Priča o Orbei seže u daleku 1840-u godinu kada počinju s proizvodnjom oružja, da bi 1930-ih počeli izrađivati bicikle. I danas, kada su gotovo svi proizvođači prebacili proizvodnju u dalekoistočne zemlje, Orbea njeguje proizvodnju okvira u vlastitim pogonima što je izvrstan prodajni argument, pa u zadnjih nekoliko godina bilježi naglu ekspanziju na svjetska tržišta.
Testni model OIZ za 2015-u nasljednik je OIZ-a iz 2013-e s nešto izmijenjenim okvirom i konceptom većih kotača, a raspoloživ je u tri veličine s 27.5'' (S,M,L) i tri s 29-inčnim kotačima (M,L,XL). Osim M30, u ponudi je još pet OIZ modela od kojih su četiri jače opremljeni, dok je cijena 'našeg' karbonskog OIZa M30 sa SLX grupom 26.499,00 kn. Pogledajmo što je sve uključeno u cijenu osim nešto drugačijeg i zanimljivog dizajna.
Tehnikalije
Dizajn okvira je uvijek škakljivo komentirati jer je podložan ukusima, pa neka ostane na zanimljivom i pomalo futurističkom, pogotovo kada ga pogledate iz nekih kuteva gdje dolazi do izražaja spoj ovalnih i četvrtastih oblika. Treba naglasiti ukusno izvedene, interno provedene sajle, osim hidrauličnog crijeva stražnje kočnice, koje je pričvršćeno za okvir povećim metalnim vijcima s upitnim rezultatom na masu bicikla. Vaganje je pokazalo 11.82kg ukupne mase bez pedala što nije loš rezultat, ali je daleko od vrhunskog, pa će tu biti još prostora za potencijalne uštede zainteresiranima. Orbea Monocoque Performance naziv je karbona upotrebljenog za odljevanje okvira, a kako kažu španjolski inženjeri - prednji trokut je maksimalnog omjera mase i krutosti dok je stražnji, nazvan UFO II, poseban po fleksibilnim krakovima dobiven posebnim tehnikama slaganja karbonskih vlakana i na taj način izbacuje potrebu za zglobom na stražnjem trokutu (ušteda oko 100 g).
Naime, poznato je da rad suspenzije, osim na vertikalno gibanje kotača, utječe i na kružno gibanje kotača prema naprijed što loše utječe na vozne osobine. Mnoge tvrtke smislile su svoje patente za smanjivanje tog utjecaja dodavanjem zglobova i linkova na stražnji trokut, dok je Orbea rješenje ponudila fleksibilnim stražnjim trokutom koji ima sposobnost 'raditi' do 7mm. Radi li se o marketinškom triku koji bi trebao opravdati naizgled zastarjeli sistem suspenzije, pokazat će praktični dio testa.
Naravno, kada je u pitanju viši razred bicikla neizostavni su još konusni steerer i Pressfit BB (PF92) te 'Direct Post Mount' prihvat stražnje čeljusti na okvir. Opremom dominira Shimanova SLX grupa uključujući kočnice i pogon s 2x10 zupčanika uz dodatak XT stražnjeg mjenjača s kvačilom. Kotači su sastavljeni od DT Swiss obruča i naba te Maxxis Ikon trokomponentnih guma širine 2.2 inča. Ne zaboravimo niti Foxove amortizere sa CTD sistemom i zaključavanjem polugicom na volanu (samo stražnji amortizer) te 15mm Thruaxle osovinom na vilici. Orbea vjeruje da visina vozača uvjetuje i potrebu za veličinom kotača, pa je 'naša' L veličina došla sa 650-kama, a jedino u L veličini rasopoloživa je i 29-ka.
Vožnja
Oko 12 kilograma u punoj borbenoj spremi s Maxxis Ikon gumama čini se kao osvježenje nakon trailova koje smo vozili u posljednje vrijeme i dovoljno je da ga možemo prozvati ‘lakim’ među full suspensionima. Ono što bismo bez obzira na moguće povećanje mase voljeli vidjeti u ovoj klasi je zaključavanje vilice polugicom na volanu (ne samo amortizera) i thruaxle na stražnjem kotaču. Ne bismo se bunili niti na pomičnu cijev sjedala što se već nalazi u ponudi nekih cjenovnih konkurenata (Giant npr.). No bez obzira na manje zamjerke OIZ još uvijek ima potencijala biti vrlo konkurentan natjecateljski XC. Najbolje smo to vidjeli kada smo se sjurili niz padinu i doživjeli nervozan stražnji kraj kojeg treba znati ukrotiti. Rezultat je to krutosti okvira u kombinaciji s nešto oštrijim doživljajem udaraca koji dolaze sa stražnjeg kraja. Mnogi natjecatelji vole ovakav stil vožnje blizak hardtailovima, dok smo mi navikli na nešto više udobnosti i veće hodove amortizera uz stražnji kotač više vremena zalijepljen za stazu. Ovdje svoju ulogu odlično obavljaju Maxxisove Ikon gume koje unatoč nešto većim ripnama uz odličnu trakciju nisu otežavale u sprintevima. Nešto konzervativniji kutevi vilica (70-74°) čine ga brzim i okretnim sve dok u pitanju nisu opake nizbrdice gdje više nije na svom terenu, ali ne zaboravimo da je njegova zadaća biti brz na XC terenima. Ne možemo reći da je vožnja opravdala način konstukcije okvira u pogledu suspenzije, ali će se sigurno naći vozači koji vole ovakav način borbe s preprekama.
Zaključak
Unatoč svježem i naprednom dizajnu, tradiciji i vlastitoj proizvodnji, Orbea ima tešku konkurenciju za nadmašiti. Neka imena nude naprednije suspenzije ili bolju opremu u cijeni, dok OIZ nudi renome osvajača XC postolja. To bi trebalo biti dovoljno i najsumnjičavijima iako se neće svim vozačima svidjeti tvrđi stražnji kraj i nešto konzervativna geometrija. U pravim rukama OIZ može mnogo, pogotovo ako vam je rezultat ispred komfora i specifikacija.
Photo: Biker