Na vrhu ima mjesta samo za pet modela Top Fuela među kojima je i jedan namijenjen vozačicama. Naš testni bicikl drugi je po redu odnosno ispred njega je samo beskompromisni 9.9SL s kompletno karbonskim okvirom i kotačima, XTR grupom i Rock Shox RS-1 vilicom. Sve to, naravno, ima i svoju cijenu, pa je 9.8SL mnogo bliži našim potrebama.
Ovaj XC maratonac zadržao je sve znane Trekove tehnologije i vrhunsku opremu, pa teško da možemo govoriti o bilo kakvim kompromisima. Popis komponenti je respektabilan, a patenata vrlo dug, pa je vrijeme da počnemo s tehničkom stranom priče.
Tehnikalije
Trekov stav o veličini kotača odnosi se i na Top Fuel seriju, pa su bicikli u 29er verzijama, osim ukoliko se ne radi o najmanjoj veličini okvira, koja dolazi s 27icama. To podrazumjeva i Boost nabe dimenzija 110mm naprijed i 148mm na stražnjem kotaču kako bi se utjecalo na krutost uz 15/12mm osovine. Ovaj standard omogućuje i drukčiju konstrukciju stražnjeg trokuta, kraći chainstay i vrlo široke gume. Trekov OCLV karbon zaslužan je za čvrstoću prednjeg trokuta okvira, dok su krakovi na ovom modelu aluminijski.
100mm hodova suspenzija potpomognuto je s ABP sustavom koji ne dozvoljava kočenju da utječe na rad suspenzije, tu je Mino link, Full Floater, G2 geometrija s offsetom vilice, E2 konusni steerer - sve već standardna oprema u višim Trekovim kategorijama. Mino Link omogućuje da okretanjem vijka na klackalici utječemo na kut vilice za 1/2 stupnja i visinu BB-a (10mm) što je svojevrsna ekskluziva i učinkovit način za fino podešavanje geometrije.
Poslastica na bicklu su i amortizeri – Sid XX zračna vilica (1633 grama) i Monarch XX Full Sprint RL, oba upravljiva istovremeno polugicom za zaključavanje na volanu. Dodatak koji smo mnogo puta poželjeli u vožnji kako bismo mogli trenutno zaključati stražnji amortizer kada nam je to potrebno Monarch XX nudi u hidrauličnoj varijanti, pa očekujemo precizan rad i dugotrajnost. Na raspolaganju nam je Sramova mehanika - X1 pogon i ručice te X01 Carbon stražnji mjenjač s 11 stupnjeva.
Odabiru kočnica isto tako nemamo što prigovoriti jer su Shimanove XT dugo bile redakcijski optimum s kojima smo uspoređivali ostale sisteme. Ukupna masa bicikla je zadržana par grama ispod 11 kilograma što je izvanredan rezultat, a doprinos tomu su dali DT Swiss X1700 kotači čiji set teži 1680 grama. Zbog toga su idealni za XC iako će podnijeti i nešto veće udarce, pogotovo s Boost sistemom naba. Podaci geometrije kao da se odnose na natjecateljski XC hardtail s obzirom na dimenzije cijevi, kuteve vilice i cijevi sjedala. Ipak se tu radi o 29ki koja uvjetuje neke kompromise u geometriji, ali izgleda da su u Treku doskočili tome.
Vožnja
Odmah je jasno da Top Fuel ima sprinteve i brzinu kao prioritet. Bicikl je lagan i neobično kompaktan za 29ku, a specijalnost su mu male neravnine. Kratki stražnji kraj i Boost naba netipičan su, ali učinkovit spoj, pa ostavljaju dojam krajnje krutosti na pozitivan način. Stražnji kotač zalijepljen je za podlogu na brzim udarcima i malim preprekama gdje bi na karbonskom hardtailu imali dosta problema s poskakivanjem i obuzdavanjem. Možemo reći da je i prednji kraj odlično izbalansiran, a to vidimo po preciznosti kojom ostvarujemo nagibe već u prvim zavojima.
Mnogi natjecatelji preferiraju otvoreniji položaj na Mino Linku i niži BB, ali dosta utjecaja ima i konfiguracija staze. Samo nekoliko sati s Top Fuelom ne nepoznatoj češkoj stazi nije bilo dovoljno da nađemo omiljenu postavku, ali smo se zato uvjerili koliko brzi možemo biti unatoč tome što su nam 27ice prirodniji partner s obzirom na vlastitu visinu i gabarite. Ovdje je taj efekt izbjegnut promišljenom geometrijom, a skladno su se uklopile i suspenzije. Zaključavanje obje jednim potezom pred sprinteve izaziva ovisnost i bit će teško vratiti se na staro.
Zaključak
Full suspension 29ka poput Top Fuela 9.8SL vrlo lako bi mogla zadobiti tvrdokorne ljubitelje XC-a jer odlično spaja dva svijeta – brzinu (kontrolu) vrhunskog hardtaila i trakciju (mirnoću) full suspensiona. Ispod 11 kilograma mase, kratki stražnji kraj i Boost nabe neki su od razloga iznimne upravljivosti, a pogled na popis tehnologija i opremu učinit će situaciju jasnijom. Mino Link dodatak je koji ga čini vrhunskim.
Photo: Biker