Pred nama je Stumpjumper 29 s Expert nivoom opreme u karbonskoj verziji, ali i cijena je u skladu s time - paprenih 42.299,00kn. Uskoro ćemo ga isprobati na lokalnom gorju, a do tada ćemo u redakciji analizirati opravdanost njegovog legendarnog statusa gledajući geometriju, tehnologije i specifikacije. Za sada spomenimo očekivano dobro pogođen dizajn i grafike karbonskog okvira, koji nas ‘na prvu’ asocira na Enduro seriju, ali uz nešto manje hodove suspenzija od 130mm. Prvi dojam je više nego pozitivan, a pogled nam je zastao na karbonskim Roval kotačima, XTR stražnjem mjenjaču, RockShox Pike RC 29 vilici i Foxovom custom amortizeru s ‘Brainom’ za koje jedva čekamo otkriti kako surađuju s karbonskim okvirom.
Tehnikalije
Već opjevani karbonski okvir Stumpjumpera svoju krutost može zahvaliti Specializedovim Fact 9 vlaknima, koja omogućuju slaganje okvira od manje slojeva i uštedu na krajnjoj masi. Tomu doprinose i tehnologije ugrađene kako bi uštedile koji gram, ali pritom i pozitivno utjecale na krutost. To su konusni steerer i Pressfit 30BB kao neka standardna rješenja u višim klasama te 142mm dropout kao rješenje za krutost na stražnjoj osovini. I dalje se na stražnjem trokutu nalazi oznaka M5 što označava aluminijsku izvedbu, kao i na prošlim verzijama. Ono što Specialized izdvaja od ostalih proizvođača i čini ih vrlo popularnim među natjecateljima su ‘pametne’ suspenzije tj. Brain, a za one koji se još nisu susreli sa terminom ponovimo da se radi o ventilu koji ‘procjenjuje’ da li sila dolazi sa podloge ili pedala i prema tome otvara amortizer. Na taj način zaustavljeno je propadanje i gubljenje snage kod pedaliranja. Tu je i Autosag patent jednostavnog podešavanja kompresije jednim pritiskom ventila dok sjedite na biciklu. Zadržan je i SWAT kompaktni pretinac (Storage, Water, Air, Tools) s kompletom alata u sklopu nosača bočice i missing linkom te alatom za lanac ispod poklopca cijevi steerera. Ozbiljnost bicikla odaje pogled na već spomenute 130mm suspenzije uz napomenu da imamo 15mm Thru-axle osovinu naprijed i 142x12mm sistem na stražnjem kotaču, a kad smo kod kotača oni su složeni od Roval Control karbonskih obruča i naba, koji znatno poskupljuju cijelu priču. Na njima je Specializedova kombinacija Purgatory/Ground control guma širine pozamašnih 2.3 inča. Mehanika je sastavljena od miksa Sram X7 prednjeg i Shimano XTR Shadow Plus stražnjeg mjenjača upravljanih sa SLX ručicama, dok je pogon Sramov S-2200 s karbonskim kurblama. Popis od kojeg zastaje dah traži i iznimne kočnice. Odabir je pao na XT hidrauliku, koja će sigurno odlično odraditi svaki zadatak.
Vožnja
Obronci Medvednice mogu pružiti dosta uzbuđenja, pa bi to mogao biti dobar poligon za protresti ovaj trail. Kad smo ga pokrenuli Stumpjumper je djelovao dugačko i nisko, ali s vrlo dobro izbalansiranim, gotovo neutralnim položajem i niskim težištem. Jedan od razloga je i visina BB-a od 338mm pa ga se vrlo lako prebacuje u nagibima, a krajnji rezultat je živost i brzina na kakvu nismo navikli kod 29ki. Niti prednji kraj nema visinu, koja neki puta zasmeta na 29kama, pa oduševljava osjetiti lakoću karbonskih kotača bez negativnih efekata. Nešto duži chainstay (450mm) i kut od 69° na vilici nisu u skladu s naporima ostalih proizvođača gdje je manji broj u pravilu poželjniji. Ovako Stumpjumper ima naglašenu lakoću i upravljivost prednjeg kraja uz pomoć nešto dužeg kraka kao pomoć u trakciji i i stabilnosti stražnjeg kotača. Obje te kategorije su maksimalno zadovoljene, a rezultat je kontrola koju mogu ponuditi samo vrhunske konstrukcije. Naravno da svoju ulogu ima i oprema koja je u svakom pogledu vrhunska, ali ona ne bi došla do izražaja bez iznimnog okvira. Stumpjumper nije niti neudoban za jednog karbonca. Velika pomoć dolazi iz pomične cijevi sjedala hoda 125mm, pa se dosta toga može odraditi na sjedalu. Briljira u pogledu svestranosti jer svaku zadaću, podlogu ili nagib odrađuje kao da mu je to specijalnost.
Zaključak
Nije teško razumijeti zašto je Stumpjumper toliko popularan bez obzira na astronomsku cijenu. Jedan je od bicikala koji osvaja čim ga ugledate, a tek će vas oduševiti kada ga provozate. Već godinama uspjeva zadržati svoj kultni status u krugovima ozbiljnih biciklista i natjecatelja što dovoljno govori, a dodajmo da nam je posljednja inačica još mrvicu bolja od prethodnika.
Photo: Biker