Prošlo je nešto više od dvije godine otkad smo vozili Specializedov Camber Expert Carbon. Sada je pred nama obnovljeni model s istim namjerama – da spoji najbolje iz XC i trail kategorije u 29er izdanju. U službenoj ponudi je ukupno devet Camber modela koji se protežu u rasponu od 13000, pa sve do 61000kn, a naš testni cijenom od 39.999,00 kuna nalazi se odmah ispod top modela S-worksa. Prvi dojam je više nego povoljan - karbonski kotači, novi ‘performance’ amortizer, XTR mjenjač i geometrija daju naslutiti od kuda dolazi povećanje cijene, ali i podignuta letvica u hijerarhiji Specializeda.
Tehnikalije
Specialized nije dirao tamo gdje nije potrebno, a to je okvir od Fact 9 karbonskih vlakana. Brojka označava krutost karbona, pa će veći broj predstavljati i tanje stijenke. Stražnji trokut je i dalje od alumiijske legure službenog naziva M5, dok je karbonski rezerviran za S-works. 110 milimetara hoda i geometrija kombinacija su natjecateljskog XC-a koji lagano zadire u trail područje, čime mu se proširuje raspon terena, ali i potreba za robusnijom opremom. Okvir uključuje sve što je potrebno da bi ga prozvali vrhunskim – konusni headtube, potpuno interno provedene sajle i crijeva, 142mm dropout, Pressfit 30BB, a tu je i neizostavni Swat paket kao pomoć u nevolji. Udomaćila se i Specializedova pomična cijev sjedala sa 100mm hoda, sada već standardna u ovom razredu. Suspenzije čine Foxov komplet CTD performance vilice i amortizera s Autosag funkcijom instant podešavanja prema težini vozača, a tu je sada i XTR Shadow Plus stražnji mijenjač s kvačilom kao ultimativno rješenje.
Njime upravljaju ručice iz SLX programa dok je prednji mjenjač Sramov X7 i surađivat će blisko sa Sramovim S-2200 pogonom. Njegova prednost su karbonske kurble i dva zupčanika sa 36/22 zubaca. Poslastica koju smo dočekali na Camberu su karbonski kotači Roval Control razvijeni u Specializedu interne širine 22mm (vanjska širina 27mm) za koje tvrde da su otporniji na udarce posebnom metodom slaganja neprekinutih slojeva karbonskih vlakana. Masa za set je 1580 grama, pa s nestrpljenjem iščekujemo isprobati njihov utjecaj na biciklu. Geometrija Cambera je nešto korigirana od zadnjeg susreta, a primjećujemo da se kut vilice nije mijenjao unatoč neznatnom povećanju ‘chainstaya’ (3mm) i kraćoj gornjoj cijevi. Posljedica je nekoliko decimala veći kut cijevi sjedala (74.8°) i lagani pomak mase vozača prema naprijed. Ostaje nam spomenuti Ground Control gume iz vlastite kuće te vrlo bitnu stavku – kočnice iz Shimanovog arsenala XT komponenti. Promjer rotora dolazi u skladu s veličinom bicikla odnosno masom koju treba zaustaviti.
Vožnja
Camber je podigao dojam lakoće i krutosti prednjeg kraja na nivo vrhunskih XC bicikala, dok u ostalim parametrima može lagodno odraditi i trail disciplinu. Osim izražene čvrstoće, u svim aspektima geometrije nudi umjerenost – od ukupne duljine, visine prednjeg kraja, udaljenosti sjedala od volana i sasvim kontra - dugi stražnji krak, koji je već u granicama maksimalnih vrijednosti. Iz toga proizlazi nešto više napadački položaj vozača na prednjem kotaču, brže reakcije prednjeg kraja i izražen kontakt s podlogom. Kako krutost ne bi bila sama sebi svrha, pobrinuo se stražnji kraj s nešto više slobode, pa ga ne mogu iznenaditi niti veliki dropovi. Najbolje se snalazi na zavojitim stazama gdje dolazi do izražaja agilnost i brze promjene smjera, a ne zaostaje niti na usponima. Ovdje su najveću ulogu odigrali karbonski kotači, pa iako lagan i brz, Camber je prikovan čvrsto za teren, a dulji ‘chainstay’ odradio je svoje kako se prednji kotač ne bi odizao s tla. Kvačilo na XTR-u poslužilo je u prijenosu snage na zahtjevnom terenu, pa možemo reći da čini osjetnu razliku u efikasnosti i prenošenju energije na stražnji kotač.
Zaključak
Specialized je odlučio otići korak dalje s Camber Expert Carbon 29kom, pa je žrtvovao još malo komfora za dodatne bodove na stazi. Najbolje bi ga opisali kao ultra brzi XC, koji se odlično snalazi i na zahtjevnijim stazama rezerviranim za trailove. Povećanje cijene smatramo opravdanim XTR-om i karbonskim kotačima, pa sada imamo Camber kao gotov paket spreman za utrke.
Photo: Biker