan rad – prvih 15% hoda pojačane osjetljivosti, a posljedično s time treba dobiti odličnu trakciju bicikla s podlogom. Sustav koristi i dva kratka linka sa zadaćom sprječavanja krajnjeg sabijanja amortizera koristeći kontra silu pogonskog lanca. Na taj način trebao bi biti smanjen utjecaj sile vozača na propadanje amortizera. Kross ističe i kuteve vilica kao vrlo važne u cijeloj priči te visinu BB-a. Kut vilice je iz tog razloga vrlo radikalan – 65.5°, dok je na cijevi sjedala uobičajenih 74°. Vidljivo je da Kross nije htio kopirati ostale već je razvio vlastitu konstrukciju, pa dizajn odskače od ‘mainstream’ produkcije, što je vrlo pohvalno, ukoliko pokaže dobre rezultate na stazi. U tome će pomoći X- Fusion Sweep R Air vilica sa 150mm hoda i 15mm osovinom te Monarch R amortizer iz Rock Shoxa. Mehanika je uglavnom iz Shimanove Deore grupe, a tu ubrajamo mjenjače, nabe i pogon s dva zupčanika te ukupno 2x10 stupnjeva prijenosa. U kompletu je i Truvativov zatezač lanca koji u kombinaciji s Deore Shadow Plus stražnjim mjenjačem brine da je lanac optimalno napet. Treba još spomenuti WTB Speed Disc i23 obruče, Hans Dampf gume (27.5x2.35’’) te Avidove DB3 kočnice sa 180mm diskovima.
Vožnja
Krossov enduro izveli smo na stazu s velikom znatiželjom i sa željom da se dobro zabavimo spuštajući se omiljenom stazom. Nakon susreta s prvim većim preprekama iznenadio nas je koliko je flegmatično prešao preko njih bez da pokaže najmanji stres ili nesigurnost. Takav dojam pokazao se i u nastavku vožnje – sve je odradio glatko i pod kontrolom. Nešto viška grama u ukupnoj masi pokazalo se dobrim na spustu gdje su kotači u odličnom gripu s podlogom, a dobar raspored težine učinio je svoje u doskocima i nagibima koji su uvijek odrađeni bez ikakvih iznenađenja. Moon se može nositi i s umjerenijim stazama i trail disciplinom, ali mu ipak najbolje leže ekstremni uvjeti, jer kada nestane nagiba niti faktor zabave nije toliko prisutan. Avidove kočnice nude dovoljno snage, pa su svi uvjeti za ekstremnu vožnju zadovoljeni. Ipak, voljeli bismo vidjeti sve sajle provedene kroz okvir.
Zaključak
I Kross konja za spust ima. Izrazito je nabrijan na neravnine i podešen da pruži ugodu i na najekstremnijim stazama. Rvs sustav pokazao se učinkovit poput konkurentnih rješenja, pa ukoliko nemate predrasuda svakako uzmite u obzir Krossovo rješenje za enduro disciplinu.
Photo: Biker