Prezentacija Specialized noviteta u Nizozemskoj bila je praznik za oči i prava prilika za provozati neke rijetke nove zvijerke u biciklističkom svijetu. Poželjeli smo isprobati CruX iz gornjeg ciklokros razreda, a privukao nas je dinamičan i napet dizajn s kojeg nismo mogli skinuti oči (i prste). Osnova su FACT 10r karbon i Sram Force grupa s jednim pogonskim zupčanikom, hidrauličnim kočnicama te DT Swiss R470 kotači što čini prilično papreni paket opreme. Takva je i konačna cijena na službenim Specialized stranicama – 3900 dolara.
Tehnikalije
Već smo spomenuli da CruX Expert dijeli geometriju sa njegovim visočanstvom S-works-om. 71.5-74° kutevi vilica, 425mm chainstay i 1010mm međuosovinski razmak su njegove mjere, a iz toga već možemo vidjeti da se radi o kompaktnoj jurilici. Karbonska vlakna ipak su seriju niža (FACT 11r na S-worksu), ali Specialized tvrdi da se radi o samo nekoliko grama razlike dok su svojstva krutosti gotovo ista. Novi pristup je nedostatak prednjeg mijenjača, a sve je prepušteno Force 1 11-stupanjskom stražnjem mijenjaču koji surađuje s 40-zupčanim pogonskim i 11-32 lančanicima na kazeti što mu daje vrlo dobar raspon.
Force 1 grupa uključuje i hidraulične kočnice, pa možemo reći da se tu nije štedjelo, a nastradala je jedino krajnja cijena bicikla. Niti DT R470 kotači ne ostavljaju prostora prigovoru dok ćemo gume tek isprobati na stazi. Radi se o Specializedovim kućnim Terra Pro u širini od 33mm. Lijepo je vidjeti i ‘thru-axle’ osovine, koje doprinose krutosti i zasigurno imaju utjecaja na upravljivost.
Još jednom smo se prije vožnje stali diviti predivnom okviru, atraktivnim bojama i besprijekornoj izradi. Rad na detaljima vidljiv je na svakom koraku, a najvise se ocituje upravo na rami, odnosno vilici koja osim sto je lijepa odlično odrađuje svoj dio posla. Priključili smo se testnim vozačima iz svih krajeva svijeta i s uzbuđenjem krenuli prema stazi.
Vožnja
S obzirom na vrlo loše uvjete na stazi spustili smo pritisak u gumama i pritom nismo osjetili nesigurnost u nagibima zahvaljujući vrhunskoj kombinaciji obruča i guma. Geometrija je vrlo agresivna, kutevi su po našoj mjeri i odmah smo se mogli prepustiti jurnjavi natopljenom stazom s mnogo blatnih dionica. Takvi uvjeti idealni su za CX disciplinu, pa smo mogli isprobati i leđno nošenje bicikla na vrlo strmoj i skliskoj uzbrdici. S obzirom na malu masu, nije predstavljao nikakav problem.
Oduševile su nas instant reakcije bicikla na naše zamisli – ovakvo eksplozivno prenošenje snage i trenutna reakcija promjene nagiba odlika je samo nekolicine bicikala. Kad osjetite ovakvu krutost na ravnim dionicama, a imate potpunu kontrolu nad biciklom znate da vozite nešto vanserijsko. Pokušali smo ga iznenaditi na makadamu i klizavim šumskim putevima, ali nigdje nije niti najmanje posustao. Od top opreme nismo niti očekivali loše performanse i kašnjenje u prebacivanju brzina, ali zbog dubokog blata oprostili bismo poneko ‘štucanje’. Nije ga bilo niti najmanje kao niti kod kočnica. Odično doziranje i fascinantna snaga zaslužuju naziv ‘Force’. Moramo istaknuti i prijenos vrlo blizu idealu s kojim smo uspijevali držati "lagane okretaje" i na vrlo strmim dijelovima.
Zaključak
CruX Expert X1 predstavlja sve što bismo željeli od CX bicikla. Naravno da to dolazi po odgovarajućoj cijeni, pa će vjerojatno ostati samo želja, kao i većini. Možda bismo se mogli skrasiti i s nešto slabijom opremom, a pod svaku cijenu bismo zadržali okvir. Dok ga ne vozimo mogao bi biti eksponat u dnevnom boravku. Toliko je dobar.
Photo: Biker